OBIETNICA PORANKA. W FORUM
Film biograficzny. Wszystko o mojej matce, czyli ekranizacja znanej książki Romaina Gary.
Jak to zwykle bywa z adaptacjami autobiograficznych powieści, film nie ma zwartej budowy, jest rozlewnie epicki, składający się z epizodów ukazujących kolejne etapy życia Romaina Gary. Ale było to życie urozmaicone, samo w sobie stanowiące atrakcyjny materiał filmowy. A po drodze była przecież jeszcze powieść, dodatkow tę atrakcyjność podnosząca.
Oglądamy najpierw dzieciństwo przyszłego pisarza, który jako 9-letni Roman Kacew przyjeżdża w latach 20. z Moskwy do Wilna, gdzie jego matka Nina, rosyjska Żydówka (Gainsbourg) prowadzi pracownię kapeluszniczą. Po bankructwie firmy przenoszą się do słonecznej Nicei, gdzie Nina, osoba przedsiębiorcza i mająca doświadczenie aktorskie, zostaje menedżerką hotelu. Romain (Niney) wyjeżdża następnie do Paryża, gdzie studiuje, prowadzi życie erotyczne i rozpoczyna przygodę z literaturą. Później odbywa służbę wojskową, a w czasie wojny zostaje pilotem RAFu.
"Obietnica poranka" jest jednak nie tyle relacją z barwnego życia, co opowieścią o miłości matki i syna - to jest twardy rdzeń całej historii, jej esencja, jej reguła porządkująca. Jest to uczucie bardzo intensywne, ale zarazem przytłaczające, stanowiące dla syna tyleż źródło życiowej energii, co nieznośny ciężar. Nina, osoba despotyczna i wymagająca, od najmłodszych lat wmawia mu wielkość, wypełnia ambicją, przekonuje o wspaniałej przyszłości. Jej syn ma być wybitnym pisarzem oraz ambasadorem ukochanej Francji. Ma zdobywać piękne kobiety. Ma zostać bohaterem wojennym. Presja z biegiem lat wcale nie słabnie i Romain biernie jej ulega, buntując się z rzadka i niemrawo. I dopiero po napisaniu o tym książki uświadamia sobie, że jego życie było zaspakajaniem oczekiwań matki - które i tak nie mogły zostać w pełni zaspokojone. Faktem jednak, że gdyby nie ona, Gary nie stałby się tym, kim się stał - uhonorowanym dwukrotnie nagrodą Goncourtów prozaikiem i zawodowym dyplomatą.
"Obietnica poranka" nie jest dziełem wybitnym. To porządnie zrobiona adaptacja, zawdzięczająca swoją wartość głównie walorom samego literackiego oryginału. Oraz aktorstwu Gainsbourg: jej postać graniczy z groteskową karykaturą, ale się nią nigdy nie staje. Film też w miarę zgrabnie łączy skrajne tonacje - melodramatyczną i farsową - i ma znakomite, zaskakujące (dla nieznających książki) zakończenie. Choć, niestety jest też nierówny.
Richard Foreman
SICARIO 2: SOLDADO. W HELIOSACH
We wchodzącej na ekrany kontynuacji sugestywnego thrillera sprzed trzech lat Benicio del Toro powraca do roli Alejandro. Pod nieobecność agentki granej w oryginale przez Emily Blunt, to jego historia przebija się w "Sicario 2: Soldado" na pierwszy plan.
Niegdyś zdeterminowany prokurator, na wojnie z narkotykami stracił wszystko co najważniejsze. Misja porwania nastoletniej córki bossa jednego z karteli zmusi mężczyznę do konfrontacji z przeszłością. Właśnie takie postaci del Toro grywa: niejednoznaczne, które doznały jakiejś krzywdy, urazu, są w coś uwikłane. Jednym słowem antybohaterów. W wywiadach żartuje, że ma odpowiednie rysy do ról bandytów. W końcu już w szkole wołali za nim "ćpun". Wszystko za sprawą charakterystycznych sińców pod oczami. Oczami, które sprawiają wrażenie wiecznie zmęczonych. To tylko pozory. W środku drzemie przecież aktorska bestia.
Best Film
NIEZWYKŁA PODRÓŻ FAKIRA. W Heliosach
Komediowe perypetie Hindusa, który wyprawił się do Paryża, a zwiedził wbrew woli pół Europy.
Aja, łobuziak z ulic Mombaju, po dorośnięciu opanowuje "magiczne" triki pozwalające mu okradać bogatych turystów. Po śmierci matki odkrywa tożsamość ojca i jedzie do Paryża, aby go odszukać.
W Paryżu jednak pierwotny cel wyprawy zostaje odsunięty na dalszy plan i inne sprawy zaczynają go zaprzątać: w sklepie Ikei zakochuje się w Amerykance, zostaje w grupie nielegalnych emigrantów przetransportowany do Anglii, tkwi w martwej strefie na lotnisku w Barcelonie itd. - a to zaledwie początek jego niezwykłych przygód.
Film dotyka dręczącego Europę problemu uchodźców, ale jakby tylko bokiem, niezobowiązująco; ujęty zostaje w lekki, niemal komediowy sposób. Ironia sytuacji polega na tym, że Aja jest w zasadzie legalnym turystą, ale często zostaje brany za uciekiniera. Jest tu na moje ucho pewien zgrzyt między powagą sprawy a sposobem jej potraktowania, ale mało dotkliwy i niemal niezauważalny - zresztą dramat uchodźców nie wyczerpuje treści filmu, dzieje się w nim znacznie więcej. Jednak "Fakir" jak na stosunkowo krótką fabułę jest stanowczo przeładowany. Przygoda goni przygodę, ale nie ma między nimi dramaturgicznych węzłów i w efekcie film ogląda się wprawdzie całkiem miło i przyjemnie, ale bez napięcia. Czasami sypie się też tu za dużo cukru, zdarzają się momenty nadmiernie bajkowe, wypady w stronę realizmu magicznego są niemrawe, a niektóre wątki można było sobie w ogóle darować. Ale są też sceny zabawne i nienachalnie poetyckie, a sam bohater ma sporo wdzięku. Sympatyczny w sumie film, choć z tych raczej łatwo ulatniających się z pamięci.
materiały prasowe
Co w trawie piszczy. W Heliosach
Familijna animacja z dubbingiem o życiu owadów z miłością w tle.
Pasikonik Tonik odkryje, że życie włóczykija nie zawsze jest najlepszym wyborem, kiedy trafi na łąkę piękniejszą niż wszystkie. Biedak daje się wplątać w lokalne towarzyskie przepychanki i wpada w złe towarzystwo.... Film wchodzi do kina Helios.
Kino Świat
Sztuka kłamania. W Heliosach
Elizabeth zrobi dla swojej siostry wszystko. Pewnego dnia narzeczony Pauline, pyszałkowaty Deauville,Kobieta, chcąc oszczędzić siostrze cierpień, zaczyna podszywać się pod tryganta. Film w reż. Laurenta Tirarda wchodzi do kina Helios.
UIP
Pierwsza noc oczyszczenia. W Heliosach
Opowieść o narodzinach morderczej tradycji: raz do roku w USA na 12 godzin zapanowuje totalne bezprawie, a służby nie interweniują - wszystko po to, by oczyścić kraj z przestępczości. Film w reż. Gerarda Mc'urraya, wchodzi na ekrany kin Helios.
Wszystkie komentarze