Ściśnięte gorsetem talie, strojne suknie, misterne fryzury, nieśmiałe uśmiechy. W końcu sytuacja jest szczególna - nie codziennie jest się przedstawionym brytyjskiemu monarsze. Przed stu laty taka ceremonia była jednym z najważniejszych momentów w życiu wiktoriańskich panien z wyższych sfer. O nich opowiadają ponadstuletnie fotografie na wystawie "Prezentacje na brytyjskim dworze". Wernisaż - w sobotę (28 stycznia).
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Fotografie powstały w słynnym londyńskim zakładzie fotograficznym Lafayette w latach 1898-1929 i pochodzą z archiwów Victoria & Albert Museum w Londynie. Zobaczyć na nich można przedstawicieli elit Imperium Brytyjskiego, a wśród nich młode debiutantki, arystokratów, dyplomatów czy indyjskich władców. Wystawę w Muzeum Podlaskim przygotowano dzięki londyńskiemu muzeum i Muzeum Zamkowemu w Pszczynie.

Wernisaż odbędzie się w sobotę, 28 stycznia, o 18, a następnego dnia, 29 stycznia, o godz. 15 muzeum zaprasza na oprowadzanie po wystawie przez jednego z jej kuratorów – Russella Harrisa.

Kuratorzy

To pisarz i tłumacz, absolwent orientalistyki na Oxfordzie, członek Królewskiego Towarzystwa Sztuk i Królewskiego Towarzystwa Azjatyckiego, kurator wystaw prezentujących późnowiktoriańskie i edwardiańskie fotografie ze zbiorów V&A Museum w Londynie i organizowanych w Europie i Azji. Harris jest też autorem książek poświęconych atelier fotograficznym, not słownikowych i encyklopedycznych, tłumaczem prac literackich i politycznych z języka francuskiego i arabskiego.

Harris wystawie „Prezentacje na brytyjskim dworze 1898–1929" kuratoruje wraz z Barbarą Borkowy, absolwentką historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Borkowy w 1984 r. przeniosła się do Londynu, gdzie pracowała jako badaczka przy projekcie Lafayette, w ramach którego identyfikowano i katalogowano zdjęcia odkrytego przypadkiem i wspomnianego wyżej archiwum fotograficznego studia Lafayette dla Victoria & Albert Museum (ViA) i National Portrait Gallery (NPG). Była dyrektorką biblioteki fotograficznej Lloyd’s List. Jest też biografką Księżnej Daisy von Pless z Zamku Książ – w 2016 roku wydała poświęconą księżnej Daisy oraz jej siostrze Shelagh książkę „Siostry".

Wystawa 'Prezentacje na brytyjskim dworze 1898-1929'. Fotografie powstały w słynnym londyńskim zakładzie fotograficznym Lafayette i pochodzą z archiwów Victoria&Albert Museum w Londynie.
Wystawa 'Prezentacje na brytyjskim dworze 1898-1929'. Fotografie powstały w słynnym londyńskim zakładzie fotograficznym Lafayette i pochodzą z archiwów Victoria&Albert Museum w Londynie.  Fot. Materiały Muzeum Podlaskiego

Fotografia. Czas debiutantek

Teraz oboje pokażą w Białymstoku ponadstuletnie fotografie wykonane w szczególnym momencie życia młodych kobiet „debiutantek", ale też w szczególnym momencie historii i następowania wielu zmian – u schyłku epoki wiktoriańskiej (rządy królowej Wiktorii), w czasie epoki edwardiańskiej (rządy jej syna Edwarda) i przez 20 kolejnych lat rządów króla Jerzego V.

Zdjęcia to nie tylko zapis ówczesnej mody, ale też pewnego obwarowanego całym zestawem zasad ceremoniału, który zapoczątkowywał czas „wpuszczenia" na salony dziewcząt z wyższych sfer. Od tego momentu zaczynał się już nowy rozdział w ich życiu: to, że mogły uczestniczyć w imprezach towarzyskich – to jedno, tak naprawdę prezentacja na dworze królewski dawała sygnał, że młoda dama może już wyjść za mąż. Po przedstawieniu na dworze królewskim „debiutantki" w atelier fotograficznym robiły sobie, również z bliskimi, zazwyczaj pamiątkowe zdjęcia – i to właśnie z takiego atelier pochodzi też część fotografii prezentowanych na wystawie.

Wystawa 'Prezentacje na brytyjskim dworze 1898-1929'. Fotografie powstały w słynnym londyńskim zakładzie fotograficznym Lafayette i pochodzą z archiwów Victoria&Albert Museum w Londynie.
Wystawa 'Prezentacje na brytyjskim dworze 1898-1929'. Fotografie powstały w słynnym londyńskim zakładzie fotograficznym Lafayette i pochodzą z archiwów Victoria&Albert Museum w Londynie.  Fot. Materiały Muzeum Podlaskiego

Fotografia. Ceremoniał

O ekspozycji organizatorzy i kuratorzy w swoim tekście zapowiadającym wystawę opowiadają tak:

„Prezentacja debiutantek przed obliczem brytyjskiego monarchy była jednym z najważniejszych wydarzeń w życiu brytyjskich wyższych sfer, stanowiła bowiem symboliczną chwilę, w której dziewczyna stawała się kobietą. Od tej pory zyskiwała prawo do uczestnictwa w „Sezonie towarzyskim" wypełnionym przyjęciami, balami, wyścigami konnymi i proszonymi kolacjami, który, używając współczesnego języka, określilibyśmy mianem „rynku matrymonialnego".

Rok 1898, z którego pochodzą fotografie rozpoczynające tę wystawę, stanowił schyłek wiktoriańskiej (1837–1901) ornamentyki. W mentalności wiktoriańskiej kobiety były wręcz fetyszyzowane – za ideał piękna uznawano istoty delikatne, skromne i nie nazbyt wykształcone. W okresie poprzedzającym wybuch I wojny światowej istniały ściśle określone reguły dotyczące stroju dworskiego. Był on tak skonstruowany, że w dużym stopniu ograniczał swobodę ruchu, a brutalnie ściśnięta talia pomagała w uzyskaniu pożądanego efektu sylwetki osy.

Bardzo szczegółowe wytyczne dworu co do ubioru osoby, która miała zostać przedstawiona władcy, dotyczyły każdego, zarówno mężczyzn, jak i kobiet, a w położonej w pobliżu pałacu Buckingham dzielnicy Mayfair prowadziło swój interes wielu dworskich krawców, jak również jubilerów, nauczycieli dobrych manier i etykiety oraz florystów. Wszyscy oni z zapałem zaopatrywali młode dziewczyny w dobra niezbędne podczas prezentacji.

Wystawa 'Prezentacje na brytyjskim dworze 1898-1929'. Fotografie powstały w słynnym londyńskim zakładzie fotograficznym Lafayette i pochodzą z archiwów Victoria&Albert Museum w Londynie.
Wystawa 'Prezentacje na brytyjskim dworze 1898-1929'. Fotografie powstały w słynnym londyńskim zakładzie fotograficznym Lafayette i pochodzą z archiwów Victoria&Albert Museum w Londynie.  Fot. Materiały Muzeum Podlaskiego

Młode damy i zaszczyceni dżentelmeni po ceremonii prezentacji na dworze udawali się zazwyczaj do jednego z pobliskich modnych atelier fotograficznych, gdzie robiono im pamiątkowe zdjęcia. Szczególną popularnością cieszyło się Studio Lafayette przy New Bond Street, położone w odległości zaledwie kilku minut spacerem od pałacu.

Z niewielkimi zmianami, rozluźniającymi nieco reguły stroju, ceremoniał prezentacji na dworze przetrwał, z wyjątkiem okresu dwóch wojen światowych, do 1958 roku. Jako niewygodny anachronizm został on zniesiony przez królową Elżbietę II.

Gdy prześledzimy życiorysy młodych debiutantek uwiecznionych na pokazanych fotografiach, jasny staje się dla nas fakt, że zanim osiągnęły wiek stosowny do zamążpójścia, nie dokonały zazwyczaj jeszcze niczego ważnego. Nie ulega również wątpliwości fakt, że w większości przypadków były one później jedynie pięknym i przy odrobinie szczęścia czarującym „dodatkiem" do swych mężów. Nie wszystkim pannom udawało się znaleźć odpowiedniego partnera podczas ich pierwszego sezonu. Niektóre spędzały resztę życia w staropanieństwie lub trwały nieszczęśliwe w pozbawionych miłości i przepełnionych zgorzknieniem zaaranżowanych małżeństwach. A jednak setki debiutantek zjawiały się co roku w Pałacu Buckingham, jak gdyby głęboko ufając, że uśmiech monarchy – jak mówiono – zmieni małą brzydką gąsienicę w barwnego motyla.

Wystawa 'Prezentacje na brytyjskim dworze 1898-1929'. Fotografie powstały w słynnym londyńskim zakładzie fotograficznym Lafayette i pochodzą z archiwów Victoria&Albert Museum w Londynie.
Wystawa 'Prezentacje na brytyjskim dworze 1898-1929'. Fotografie powstały w słynnym londyńskim zakładzie fotograficznym Lafayette i pochodzą z archiwów Victoria&Albert Museum w Londynie.  Fot. Materiały Muzeum Podlaskiego

Zgromadzone na wystawie fotografie dokumentują przeobrażenia stylowe strojów, biżuterii i fryzur na przestrzeni ponad trzydziestu lat, w trakcie których doszło do olbrzymiej zmiany światopoglądu kobiet. Na przykład, jeżeli chodzi o wczesne lata, natychmiast dostrzega się, że kobiety wciąż podlegały rygorystycznym społecznym ograniczeniom i postrzegano je jedynie w kategoriach potencjalnego dekoracyjnego dodatku dla ich przyszłego męża.

Po zakończeniu I wojny światowej i w latach 20. XX w. zarówno życiorysy młodych dziewcząt, jak i ich ubiór wskazywały na to, że nadeszła nowa era wolności i praw kobiet, czemu towarzyszyła koncepcja „racjonalnego stroju". Kobiety uzyskały prawa do edukacji i do głosowania. W rezultacie u schyłku lat 20. XX w. ulotna chwila prezentacji na dworze przestała już być szczytowym momentem w życiu młodej kobiety".

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Mikołaj Chrzan poleca
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem