Jeden z najwybitniejszych polskich śpiewaków operowych, tenor o międzynarodowej sławie Wiesław Ochman będzie gościem dwóch karnawałowych koncertów w Operze i Filharmonii Podlaskiej. W sobotę (14 stycznia) o 19 i w niedzielę (15 stycznia) o 18 zaśpiewa kilkanaście najsłynniejszych arii. Nie zabraknie też pewnie artystycznych anegdot, z których znakomity tenor słynie.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Wiesław Ochman (rocznik 1937) śpiewa i porywa tłumy od ponad 60 lat. Koncertował na scenach polskich (m.in. w Operze Śląskiej w Bytomiu, Operze w Krakowie, Teatrze Wielkim w Warszawie) i najważniejszych światowych scenach, jak m.in. nowojorskiej Metropolitan Opera, mediolańskiej La Scali, Operze Paryskiej, Wiener Philharmoniker i Berliner Philharmoniker i wielu innych.

W białostockiej operze przy Odeskiej podczas koncertu kunsztownych arii, pieśni neapolitańskich, fragmentów oper i operetek towarzyszyć będą mu soliści i goście OiFP – Wioletta Chodowicz (sopran), Anna Wolfinger (sopran), Joanna Motulewicz (mezzosopran), Nazar Kachala (tenor), a także Orkiestra i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej. Za pulpitem dyrygenckim stanie Mirosław Jacek Błaszczyk, chórzystów przygotowała Violetta Bielecka. W repertuarze znalazły się m.in. uwertury z oper Verdiego, arie z operetek Lehara, Straussa, oper Bizeta, Rossiniego.

Wiesław Ochman
Wiesław Ochman  Fot. Marzena Hmielewicz / Agencja Wyborcza.pl

Koncerty Karnawałowe w Operze i Filharmonii Podlaskiej odbędą się w sobotę (14 stycznia) o godz. 19 oraz w niedzielę (15 stycznia) o godz. 18 na Dużej Scenie, przy ul. Odeskiej 1. Bilety (w cenie 60-90 zł) są do nabycia w kasie OiFP przy Odeskiej lub na stronie OiFP

Opera i Filharmonia Podlaska. Szczegółowy program koncertu

G. Verdi – Uwertura do opery „Moc przeznaczenia"

G. Verdi – Aria Violetty „E strano! E strano!" z opery „La Traviata"

G. Verdi – Chór Cyganów z opery „Trubadur"

G. Verdi – Aria Księcia „La donna e mobile" z opery „Rigoletto"

G. Rossini – Aria Isabelli „Cruda sorte" z opery „Włoszka w Algierze"

V.Di Chiara – „La Spagnola"

F. Lehár – Aria Giuditty „Kto me usta całuje, ten śni" z operetki „Giuditta"

A. Lara – Granada G. Verdi – Marsz triumfalny z opery „Aida"

J. Strauss – Polka „Ohne Sorgen!" op. 271

R. Stolz – „Im Prater blühn wieder die Bäume"

G. Bizet – „Habanera" z opery „Carmen"

J. Strauss – „Czardasz Rozalindy" z operetki „Zemsta nietoperza"

E. Di Capua – „O sole mio"

J. Strauss – „Kaiser-Waltzer" op. 437

G. Lama – „Silenzio cantatore"

F. Loewe – „Przetańczyć całą noc" z musicalu „My Fair Lady"

J. Strauss – „Kuplety Barinkaya" z operetki „Baron cygański"

J. Strauss – Polka „Unter Donner und Blitz" op. 324

F. Lehár – Aria „Usta milczą, dusza śpiewa" z operetki „Wesoła wdówka"

Wiesław Ochman na scenie (tu wraz z Filharmonią Świętokrzyską)
Wiesław Ochman na scenie (tu wraz z Filharmonią Świętokrzyską)  Fot. Wojciech Habdas / Agencja Wyborcza.pl

Wiesław Ochman

Tenor, malarz, reżyser. Zaliczany do grona najwybitniejszych artystów operowych świata. Studiował w latach 1954-60 na Wydziale Ceramiki Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, uzyskując dyplom magistra inżyniera. W trakcie studiów rozpoczął naukę śpiewu pod kierunkiem Gustawa Serafina. Prywatne studia muzyczne odbył pod kierunkiem profesorów: Marii Szłapak, Sergiusza Nadgryzowskiego i Jerzego Gaczka.

W roku 1960 zadebiutował na scenie Opery Śląskiej partią Edgarda w operze Gaetano Donizettiego „Lucia di Lammermoor". W roku 1965 śpiewał partię Jontka w przedstawieniu „Halki" w uroczystościach otwarcia odbudowanego Teatru Wielkiego w Warszawie. W latach 1966-68 był członkiem zaspołu Staatsoper w Berlinie, a następnie gościł na wszystkich ważnych scenach operowych Europy i świata, jak: Hamburgische Staatsoper, Deutsche Oper, mediolańska La Scala, Metropolitan Opera w Nowym Jorku, opery w Barcelonie, Paryżu, Genewie, Zurychu, Moskwie, Madrycie, Chicago, Buenos Aires, Waszyngtonie, Rzymie, Salzburgu, San Francisco, Sewilli, Wiedniu, Brukseli, Frankfurcie, Tuluzie, Marsylii itd. oraz brał udział w renomowanych festiwalach muzycznych, jak: Orange, Glyndebourne Festival Opera itd.

Koncertuje na ważnych estradach świata: Carnegie Hall, Wiener Musikverein, Salle Pleyel w Paryżu, wszystkie filharmonie w Polsce, a także z Berlińskimi i Wiedeńskimi Filharmonikami pod dyrekcją wybitnych mistrzów batuty: m.in. Herberta von Karajana, Karla Boehma, Eugena Jochuma, Leonarda Bernsteina, Nello Santiego, Giuseppe Patane, Jamesa Levina, Charlesa Mackerrasa i polskich znakomitych dyrygentów: Włodzimierza Ormickiego, Krzysztofa Missony, Stanisława Wisłockiego, Witolda Rowickiego, Stefana Rachonia, Zdzisława Górzyńskiego, Karola Stryi, Jana Krenza, Kazimierza Korda, Tadeusza Strugały, Tadeusza Serafina, Antoniego Wita, Jerzego Maksymiuka, Mirosława Błaszczyka i innych.

Występował w spektaklach reżyserowanych przez najwybitniejszych reżyserów, dokonał wielu nagrań radiowych i płytowych muzyki operowej, symfonicznej i popularnej dla renomowanych wytwórni płytowych. Wystąpił w filmowych wersjach operetki F. Lehara „Carewicz", kreując tytułową postać, w „Salome" Richarda Straussa w partii Narrabotha oraz w partii Leńskiego w „Eugeniuszu Onieginie" Piotra Czajkowskiego. Po 1999 zajął się także reżyserią operową.

Miał ponad 70 indywidualnych wystaw swoich prac malarskich. Działa też intensywnie na polu charytatywnym. Organizował szereg aukcji sztuki polskiej na terenie USA (Nowy Jork, Waszyngton), z których dochód był przeznaczony na wspieranie kultury polskiej nie tylko w kraju, ale też za granicą, m.in. na remont Muzeum Adama Mickiewicza w Wilnie przy Zaułku Bernardyńskim.

Wielokrotnie przewodniczył jury konkursów wokalnych. W kwietniu 2019 roku uczestniczył w kolejnym XXVI Charytatywnym Koncercie Galowym Fundacji „Auxilium" wspierającej szpital w Zawierciu w ramach festiwalu zorganizowanego przez władze Zawiercia pod jego nazwiskiem. Ochman jest Honorowym Obywatelem Zawiercia, Bytomia, Zelowa, Drezdenka i Szczawna-Zdroju. Posiada szereg odznaczeń, m.in. Krzyż Komandorski z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski, złotą odznakę „Gloria Artis", Order Uśmiechu, Koryfeusz Muzyki Polskiej 2019 itd. Jest członkiem Polskiej Akademii Umiejętności, a także doktorem honoris causa Akademii Górniczo-Hutniczej i Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu. Jego imieniem nazwane jest rondo w Zawierciu.

(nota biograficzna ze strony OiFP)

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Jarosław Kurski poleca
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem