Fot. Marcin Onufryjuk / Agencja Wyborcza.pl
1 z 23
Mercedes Benz 220 S, rocznik 1966
Mercedesa 220S zaprezentowano w marcu 1956. Był on następcą modelu 220a. 220S zyskał mocniejszy silnik o pojemności 2,2 litra i mocy maksymalnej 100 KM a później również 106 KM. W przeciwieństwie do modelu 220a 220S miał jednoczęściowy zderzak przedni i chromowane jednoczęściowe listwy poniżej drzwi. Samochód wyposażono w 4-biegową skrzynię manualną.
Fot. Marcin Onufryjuk / Agencja Wyborcza.pl
2 z 23
BMW 520i, rocznik 1981
Model E28 przez miłośników samochodów spod znaku niebieskiej szachownicy określany jest mianem pierwszego z dopracowanych modeli tej marki i pierwszego reprezentanta nowoczesnej generacji produktów z Monachium. Z zewnątrz E28 wygląda na nieco udoskonaloną E12, ale to tylko pozory. W istocie w stosunku do jego poprzednika w modelu wprowadzono szereg istotnych zmian. E28 jest lżejsza od swojej starszej siostry, lepiej wykonana, ze względów bezpieczeństwa przemieszczono też w niej zbiornik paliwa, umieszczając do za tylnią osią. Produkcja tego modelu trwała osiem lat, od 1980 roku.
Fot. Marcin Onufryjuk / Agencja Wyborcza.pl
3 z 23
Zwickau P-70, rocznik 1958
Pierwszy w NRD samochód z karoserią z tworzyw sztucznych. Jego drewniany szkielet oparto na skrzynkowej stalowej ramie, podobnej do stosowanych w Wartburgach czy Syrenie. Analogiczne rozwiązanie przyjęto w modelu DKW7. Konstrukcja bazowała na produkowanym poprzednio w tej samej fabryce modelu IFA F8. AWZ P70 w stosunku do poprzednika miał nieco zmodyfikowany dwucylindrowy silnik dwusuwowy, chłodzony wodą, o pojemności 690 cm i mocy 22 KM. Samochód wyposażono w trzybiegową skrzynię.
Fot. Marcin Onufryjuk / Agencja Wyborcza.pl
4 z 23
Trabant 601, rocznik 1981
Rok 1964 przyniósł kolejny model z fabryki w Zwickau - Trabanta. Jego całkowicie zmienione, bardziej ?kwadratowe? nadwozie, miało nawiązywać do stylistyki aut produkowanych po drugiej stronie muru. Samochód wyposażono w 23 konny silnik, oczywiście dwusuw, z czasem zastąpiono go wersją o 3 KM mocniejszą. Produkowano jedynie w wersji ?limuzyna?. P601 kombi, z pojemnością bagażnika wynoszącą 1400 litrów wprowadzono rok później.
Fot. Marcin Onufryjuk / Agencja Wyborcza.pl
5 z 23
Wartburg 353, rocznik 1981
W stosunku do 312, Wartburg 353, chociaż mniejszy na zewnątrz miał zwiększoną przestrzeń pasażerską. Kanciaste nadwozie, zgodne z obowiązującą wówczas modą, zaprojektował Clauss Dietel. Samochód napędzał dwusuw o mocy maksymalnej 45 KM. Z tym silnikiem 353 rozpędzała się do 130 km/h, spalając średnio około 9 litrów mieszanki. W przednim rzędzie zastosowano dzielone fotele z możliwością regulacji kąta pochylenia oparcia, w wersji de luxe można było je składać zupełnie tworząc dwa miejsca do spania.
Fot. Marcin Onufryjuk / Agencja Wyborcza.pl
6 z 23
BMW 2000, rocznik 1970
BMW E115, ?Nowa Klasa? to samochód osobowy, poprzednik pierwszej piątki, produkowany w Monachium w latach 1962 ? 1971. Sprzedawany w dwóch wersjach ? czterodrzwiowej i jako dwudrzwiowe coupe. Wyposażany w trzy silniki o pojemnościach: 1499, 1766-1773 i 1991 centymetrów sześciennych.
Fot. Marcin Onufryjuk / Agencja Wyborcza.pl
7 z 23
Mercedes Benz 280 SE, rocznik 1970
Mercedes-Benz W108 / W109 to model stanowiący trzecią serię luksusowych ?esek?. W salonach pojawił się w 1965 roku, zastępując modele serii W111/W112, nazywane, od tylnego skrzydła - ?skrzydlakami?. Nadwozie W108 / W109 zostało zaprojektowane przez Paula Bracqa. Fracuz pozbawił je wspomnianych już wcześniej skrzydeł i zaokrąglonego dachu. Nadwozie jest też 15 mm szersze i 60 mm niższe niż w modelu W111/W112. Sam samochód wyposażono w wiele zaawansowanych wówczas technicznie rozwiązań. Np. pneumatyczne samopoziomujące zawieszenie, hamulce tarczowe przy wszystkich kołach, elektrycznie otwierane szyby
Fot. Marcin Onufryjuk / Agencja Wyborcza.pl
8 z 23
Mercedes Benz 300 S Audenauer ( W 186 ), rocznik 1955
Typ 300 "W186" został wprowadzony do produkcji w listopadzie 1951 roku. Samochód zaprojektowany został tak, aby działał bezproblemowo w ciężkich warunkach. Z tego względu zastosowano w nim takie rozwiązania jak: głębokie płaszcze wodne bloku silnika, sterowaną termostatem chłodnicę oleju, miedziano-ołowiane panewki oraz wzmacniany wał korbowy.Samochód napędzał silnik R6 SOHC o pojemności 3 litrów i mocy 115 KM. Napęd przenoszony był na koła tylne, model wyposażono w 4-biegową, w pełni zsynchronizowaną skrzynię biegów. Do września 1955 wyprodukowano 6214 sedanów i 591 kabrioletów.
Fot. Marcin Onufryjuk / Agencja Wyborcza.pl
9 z 23
Mercedes Benz 280 CE, rocznik 1983
Mercedes-Benz W123, czyli popularna ?beczka?. Samochód osobowy klasy wyższej-średniej, produkowany w latach 1976-1986. Powstała imponująca liczba 2 696 915 egzemplarzy, w tym 2 397 514 sedanów, 99 884 coupé i 199 517 kombi. Z tych, które trafiły do Polski większość pewnie nadal jeździ.
Fot. Marcin Onufryjuk / Agencja Wyborcza.pl
10 z 23
Mercedes Benz 450 SL ( R 107 ), rocznik 1974
Mercedes-Benz SL R107 to trzecia generacja prestiżowej serii roadsterów SL. To skrót od niemieckiego Sport Leicht, czyli sportowy, lekki. Koncern wprowadził go na rynek w 1971 roku, zastępując R107 model W113 nazywany często ?Pagodą?. Kilka miesięcy po premierze roadstera Mercedes zaprezentował jego bliźniaka z stałym dachem, czyli SLC. Podobieństwo obu samochodów jest pozorne, SLC dysponuje o prawie 40 centymetrów dłuższym nadwoziem od bliźniaka bez dachu. R107 niektóre rozwiązania zapożyczyła od modeli W116 i W114, generalnie jednak była nową konstrukcją.
Fot. Marcin Onufryjuk / Agencja Wyborcza.pl
11 z 23
Mercedes Benz 230 S ( W 111 ), rocznik 1966
W111 to następca modeli serii W105/W180/W128 zwanych często ?Pontonami?. Tak jak i poprzednika, ?stojedenastkę? napędzał sześciocylindrowy silnik. Uchodząca za bardziej luksusową seria W112 wyposażona została nieco mocniejszą wersję tego silnika, była dłuższa i standardowo montowano w niej pneumatyczne zawieszenie. Najprostszym modelem serii była W110 z założenia adresowana do uboższej klienteli. Charakteryzowała się ona słabszymi silnikami i brakiem chromowanych wykończeń karoserii. Stylistycznie te trzy modele łączyło charakterystyczne, stylizowane na płetwę, zakończenie kantów klapy bagażnika. Nawiązywało ono do stylistyki ówczesnych amerykańskich krążowników szos.
Fot. Marcin Onufryjuk / Agencja Wyborcza.pl
12 z 23
Mercedes Benz 450 SEL ( W 116 ), rocznik 1978
Mercedes-Benz W116 - model samochodu osobowego produkowanego przez Daimler-Benz od sierpnia 1972 do roku 1980. Wersja o wydłużonym o 100 mm rozstawie osi nosiła oznaczenie SEL. Łącznie wyprodukowano 473 035 egzemplarzy W116 tej serii. Był on następcą serii W108, odznaczając się większymi gabarytami. W najlepszej wersji samochody tej serii, stanowiącej kolejną odsłonę S-klasy, wyposażano w skomplikowane, ale gwarantujące komfortową jazdę, zawieszenie pneumatyczne.
Fot. Marcin Onufryjuk / Agencja Wyborcza.pl
13 z 23
Mercedes Benz 220 S ( Ponton ), rocznik 1958
Mercedes-Benz W105/W128/W180 nazywane ?dużymi pontonami?. Rodzina luksusowych samochodów osobowych z sześciocylindrowymi silnikami produkowanych przez firmę w latach 1954?1960. Powstał jako następca serii W187. W tym samym czasie Mercedes produkował serie W120/W121 (Mały Ponton) z silnikami czterocylindrowymi. Wraz z wprowadzeniem nowej rodziny pojazdów, Mercedes postanowił odejść od konstrukcji ramowej w swoich samochodach. Produkowany do 1962 Mercedes 300 był ostatnim modelem z takim rozwiązaniem.
Fot. Marcin Onufryjuk / Agencja Wyborcza.pl
14 z 23
Opel P-4 , rocznik 1930
Opel P-4 produkowany był do 1937 roku, a jego bezpośrednim następcą jest długowieczna seria aut pod wspólną nazwą Opel Kadett. P-4 napędzany był silnikiem o pojemności 1,2 litra, który zużywał do 10 litrów benzyny na 100 km.
Fot. Marcin Onufryjuk / Agencja Wyborcza.pl
15 z 23
Volkswagen 1200 " GARBUS ", rocznik 1963
Garbus, oficjalnie noszący nazwę Volkswagen typ 1 produkowano w fabrykach Volkswagena w latach 1938 ? 2003. Legendarny Garbus to najdłużej i najliczniej produkowany samochodów w całej historii motoryzacji ? tych tylnonapędowych, wyposażonych w chłodzony powietrzem silnik pojazdów, których projektowanie zlecił podobno osobiście Adolf Hitler, wyprodukowano w sumie 21 milionów egzemplarzy. I to nie tylko w Niemczech. Garbusy produkowano też m.in. w Brazylii i Meksyku.
Fot. Marcin Onufryjuk / Agencja Wyborcza.pl
16 z 23
Volkswagen Karmann Ghia, rocznik 1971
Volkswagen Karmann Ghia to samochód sportowy produkowany między 1955 a 1974 rokiem. Zajmowała się tym nadwoziowa firma Karmann, w oparciu o części Volkswagena. Typ 14 bazował na podwoziu Garbusa, a produkowany pomiędzy 1962, a 1969 większy typ 34 - na podwoziu VW Type 3. Założenia dla konstrukcji tego samochodu były proste i czytelne: zbudować dobrze wyglądający samochód sportowy z użyciem tak wielu elementów z Garbusa jak tylko możliwe. Łącznie powstało około 360 000 modeli coupé oraz ponad 80 000 kabrioletów.
Fot. Marcin Onufryjuk / Agencja Wyborcza.pl
17 z 23
Volkswagen Buggy, rocznik 1961/1990
Garbus stanowi od lat doskonałą platformę do zbudowania samochodu plażowego, czyli tak zwanego Buggy. Egzemplarz znajdujący się na Węglówce zmodyfikowano w 1991 roku.
Fot. Marcin Onufryjuk / Agencja Wyborcza.pl
18 z 23
Vokswagen Karmann Ghia, rocznik 1963
Drugi egzemplarz Karmanna Ghia w zbiorach muzeum na Węglówce - w pięknym lazurowym kolorze.
Fot. Marcin Onufryjuk / Agencja Wyborcza.pl
19 z 23
Vokswagen SAM, rocznik 1982
Volkswagen KdF SAM, VW SAM ? to polski wkład w dorobek Volkswagena. Zbudowano go w czasach PRL w Szybowcowych Zakładach Doświadczalnych w Bielsku Białej. ?Ojcem? SAMa był konstruktor lotniczy Bogumił Szuba. Konstrukcja powstawała w oparciu o wykorzystywany masowo przez Wermacht terenowy KdF Kübelwagen z 1941 roku. Przy jej budowie wykorzystano też części Trabanta, Garbusa, Octavii, Żuka i Syreny. Budowa trwała od 1962 do 1988. W 1991 roku samochód został dopuszczony do ruchu drogowego. Eksponowany w Muzeum Motoryzacji i Techniki pojazd napędzany jest bokserem VW o pojemności 1130 cm i mocy 25 kW.
Fot. Marcin Onufryjuk / Agencja Wyborcza.pl
20 z 23
Volkswagen Golf II, rocznik 1988
Golf II do salonów samochodowych w Niemczech trafił w 1983 roku. W stosunku do ?jedynki? nowa wersja miała większy rozstaw osi, większy bagażnik i ogólnie zmodernizowaną sylwetkę. Ogromna popularność modelu była przyczyną wprowadzenia wersji o nadwoziu typu sedan, nazwanej Jetta. Do niedawna Golf II był popularnym samochodem klasy niższej średniej, co widać było chociażby w statystykach pojazdów, sprowadzonych do Polski po wejściu do Unii - Golfy długo stanowiły wciąż nich większość.
Fot. Marcin Onufryjuk / Agencja Wyborcza.pl
21 z 23
Audi 80 GT, rocznik 1987
Audi 80 GT to usportowiona wersja popularnego niegdyś "cygara". W terminologii fabrycznej, ta wersja "osiemdziesiątki' nosi oznaczenie B3. Bezpośrednim następcą Audi 80 jest model A4.
Fot. Marcin Onufryjuk / Agencja Wyborcza.pl
22 z 23
Porsche 911 Carrera, rocznik 1984
Pierwotnie legendarna 911 miała nosić oznaczenie 901. Jedynkę w środku dołożono po stanowczym proteście Peugeota, który wcześniej zarezerwował trzycyfrowe numery z zerem w środku. 911 z założenia miał być nowoczesnym samochodem sportowym, następcą przestarzałej 356. Legenda, wyposażona w sześciocylindrowy, chłodzony powietrzem silnik typu bokser o pojemności 2 litrów i mocy 130 KM narodziła się w 1963 roku.Wkrótce okazało się, że auto jest zbyt narowiste i bardzo trudne do opanowania w szybko pokonywanych zakrętach. Dlatego w 1966 roku wprowadzono wersję o zwiększonym o 6 centymetrów rozstawie osi.
Fot. Marcin Onufryjuk / Agencja Wyborcza.pl
23 z 23
Opel Omega GL, rocznik 1988
Produkcję Opla Omegi A rozpoczęto we wrześniu 1986 roku. Samochód jest następcą Opla Rekorda. Podobnie jak Rekord, Omega produkowana była w Rüsselsheim w Niemczech. Auto było dostępne jako 4-drzwiowy sedan, oraz jako 5-drzwiowe kombi, nazywane przez Opla Caravan. W innych krajach samochód był dostępny pod innymi nazwami: Vauxhall Carlton w Wielkiej Brytanii oraz Chevrolet Omega i Chevrolet Suprema (kombi) w Brazylii. Opel Omega A był również inspiracją przy budowie samochodu Holden Commodore w Australii.
Wszystkie komentarze