Od piątku (02.10) wysyp premier w białostockich kinach. Wśród nich są wysoko oceniane przez recenzentów: Panie Dulskie, Marsjanin, 45 lat, W piwnicy. Nowe są też filmy: Praktykant, Pilecki i Chemia. Będą też seanse z lubianych przez widzów cyklów: Kina Kobiet, Kina Konesera, Kultury Dostępnej oraz specjalne pokazy. Jest w czym wybierać.
Urocza i tylko odrobinę ramotowata wariacja na temat dalszych losów rodziny Dulskich: nakręcona z humorem, wyczuciem stylu Gabrieli Zapolskiej, a przede wszystkim mentalności jej bohaterów.
Dla wszystkich, którym jeszcze śnią się po nocach 'Śluby panieńskie', będzie to zapewne nie lada zaskoczenie. Z karkołomnego pomysłu dopisania kolejnych aktów do 'Moralności Pani Dulskie', Filipowi Bajonowi wyszedł film całkiem udany. Snując na ekranie bardzo prawdopodobną kontynuację dramatu, reżyser przednio się bawi, a wraz z nim widzowie.
Bajon dość swobodnie miesza retrospekcje nasycone subiektywnością wspomnień. Układają się one w barwną mozaikę na tle historii kraju, w którą Dulscy nigdy się nie mieszali. Reżyser też się nie miesza, choć wydobywa smaczki każdej z epok. Przenosi nas na zmianę do początku XX wieku, które znamy z oryginału, do lat 50. i czasów bliższych współczesności.
To właśnie wtedy, już w wolnej Polsce, reżyserka filmowa Melania (Maja Ostaszewska) zainspirowana odwiedzinami szwajcarskiego profesora poznanego na festiwalu, odkrywa tajemnice domu, w którym zawsze niepodzielnie rządziły kobiety - najpierw jej babka, trzymająca rodzinę razem sławetna pani Dulska (świetnie czująca konwencję Krystyna Janda), potem matka (Katarzyna Figura). Zresztą cały film należy do kobiet: na drugim planie także aferzystka Katarzyna Herman czy Sonia Bohosiewicz jako żona niewiernego ubeka.... (fragment z recenzji Piotra Guszkowskiego)
Polska 2015. Reż. Filip Bajon. Aktorzy: Krystyna Janda, Katarzyna Figura, Maja Ostaszewska.
Film od lat 12. Helios Alfa godz. 10.15, 12.15, 16.30, 18.30 (brak seansu 5.10), 20.30 (brak seansu 5.10), 21.30 (seans tylko 5.10); Biała: godz. 10.45 (brak seansu 6.10), 13 (seans tylko 6.10), 15, 17, 19.30, 21.30.
2 z 12
Marsjanin ***** premiera
Przygodowe science-fiction czyli Matt Damon usiłuje przeżyć na Marsie.
Damon gra Marka, jednego z członków ekipy astronautów prowadzących badania na Czerwonej Planecie, który zostaje ranny podczas potężnej burzy piaskowej, znika kolegom z oczu i zostaje przez nich uznany za zmarłego. Gdy odzyskuje świadomość, stwierdza, że jest zupełnie sam: statek kosmiczny z pozostałą załogą wraca już na Ziemię...
'Marsjanin' należy do podgatunku 'kina przetrwania', a swoje powstanie zawdzięcza, przynajmniej po części, sukcesowi 'Grawitacji'. I tu i tu mamy samotną walkę o przeżycie w pozaziemskim otoczeniu. Tyle, że w 'Grawitacji' (którą stawiam wyżej) była to lodowata przestrzeń kosmosu, tu jest planeta wykazująca pewne podobieństwa do naszej, a więc środowisko nieco bardziej 'swojskie'.
Mark, mimo, że jego położenie wydaje się beznadziejne (ma zapasy jedzenia na miesiąc, a następna wyprawa zaplanowana jest za cztery lata), nie poddaje się i zaczyna uprawiać rośliny, pozyskuje wodę do ich podlewania itd. Jest Robinsonem Cruzoe na bezludnej planecie, bez Piętaszka, ale za to z porządnym i wszechstronnym naukowym wykształceniem.
