W sobotę (8 października) - śpiewy maryjne dawnych wieków. W niedzielę (9 października) - koncert "Z dedykacją dla króla Słońce". Te dwa wydarzenia inaugurują Międzynarodowy Festiwal Sztuk Dawnych, który właśnie rozpoczyna się w Białymstoku. Koncerty są za darmo, będą również transmitowane online.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

To już 12. edycja Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Dawnych im. Izabeli Branickiej.  W programie jest pięć wyjątkowych koncertów propagujących muzykę minionych stuleci, m.in. muzykę średniowieczną, barokową, XIX-wieczną. To okazja, by posłuchać utworów zapomnianych i nieznanych szerszemu gronu publiczności. Na festiwalu często dochodzi do premier niektórych utworów. I tak będzie np. w przypadku koncertu 7 listopada, kiedy to wykonany zostanie program na zespół trąbek historycznych i kotłów Tubicinatores Gedanenses w towarzystwie orkiestry kameralnej, który opiera się na repertuarze XVII i XVIII-wiecznego dworu cesarskiego w Wiedniu. Jak zapowiadają organizatorzy (Fundacja Pro Anima) - zrealizowanie ich wraz z orkiestrą będzie stanowić światową premierę tych utworów od czasu baroku.

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny, festiwal można także oglądać online.

Program

*sobota (8 października), godz. 19

Koncert – Cantus Mariales – śpiewy maryjne dawnych wieków – Schola Gregoriana Sancti Casimiri (stary kościół farny w Białymstoku)

niedziela (9 października), godz. 19

Koncert kameralny – „Z dedykacją dla Króla Słońce" wykonawcy: {oh!} trio (Muzeum Podlaskie Ratusz w Białymstoku)

niedziela (16 października), godz.19

Koncert w roku 150-lecia śmierci Stanisława Moniuszki "Moniuszko z 1001 nocy" Maria Pomianowska z Zespołem (Aula Magna Pałacu Branickich w Białymstoku)

poniedziałek (7 listopada), godz. 19

Koncert – Muzyka Cesarskiego Wiednia – Tubicinatores Gedanenses i Orkiestra Smyczkowa Zespołu Muzyki Dawnej Diletto pod. dyr. Anny Moniuszko (Aula Magna Pałacu Branickich w Białymstoku)

niedziela (20 października), godz. 19

Koncert kameralny – "Vox clara – późnośredniowieczny śpiew z Rygi, Hamburga, Lund i Limoges" koncert zespołu Schola Cantorum Riga (Łotwa) (Aula Magna Pałacu Branickich)

Opisy koncertów

(według organizatorów)

*sobota (8 października), godz. 19,  stary kościół farny w Białymstoku

Koncert – Cantus Mariales – śpiewy maryjne dawnych wieków – Schola Gregoriana Sancti Casimiri

Program "Cantus Mariales" jest zwieńczeniem prac nad popularyzacją średniowiecznych i renesansowych śpiewów maryjnych, które od wielu lat wykonuje podczas koncertów Męski Zespół Śpiewaczy Schola Gregoriana Sancti Casimiri pod kier. Mariusza Perkowskiego. Podczas koncertu zostaną zaprezentowane utwory pochodzące z wielu źródeł Europejskiej Christianitas, czyli cywilizacji zbudowanej na chrześcijańskim fundamencie tożsamości kulturowej. Pojawią się również utwory polskie, aktualnie zapomniane i nieznane szerszemu gronu publiczności. Śpiew monodyczny i wielogłosowy zostanie wykonany w sposób poinformowany historycznie zarówno a cappella, jak i z wykorzystaniem instrumentów dawnych, m.in. liry korbowej, lutni i średniowiecznych instrumentów perkusyjnych i pozytyw. SCHOLA GREGORIANA SANCTI CASIMIRI (Schola Gregoriańska Świętego Kazimierza) powstała w 2008 roku w Białymstoku. Tworzą ją śpiewacy interesujący się wykonawstwem tradycyjnej muzyki kościelnej, w szczególności chorału gregoriańskiego i form wielogłosowych wyrosłych z chorału. Zespół ma w swym dorobku wydawnictwa fonograficzne: Opera Omnia Andrzeja Siewińskiego dla wytwórni DUX, gdzie towarzyszył Zespołowi Muzyki Dawnej „Diletto", wydane przez Fundację „Pro Anima" Pieśni Nabożne Franciszka Karpińskiego oraz Kolędy Europejskiej Christianitas zawierającą średniowieczne utwory związane z okresem Bożego Narodzenia.

 

niedziela (9 października), godz. 1, Muzeum Podlaskie Ratusz w Białymstoku

Koncert kameralny – „Z dedykacją dla Króla Słońce" wykonawcy: {oh!} trio

W programie koncertu znajdą się niedawno odkryte kompozycje Louisa-Josepha Marchanda – cenionego przez Ludwika XIV i związanego z orkiestrą królewską. Będzie to jednocześnie koncert zapowiadający trzypłytowy album z kompletem Suite de pieces Louisa-Josepha Marchanda, który z początkiem przyszłego roku ukaże się nakładem francuskiego wydawnictwa Aparté, będąc światowym prawykonaniem tych utworów. {oh!} trio to muzycy związani na co dzień z {oh!} Orkiestrą Historyczną, z powodzeniem realizujący także kariery solowe. Troje wybitnych kameralistów, wykładowców akademickich, specjalizujących się w stylowym wykonawstwie muzyki dawnych wieków jako trio gra od 4 lat. Widocznym owocem tej współpracy jest płyta zatytułowana "Portraits", która ukazała się na rynku z początkiem października (DUX), z początkiem kolejnego roku ukaże się trzypłytowy album z muzyką L.J. Marchanda (wytwórnia Aparte w Paryżu).

Wykonawcy: {oh!} trio w składzie: Martyna Pastuszka – skrzypce, Krzysztof Firlus – viola da gamba, Anna Firlus – klawesyn

 

niedziela (16 października), godz.19, Aula Magna Pałacu Branickich w Białymstoku

Koncert w roku 150-lecia śmierci Stanisława Moniuszki "Moniuszko z 1001 nocy" Maria Pomianowska z Zespołem

Nikt nie kwestionuje faktu, że niepowtarzalność dzieł Moniuszki w znacznym stopniu wynika z inspiracji muzyką ludową. Zwyczajowo jednak oba te zjawiska funkcjonują w odmiennym kontekście i należą do różnych tradycji wykonawczych. Program stworzony w 1995 przez Marię Pomianowską narodził się z chęci przełamania tego stereotypu. To zupełnie nowe spojrzenie sprowadzające muzykę ludową i pieśni Moniuszki do wspólnego mianownika. Obok utworów wybitnego kompozytora, zaaranżowanych i wykonanych na oryginalnych instrumentach ludowych, projekt przedstawia unikalne pieśni, oberki, kujawiaki i polki z mazowieckich nizin z wykorzystaniem nietypowego instrumentarium. To utwory, których echo słyszymy w kompozycjach Moniuszki – takie, które mogły być inspiracją dla jego twórczości.

poniedziałek (7 listopada), godz. 19, Aula Magna Pałacu Branickich w Białymstoku

Koncert – Muzyka Cesarskiego Wiednia – Tubicinatores Gedanenses i Orkiestra Smyczkowa Zespołu Muzyki Dawnej Diletto pod. dyr. Anny Moniuszko

Program na zespół trąbek historycznych i kotłów Tubicinatores Gedanenses w towarzystwie orkiestry kameralnej opiera się na repertuarze XVII i XVIII-wiecznego dworu cesarskiego w Wiedniu. Prezentowane sonaty ceremonialne były używane przez muzyków na dworach, zarówno świeckich, jak i kościelnych, ku uciesze i rozrywce pryncypałów, a także dla bogatych patrycjuszy miejskich, którzy organizowali koncerty w zaciszach swych domów. Zrealizowanie ich wraz z orkiestrą będzie stanowić światową premierę tych utworów od czasu baroku!

Tubicinatores Gedanenses to zespół składający się z muzyków grających na kopiach instrumentów historycznych. Są to cztery trąbki i kotły. Tubicinatores Gedanenses to jedyna systematycznie działająca grupa muzyczna tego typu w Polsce. Kontynuując tradycję Turmmusik (koncertowanie z wież), grając podczas rekonstrukcji bitewnych (Feld-trompetter) oraz w czasie uroczystości miejskich (m.in. Jarmark św. Dominika w Gdańsku), zespół przybliża historię, podkreśla niezwykłą wagę i użyteczność korpusów trębaczy. Jednocześnie muzycy, korzystając ze współczesnych środków wykonawczych i kompozytorskich, pokazują ponadczasowość tego rodzaju formacji.

Międzynarodowy Festiwal Sztuk Dawnych
Międzynarodowy Festiwal Sztuk Dawnych  Fot. Materiały prasowe

niedziela (20 października), godz. 19,  Aula Magna Pałacu Branickich

Koncert kameralny – "Vox clara – późnośredniowieczny śpiew z Rygi, Hamburga, Lund i Limoges" koncert zespołu Schola Cantorum Riga (Łotwa)

Najnowszy program Vox Clara wykorzystuje dudy i lirę korbową, oba udokumentowane w tradycyjnej muzyce łotewskiej, a także narodowy instrument kokle (rodzaj bałtyckiej cytry skrzynkowej). Dialogi muzyki dawnej i instrumentalne improwizacje są wyjątkowe, tworząc niespotykaną atmosferę, w której przeszłość spotyka się z teraźniejszością. Schola Cantorum Riga wykonuje chorał gregoriański i inne repertuary muzyki dawnej. Szczególne uznanie publiczności otrzymują programy wykonywane wspólnie z gościnnymi artystami reprezentującymi różne instrumenty: lira korbowa, dudy, flet, duduk, organy, marimba, instrumenty perkusyjne, gitara akustyczna, saksofon itp.

Schola Cantorum Riga już od ponad dwóch dekad regularnie wykonuje chorał gregoriański i inne utwory muzyki dawnej, opierając swoją interpretację na studiach najstarszych rękopisów neumatycznych. Na przestrzeni lat rozwinęła się w grupę o bardzo szerokim i zróżnicowanym repertuarze. Jej głównym celem jest wykonywanie muzyki na wysokim poziomie artystycznym i profesjonalnym, co znajduje odzwierciedlenie w licznych koncertach grupy na Łotwie i za granicą oraz w jej regularnych projektach nagraniowych. Chociaż Schola Cantorum Riga wykonuje głównie muzykę średniowiecza, okazjonalnie wykonuje również kompozycje współczesnych kompozytorów (Rihards Dubra, Henning Sommerro, Nic Gotham, Renate Stivrina itp.), które często są tworzone specjalnie dla zespołu. Jednym z najważniejszych miejsc Schola Cantorum Riga jest katedra w Rydze, w której zrealizowano niezliczone projekty koncertowe obejmujące muzykę dawną, a także prawykonania kompozycji współczesnych kompozytorów.

Organizator festiwalu: Fundacja Pro Anima

Partner: Muzeum Podlaskie w Białymstoku

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Jarosław Kurski poleca
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem