Na eksperyment w czasach pandemii, gdy imprezy masowe odwołano, a duże festiwale przekładane są na kolejny rok, zdecydowała się Agora SA, partner główny festiwalu – Miasto Białystok i sami artyści, już stęsknieni do grania i kontaktu z publicznością.
Muzykom łatwo nie było – grali do pustego dziedzińca Pałacu Branickich, wypatrując widzów w oku kamery. Ale było warto.
– Muszę was sobie wyobrazić, to trudne, nigdy tak nie graliśmy! – mówił w niedzielę (12 lipca) przed koncertem do kamer Dr Misio. A Maria Peszek po swoim występie komentowała na gorąco: – Dziwne doświadczenie, festiwal bardzo specyficzny. Ale wszystko się udało. To było superszczęście, że mogliśmy na żywo zagrać dla widzów – choćby w cyfrowych zaświatach…
Pierwszy tak duży festiwal zorganizowany w pandemicznej Polsce relacjonowaliśmy na bieżąco
Na scenie Białystok New Pop Festival Online w ciągu dwóch pojawili się ciekawi i uznani artyści. W sobotę wystąpili: Karolina Czarnecka, duet Karaś/Rogucki, Natalia Przybysz i Krzysztof Zalewski. W niedzielę – zespół Mgły, Dr Misio, Ania Rusowicz i Maria Peszek.
W przerwach między koncertami (które można było oglądać w internecie za darmo albo w wersji płatnej – premium z atrakcyjnymi dodatkami) artyści opowiadali o swojej strategii na pandemię, o dziwnym czasie dla kultury, o tęsknocie za graniem, o kolejnych pomysłach. Widzowie mieli też okazję zadać pytania, powędrować online po Białymstoku oraz zajrzeć na backstage.
Tuż po zakończeniu festiwalu, przed północą, podsumowano statystyki i wynik okazał się imponujący! Białystok New Pop Festival obejrzało ponad 150 tys. widzów w social mediach i na platformie newpop.pl i ponad 188 tys. widzów na portalu Gazeta.pl.
– Festiwal realizowany w oryginalnej scenerii, z pełnowymiarową sceną, w całości streamingowany do internetu – to był przemyślany krok idący w nową rzeczywistość i jedyna możliwość na organizację festiwalu. Było warto – podsumowuje ekipa festiwalu i sprawcy całego przedsięwzięcia z Agora SA.
Choć też festiwal w czasach pandemicznych to kompletnie nowe doświadczenie, o czym ze sceny i w rozmowach mówili też muzycy.
Pusty dziedziniec dezorientował, piosenki kończyły się w ciszy, bez aplauzu i okrzyków publiczności. Ale artyści mimo poczucia lekkiego surrealizmu dali sobie świetnie radę, z widzami dzieląc się z całego serca tym, z czym chcieli podzielić się już dawno. Publiczności szukali w oku kamery, wyobrażali ją sobie, gawędzili, żartowali, wypełniali pałacowy dziedziniec olbrzymią energią.
Po drugiej stronie ekranów – gdzieś w domu, na wakacjach, na hamaku, gdziekolwiek – tę energię odbierała internetowa wspólnota 338 tys. festiwalowiczów.
Tegoroczny zestaw artystów znów dowiódł, jak pojemna jest festiwalowa formuła i jak łączy rozmaite gatunki, m.in. pop, rock, electro, indie pop, soul. Niemal każdy z zaproszonych artystów eksperymentuje, krąży po obrzeżach, łączy brzmienia. Na festiwalu zabrzmiały więc nie tylko nowoczesny pop, ale i electro, miękki soul zmieszany z jazzem, rock, zimna fala, autorska piosenka z tekstem. Było miejsce na energetyczny trans, ale i na przymknięcie oczu i zasłuchanie. Było też ostro, zaczepnie i drapieżnie.
Białystok New Pop Festival wystartował. Dzień pierwszy
Białystok New Pop Festival wspiera akcję #otwieramy koncerty, dlatego ekipa festiwalowa pokazała też festiwal od kuchni: jak wygląda praca na scenie, kto stoi za konsoletami i steruje światłem albo jak wygląda reżyserka, która odpowiada za finalny obraz, który widzowie mają na swoich ekranach.
- Pokazaliśmy twarze tych, którzy za tym stoją i dla których ta praca to życie - podkreślają pomysłodawcy festiwalu.
To nie koniec Białystok New Pop Festivalu. Przez najbliższy miesiąc, do 12 sierpnia, każdy, kto nie zdążył na festiwal w miniony weekend, może oglądać festiwal na newpop.pl. Materiał jest dostępny w wersji HD, płatnej od 20 złotych. 50 proc. kwoty od każdego biletu zostanie przekazana artystom.
Szczegóły na: Facebooku Białystok New Pop Festival oraz na newpop.pl
***
Organizator: Agora SA
Partner Główny: Miasto Białystok
Partnerzy: Perła Browary Lubelskie, Renee, CERI International
Partner transmisji: StreamOnline
Partner merytoryczny: Stowarzyszenie Autorów ZAiKS
Patroni medialni: Co Jest Grane24, Wyborcza.pl, Gazeta.pl, Kino Polska Muzyka
Materiał promocyjny partnera
Materiał promocyjny partnera
Wszystkie komentarze