To historia pełna absurdów i czarnego humoru, osadzona przez dramatopisarza Franzobla (właściwie Franz Stefan Griebl) w konkretnym czasie i miejscu, bo w Austrii lat 30. i 40. Ale paradoksalnie jest w niej sporo uniwersalnych kwestii.
Reżyser, autor scenariusza i opracowania muzycznego Marcin Bartnikowski mówi o sztuce:
– Trudno dziś nie zgodzić się ze zdaniem jednej z bohaterek dramatu Franzobla: „Naziści zostaną przy władzy. Zmienią tylko kolory (…). A pozostali? O nich lepiej nie wspominać, oni zawsze byli i na zawsze pozostaną hołotą”. Galeria przerysowanych postaci, które w „Księżniczce Eisenherz” przewijają się pod dachem Milli w ciągu jednego dnia, zapisanego w historii upadkiem Hitlera, została niestety zdeklasowana przez rzeczywistość, którą oglądamy na co dzień w naszym nowym pięknym stuleciu. Zapraszamy do konsumpcji tego rozchwianego świata austriackiej prowincji lat 30. Jedzmy z pełnymi ustami. Jak hołota.
Bartnikowski do współpracy zaprosił studentów, absolwentów i wykładowców Akademii Teatralnej w Warszawie i w Białymstoku oraz Teatru Dramatycznego w Warszawie.
Na scenie (a właściwie na ekranie komputerów) widzowie zobaczą m.in. znanych niezależnych twórców teatralnych – Natalię Sakowicz, Agnieszkę Makowską, Marcina Bartnikowskiego i Marcina Bikowskiego. Przekładu sztuki dokonał Marek Szalsza. Premiera odbędzie się w poniedziałek (30 listopada) o godz. 20 na kanale YouTube Akademii Teatralnej. Chwilę wcześniej będzie można posłuchać wprowadzenia Krzysztofa Tkaczyka z Uniwersytetu Warszawskiego.
Kto nie zdąży w tym terminie, czytania może posłuchać w ciągu kolejnych dwóch dni – będzie dostępne do 2 grudnia do godz. 20. Link do rejestracji czytania zostanie opublikowany na poświęconym mu wydarzeniu na Facebooku.
Fabułę sztuki organizatorzy czytania przedstawiają następująco:
Milli – tytułowa Księżniczka Eisenherz – jest w ciąży i z tęsknotą oczekuje swojego walczącego na froncie męża. Ten jednak ginie. Dowiedziawszy się o śmierci swojego syna, a zarazem męża Milli, Ernestyna wpada w rozpacz i chce odebrać Milli małego Wernera. Milli i Ernestyna, łącząc się w bólu, zbliżają się do siebie. Milli jednak nie może pozwolić, by jej syn dostał się w ręce nazistów. Szef miejscowej organizacji partyjnej ujawnia, że jest członkiem ruchu oporu, a Wenzel – nazista i teść Milli – zjawia się z wojennym łupem: całym naręczem nazistowskich orderów.
Na stronie Austriackiego Forum Kultury, z którym białostocka uczelnia współpracuje przy prezentacji sztuki, można przeczytać:
„Milli – charyzmatyczna heroina o żelaznym sercu – ryzykowała własnym życiem, przewożąc w dziecięcym wózku chleb dla głodujących Żydów, podczas gdy jej koledzy partyzanci rozdawali ulotki i angażowali siły. Milli przedstawiona jest jako sprytna, odważna, potrafiąca wyjść cało z każdej sytuacji, dojmująco szczera młoda kobieta, dla której zawsze najważniejsza była miłość. Po śmierci męża jej życie straciło sens, który przywróciły jej narodziny Wernera. Sztuka Franzobla, groteskowa wizja niechlubnej przeszłości Austrii, opowiada o przewadze ogólnoludzkich, humanistycznych wartości nad wielkimi, politycznymi ideami oraz o rozliczaniu historii przez przyszłe pokolenia”.
Realizatorzy:
Reżyseria, scenariusz, opracowanie muzyczne: Marcin Bartnikowski
Scenografia: Marcin Bartnikowski, Marcin Bikowski
Osoby:
Werner, ok. 60 – syn Milli – Marcin Bartnikowski (współczesność)
Milli, ok. 25 – pielęgniarka na urlopie macierzyńskim – Anna Stela
Ernestyna, ok. 45 – jej teściowa – Agnieszka Roszkowska
Wenzel (zwany Adolfem), ok. 50 – jej teść, nieco upośledzony na umyśle, nosi mundur SA – Krzysztof Ogłoza
Mitzi, ok. 25 – jej koleżanka szkolna, w partyzantce, twierdzi, że była w kacecie – Agnieszka Sawicka (AT)
Kuppi, ok. 30 – berlinka w zaawansowanej ciąży, mowa kolokwialna, nieco inna niż w Styrii – Natalia Sakowicz
Lipp, ok. 30 – opozycjonista, chętnie dowcipkuje – Maciej Grzegorczyk (AT)
Titsch, ok. 30 – opozycjonista, poważniejszy, był w kacecie – Aleks Joński (AT)
Położna – wiedenka, mowa prostacka, przetykana sloganami – Agnieszka Makowska
Franz Stelzenliebhaber – szef miejscowej organizacji partyjnej, nosi mundur SA – Marcin Bikowski
Chór – wszyscy
W spektaklu występują studenci i wykładowcy kierunku aktorskiego Akademii Teatralnej Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, Filii w Białymstoku oraz aktorka zaprzyjaźnionego warszawskiego Teatru Dramatycznego.
Organizatorzy: Teatr Szkolny im. Jana Wilkowskiego Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, Filii w Białymstoku we współpracy z Austriackim Forum Kultury.
Prawa autorskie reprezentuje ADiT Agencja Dramatu i Teatru.
Materiał promocyjny partnera
Ogłoszenie
Wszystkie komentarze