W Galerii Arsenał kilka dni temu malowano „Pysanky oporu", a w warsztatach udział mogły wziąć osoby doświadczające agresji wojennej, osoby przekraczające granicę ukraińską i białoruską, a także każdy, kto znajduje się w Polsce w kryzysie uchodźczym. Teraz czas na kolejny projekt solidarnościowy – międzypokoleniowe warsztaty „Framed in Belarus / Solidarity stitching / (Inter)national stitching solidarity".
Warsztaty prowadzone w języku białoruskim towarzyszą wystawie „Gdy słońce jest nisko – cienie są długie". Odbędą się w sobotę (23 kwietnia) w godz. 10-13 oraz w niedzielę (24 kwietnia) w godz. 15-18. Wstęp jest wolny, materiały zapewnia Galeria Arsenał, ale konieczna jest wcześniejsza rezerwacja. Zgłoszenia przyjmowane są przez formularz: https://forms.gle/kC1Lvy5cSTnRCWRA9 (uwaga, warunkiem wpisania na listę uczestników jest otrzymanie z Galerii Arsenał maila zwrotnego z potwierdzeniem przyjęcia zgłoszenia; liczba miejsc ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń).
„Framed in Belarus" (Oprawione na Białorusi) to szczególny projekt dla tych wszystkich, którzy nie tylko zainteresowani są tradycyjnym haftem, ale chcą też wziąć udział w nowym przedsięwzięciu z obszaru sztuki społecznej, rozważającym temat więźniów politycznych. Przede wszystkim zaś chcą wyrazić solidarność z Białorusią, tłamszoną przez reżim Łukaszenki.
Teraz mogą zrobić to w nietypowy sposób, łącząc sztukę, tradycję i protest – haftem krzyżykowym opowiadając historie bezprawnie skazanych białoruskich obywateli i obywatelek. Cel akcji „Framed in Belarus" to bowiem stworzenie portretów więźniów politycznych tradycyjną techniką haftu białoruskiego (czerwoną nicią na białym tle) i przedstawienie istotnego etapu w historii Białorusi z wykorzystaniem (między)narodowego rękodzieła ludowego.
Warsztaty poprowadzi nieprzypadkowa osoba – znakomita specjalistka w tej dziedzinie, znana z wykorzystywania haftu ludowego w sztuce zaangażowanej – białoruska artystka Rufina Bazlova, obecnie mieszkająca i pracująca w Pradze. Międzynarodową sławę przyniósł jej cykl „Historia białoruskich wyszywanek", w którym tradycyjnego haftu ludowego użyła jako narzędzia służącego do opisywania demonstracji pokojowych organizowanych na Białorusi. Znana jest również jako autorka komiksu stworzonego w całości techniką haftu – „Zhenokol" (Feminnature), analizującego temat feminizmu w tradycjach ludowych. Artystka zajmuje się też ilustracją, komiksem, książką artystyczną, lalkarstwem, scenografią i sztuką performance’u.
W trakcie warsztatów Bazlova podzieli się swoimi umiejętnościami z początkującymi hafciarzami i hafciarkami, opowie o koncepcji projektu, pokaże też prace hafciarskie autorstwa osób z innych krajów.
Warsztaty są częścią projektu „Oprawione na Białorusi – projekt społeczno-artystyczny framedinbelarus.net ".
***
Realizacja projektu: Galeria Arsenał w Białymstoku, Galerie für Zeitgenössische Kunst (GFZK) – Leipzig, Goethe-Institut Warszawa
Wsparcie projektu: Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Inicjatywa Martin Roth
Materiał promocyjny partnera
Materiał promocyjny partnera
Wszystkie komentarze