Pod tym względem film jest nietypowy: nauka ma w kinie ostatnio kiepską opinię, postrzegana jest głównie jako źródło zagrożenia. Tu odwrotnie: dostarcza narzędzi do rozwiązywania problemów. Film jest nie tylko pochwałą zaradności i pomysłowości, ale i podbudowanego wiedzą racjonalnego myślenia... (fragment recenzji Pawła Mossakowskiego).
USA 2015 (The Martian) Reż. Ridley Scott. Aktorzy: Matt Damon, Jessica Chestein, Michael Pena, Chiwetel Ejiofor, Jeff Daniels, Kristen Wiig, Sean Bean
Film od lat 12.
Helios Alfa: 2D godz. 11.15 (seans tylko 7.10), 11.30 (brak seansu 7.10), 14.30, 17.15, 21 (brak seansu 5.10); 3D godz. 11, 15, 18 (brak seansu 5.10), 18.30 (seans tylko 5.10), 21.30 (seans tylko 5.10).
Fabularyzowany dokument przybliża wciąż niewystarczająco znaną postać rotmistrza Witolda Pileckiego.
Przez lata informacje o jego dokonaniach, stanowiących ważną lekcję patriotyzmu, podlegały w PRL cenzurze. Rotmistrz z własnej woli dał się aresztować podczas łapanki, by trafić do Auschwitz, zbierać informacje i organizować tam ruch oporu. Po ucieczce z obozu walczył w powstaniu, a we Włoszech trafił do II Korpusu Polskiego gen. Andersa. Oskarżony przez komunistów o szpiegostwo, po miesiącach katorgi i procesie pokazowym został zamordowany.
W dokumencie o zapomnianym bohaterze opowiadają m.in. jego syn Andrzej i historyk Adam Cyra. Niestety, na tle dokumentalnego materiału słabiutko wypadają fragmenty fabularne (sielanka rodzinnego domu, spotkania konspiracyjne itd.) z cytatami z książeczki 'O naśladowaniu Chrystusa' Tomasza á Kempis, która pomagała Pileckiemu przetrwać najtrudniejsze chwile.
Nie zostały nakręcone na kinowym poziomie. Razi aktorstwo, sztuczność inscenizacji, realizacja dźwięku, co po części można usprawiedliwić budżetem. Pozostaje mieć nadzieję, że fabularny film godny postaci rtm. Pileckiego jeszcze powstanie - recenzuje Piotr Guszkowski
Polska 2015. Reż. Mirosław Krzyszkowski. Aktorzy: Marcin Kwaśny, Małgorzata Kowalska, Piotr Głowacki
Film od lat 15. Helios Alfa godz. 9.30 (seans 2.10), 18.45 (brak seansu 2.10), 19 (seans 2.10); Helios Biała godz. 19.15
Owdowiały Ben (De Niro) nudzi się na emeryturze, więc gdy dowiaduje się, że internetowy sklep z odzieżą poszukuje do pracy seniorów nie waha się ani przez moment. Zostaje tam zatrudniony w dość nieokreślonej roli, bezpośrednio podlegając właścicielce tego e-interesu, Jules (Hathaway). Ta ma początkowo duże wątpliwości co do jego przydatności, ale...
...ale wiadomo chyba co będzie dalej. Ben okazuje się wprost niezastąpiony (to on sprząta biurko, czego nikt nie mógł zrobić od miesięcy!), ale także sprawdza się jako doradca w sprawach osobistych, powiernik, pocieszyciel itd. Górą starość!
Cały ten proces swoistej rehabilitacji starości - pod postacią Bena oznacza doświadczenie, mądrość, a także oldskulową wytworność - jest jednak przeprowadzony bardzo naiwnie i schematycznie. Film ma także niewiele do zaoferowania w sensie fabularnym: Jules ma problemy w pracy, więc Ben pomaga je rozwiązać; są też kłopoty domowe (ciężko jest pogodzić zawodową karierę z rolą żony i matki), i tu również można na niego liczyć - i to, plus kilka sztucznie doklejonych epizodów, właściwie wszystko (a całość trwa bite dwie godziny). Odnosi się też wrażenie, że z wstępnego pomysłu (typu 'ryba na piasku' - starszy pan trafia do młodzieżowego zespołu) dałoby się wycisnąć znacznie więcej komediowych efektów. Tu zabawne sytuacje, wynikające z konfrontacji tych dwóch światów, można policzyć na palcach jednej ręki.
Tyle, że De Niro i Hathaway ładnie współpracują ze sobą, czuje się między nimi dobrą chemię, a ich relacja wypada sympatycznie. No i jest to chyba pierwsza komedia 'o starości', w której nie ma głupkowatych dowcipów o viagrze. Nic więcej dobrego nie umiem powiedzieć. - recenzuje Paweł Mossakowski
USA 2015 (The Intern) Reż. Nancy Meyers. Aktorzy: Robert De Niro, Anne Hathaway, Rene Russo.
Film od 15 Helios Alfa: godz. 12.30, 17.30 (brak seansów 8.10), 19 (seanse tylko 8.10), 20 (brak seansów 8.10), 20.45 (seanse tylko 8.10).
Love story, w której jak w kalejdoskopie miłość przeplata się ze śmiercią. Kiedy sięga się po taki temat, łzy wywołać łatwo.
Ale to nie wystarczy? Znany operator, autor teledysków i reklamówek opowiada historię inspirowaną związkiem z Magdaleną Prokopowicz, założycielką Fundacji Rak'n'roll. Lena rzuca pracę w korporacji i wpada na Benka - ponuraka o dobrym sercu. Szalona przygoda miała trwać kilka dni. Przerodziła się w miłość naznaczoną rakiem.
Bartosz Prokopowicz ma oko do ładnych obrazków. Jedna konwencja i estetyka wideoklipu z czasem się wyczerpują. Intensywne emocje przejmują kontrolę nad kierownicą. Brak dystansu, zrozumiały gdy chodzi o rozliczenie z bolesnymi doświadczeniami, w parze z brawurą nie są najlepszymi doradcami. Zaburzenie proporcji pomiędzy tragizmem a komizmem, to pomieszanie tonów, nie wychodzi 'Chemii' na dobre. Gdy wokalistka Natalia Grosiak w szpitalnej poczekalni zaczyna śpiewać wzorem antycznego chóru, mam ochotę parsknąć śmiechem.
Szkoda, bo że to naprawdę wzruszająca historia, świadczą nieliczne fragmenty, w których reżyser zawierza ludziom, relacji pomiędzy nimi oraz parze zdolnych aktorów, co udowadniają, jeśli tylko dobrze się ich poprowadzi. Oczywiście łatwiej sięgnąć po klisze z nowotworowego elementarza. Poruszają, choć są formą emocjonalnego szantażu. (autor Piotr Guszkowski)
Polska 2015. Reż. Bartosz Prokopowicz. Aktorzy: Agnieszka Żulewska, Tomasz Schuchardt, Danuta Stenka.
Film od lat 15, kino Helios. Alfa: godz. 12.30 (brak seansu 3-4.10), 21.45 (seans tylko 3-4.10), 14.45, 19.30, 22.30; Biała: godz. 11.15, 13.30, 18, 20.15
Fot. materiały prasowe
6 z 12
Star Wars Rebelianci - Oblężenie Lothal (dubbing)
W sobotę i niedzielę (3-4.10) na film i zabawy zaprasza kino Helios w Galerii Alfa (godzina 13, zabawy na holu kina od 12) oraz w Atrium Biała (godzina 12).
Drużyna Rebeliantów powraca! Przyjdź i jako pierwszy zobacz "Star Wars Rebelianci: Oblężenie Lothal" - specjalny, godzinny odcinek na otwarcie drugiego sezonu serialu.
Rebelianci powracają na Lothal, aby ratować uciekającego oficera Imperium. Zwracają przez to uwagę najgroźniejszego imperialnego agenta - Dartha Vadera.
'Star Wars Rebelianci' to osadzona w świecie 'Gwiezdnych wojen' animowana przygoda, w której garstka rebeliantów z odległej planety Lothal próbuje stawiać opór tyranii Imperium Galaktycznego. W drugiej serii poznają nowych sprzymierzeńców i przeciwników, z których najgroźniejszym będzie sam Darth Vader.
Projekcję 'Oblężenia Lothal' poprzedzi ostatni odcinek pierwszego sezonu serialu.
Oprócz premierowych pokazów, na fanów Star Wars Rebelianci będą czekały konkursy z nagrodami, organizowane przed seansami na sali kinowej. Do każdego zakupionego biletu dodany zostanie kolekcjonerski upominek - Plan lekcji.
Film b.o, czas trwania: 66 min. Produkcja: USA [2015], premiera: 03.10.2015 (Polska)
Fot. Marcin Makowski WFDiF/mat. prasowe
7 z 12
Włóż kapelusz i wybierz się na Kino Kobiet
W poniedziałek (5.10) w Alfie, w środę (07.10) w Białej. Kino Helios zaprasza wszystkie panie na wieczór z filmem 'Pani Dulska'. Jak zwykle warto przyjść godzinę przed projekcją aby skorzystać z porad i pokazów m.in. firm kosmetycznych, specjalistów od zdrowego żywienia i zdrowego trybu życia, poznać oferty kursów językowych. Będą też konkursy z wartościowymi nagrodami.
Oba seanse rozpoczynają się o godz. 18.30, ale warto przyjść godzinę wcześniej, bo program dla pań jest przebogaty. Dodatkową atrakcją wieczoru będzie pokaz taneczny, na który zapraszają tancerze Szkoły Tańca Towarzyskiego "Kadryl".
Na zakończenie pokazany zostanie film "Panie Dulskie" w reżyserii Filipa Bajona, którego premiera zaplanowana jest na 2 października.
Bilety są już w sprzedaży. Kosztują 23 zł oraz 20 zł - przy zakupie min. 15 biletów.
Seans Kina Kobiet jest pokazem specjalnym, na którym nie są realizowane Zaproszenia, Kupony Specjalne oraz Vouchery.
Anton Corbijn. Na wylot
8 z 12
Ikona współczesnej fotografii - Anton Corbijn w Kinie Konesera
Filmy prezentowane w ramach Kina Konesera to często produkcje uhonorowane licznymi nagrodami na festiwalach filmowych. W październiku będą to cztery filmy Białostockiego festiwalu INTERPHOTO prezentujące oblicza fotografii. Rozpoczyna - 'Anton Corbijn. Na wylot', którzy możecie obejrzeć w środę (7.10, godz. 20) w kinie Helios Galeria Alfa (ul. Świętojańska).
Pochodzący z Holandii Anton Corbijn to ikona współczesnej fotografii, a także znany reżyser filmów i wideoklipów muzycznych, który pod wpływem grupy Joy Division i post punku w latach 70. XX wieku przeprowadził się na stałe do Londynu.
Świat muzyczny poznał go dzięki reżyserii teledysków takich zespołów, jak: Depeche Mode (Personal Jesus), Nirvana (Heart-Shaped Box), Joy Division (Atmosphere), Coldplay (Viva La Vida), czy grupy Metallica (Mama Said, Hero of the Day). W 2007 roku Corbijn wyreżyserował film biograficzny o Ianie Curtisie zatytułowany Control, choć - jak sam przyznaje - najbardziej interesuje go fotografika. Unika w niej nowoczesnej, pełnej przepychu techniki, preferując surowy, zimny styl, utrzymany w czarno-białej kolorystyce.
Film przedstawia bardzo intymny, melancholijny portret artysty, którego życie to wieczna walka ze sobą oraz zmaganie się z samotnością.
Czas trwania: 85 min. Od lat: 15 Produkcja: Holandia, Niemcy, Wielka Brytania, Włochy, Szwecja [2012]. Reżyseria: Klaartje Quirijns, scenariusz: Klaartje Quirijns. Obsada: Anton Corbijn, Bono, Martin Gore, James Hetfield, Lou Reed, Lars Ulrich, George Clooney, Herbert Grönemeyer.
Przed każdym filmem będzie prelekcja Grzegorza Jarmocewicza, wykładowcy Akademii Fotografii i Przedsiębiorczości w Białymstoku oraz Warszawskiej Szkoły Fotografii i Grafiki Projektowej. Jarmocewicz jest również dyrektorem artystycznym festiwalu fotografii Białystok INTERPHOTO, a fotografią zajmuje się naukowo doktoryzując się w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej Teatralnej i Telewizyjnej w Łodzi w Departamencie Fotografii. Jego prace znajdują się w kolekcjach prywatnych, galeriach oraz w Museo Ken Damy di Fotografia Contemporanea w Brescii we Włoszech.
Fot. MARCIN MAKOWSKI / MAKUFLY
9 z 12
Kultura Dostępna, czyli bilet za dychę w podróży w lata 60.
Projekt Kultura Dostępna - to tanie bilety na polskie filmy. Na najbliższym spotkaniu (8 października) o godz. 18 pokazana zostanie komedia Jacka Bromskiego 'Bilet na księżyc'.
To pełna ciepła i humoru opowieść o młodości, przyjaźni i miłości w czasach, gdy człowiek stawiał pierwsze kroki na Księżycu, na ulicach stały saturatory, tranzystory pulsowały rock'n'rollem, a szczytem marzeń każdego krajowego fana motoryzacji był Fiat 125p.
Filmowa podróż do lat sześćdziesiątych, barwnej epoki "dzieci kwiatów", hipisów i bigbitu, uwodzi doborową obsadą, rozmachem scenograficznym oraz ścieżką dźwiękową, na której znalazło się ponad 40 przebojów takich wykonawców, jak The Animals, The Box Tops, The Turtles, The Fox, Mira Kubasińska i Breakout, Skaldowie, Alibababki, ABC i Halina Frąckowiak.
Grają: Filip Pławiak, Mateusz Kościukiewicz, Krzysztof Stroiński, Bożena Adamek, Anna Przybylska, Kaja Walden, Zbigniew Paterak, Tomasz Dedek, Piotr Siwkiewicz, Piotr Dąbrowski, Ryszard Doliński, Andrzej Beja-Zaborski, Barbara Dziekan, Wojciech Kalarus.
Na film zaprasza kino Helios Alfa i Biała 8 października o godz. 18.
Podlaska Akademia Kultury przy Białostockim Ośrodku Kultury oraz Polski Instytut Sztuki Filmowej zapraszają 3 października (sobota, godz. 16) na film 'Źródło nadziei'. Ten reżyserski debiut laureata Oscara i Złotego Globu Russella Crowe jest niezwykłą, romantyczną i inspirującą opowieścią o miłości pokonującej wszelkie bariery.
Jest 1919 rok. Joshua Connor, australijski farmer, spełniając ostatnią wolę zmarłej żony, przybywa do Turcji, by odszukać ciała synów poległych w bitwie pod Gallipoli, jednej z najkrwawszych bitew I wojny światowej.
Zniszczony przez wojnę kraj, który przemierza, zaskakuje go odmiennością, a brytyjscy okupanci odrzucają prośby o wydanie ciał poległych. Z pomocą Connorowi przyjdzie pewna Turczynka, która stanie się dla niego kimś znacznie więcej niż tylko przewodniczką w tej podróży. Gdy okaże się, że jeden z synów być może żyje, Connor poruszy niebo i ziemię, by odkryć prawdę o losie swego dziecka.
Pisarz i scenarzysta Andrew Anastasios, zbierając informacje do projektu opowiadającego o australijskiej historii, natknął się na list Cyrila Hughesa, podpułkownika dowodzącego jednostką wojskową wprowadzającą porządek w miejscu, gdzie odbyła się traumatyczna bitwa o Gallipoli. W liście Hughes zapisał intrygujące zdanie: 'Pewien staruszek zdołał przybyć tu aż z odległej Australii w poszukiwaniu grobu swego zmarłego syna'. To zdanie zainspirowało Anastasiosa do stworzenia poruszającej historii o stracie i odkupieniu oraz konflikcie między dwoma światami. 'Żródło nadziei' otrzymało nagrodę Australijskiego Instytutu Filmowego 2015 za najlepszy film.
Seans w kinie Forum (ul. Legionowa 5), godz. 16, bilet - 5 zł.
Fot. mat. prasowe
11 z 12
W piwnicy ***** premiera
Bardzo ciekawy dokument znanego (również z krytycznego stosunku do swoich rodaków) austriackiego reżysera. Co kryją piwnice domostw nad pięknym, modrym Dunajem?
Połączenie słów 'austriacki' i 'piwnica' brzmi trochę niepokojąco, śpieszę więc uspokoić czytelników, że nie jest to film o Josefie Fritzlu, ale o tym, co dzieje się w piwnicach zwykłych (?) mieszkańców tego kraju.
A dzieje się wiele, gdyż są to miejsca, gdzie zaspakaja się swoje skryte, wstydliwe upodobania (także erotyczne, ze wskazaniem na sado-maso), samym układem przestrzennym sankcjonując podział na to, co oficjalne i ogólnodostępne, a to, co ściśle prywatne. Są to na ogół pomieszczenia schludne i porządne, utrzymane w drobnomieszczańskim (czasem zaiste koszmarnym) guście, ale tym mocniej kontrastuje to z charakterem odbywanych w nich praktyk - zwykle dziwacznych, perwersyjnych, groteskowych (choć są i całkiem niewinne, jak zabawa dziecinną kolejką).
Widzimy więc miłośnika broni, który w piwnicy urządził sobie nieformalny klub strzelecki, a oprócz ćwiczeń, lekcji i rozmówek ze swoimi - potwornie ksenofobicznymi - klientami lubi tam wyśpiewywać arie operowe, wykorzystując dogodną akustykę. Oglądamy parę władczej pani i jej seksualnego niewolnika, mamy też trębacza z wygrywającej dziarskie marsze orkiestry dętej, który urządził sobie w piwnicy muzeum hitlerowskich pamiątek. Oraz wiele innych postaci, na pozór całkiem przeciętnych mieszczuchów, ale mających swoje drugie, sekretne życie - życie pod podłogą (fragment recenzji Pawła Mossakowskiego)
Kameralny, niezwykły dramat zbudowany z okruchów codzienności - o małżonkach, którzy szykują się na 45. rocznicę ślubu. I którzy na te 45 lat muszą nagle spojrzeć inaczej.
Gdy po raz pierwszy widzimy Kate (magnetyczną Charlotte Rampling), uderza jej energia, humor, pewność siebie zabarwiona lekką apodyktycznością. Z kolei Geoff (znakomity Tom Courtenay, pamiętny buntownik z 'Samotności długodystansowca') wydaje się nieobecny, mrukliwy, może nawet zgorzkniały: jakby starość - nie tylko fizyczna - dopadła go szybciej (niedawno wszczepiono mu bypass serca). Szykują się właśnie do jubileuszu swojego ślubu, wybierają salę dla gości, jedzenie i muzykę (oczywiście 'Smoke Gets In Your Eyes', przy którym się poznali). Może po 45 latach małżeństwa łączy ich już głównie przyzwyczajenie, codzienna rutyna, oswojone poczucie bezpieczeństwa?
Coś jednak ten spokój zaburza - Geoff dowiaduje się, że znaleziono ciało Katyi, jego ukochanej z młodości. Paradoksalnie nietknięte upływem czasu, zamrożone w górskim lodowcu w Szwajcarii, zmuszające mężczyznę (ale też jego obecną żonę), by zobaczyć raz jeszcze siebie sprzed pół wieku. Gdzie byłby Geoff, gdyby nie wypadek Katyii? Co robiłaby Kate i z kim spędziła następne pięćdziesiąt lat? (fragment recenzji Pawła T. Felisa).
Wielka Brytania 2015 (45 years). Reż. Andrew Haigh. Aktorzy: Charlotte Rampling, Tom Courtenay, Geraldine James
Kino Forum. 2, 5-7.10 godz. 18.30, 3.10 godz. 14.15.
Wszystkie komentarze