Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Na eksperyment w czasach pandemii, gdy imprezy masowe odwołano, a duże festiwale przekładane są na kolejny rok, zdecydowała się Agora SA, partner główny festiwalu – Miasto Białystok i sami artyści, już stęsknieni do grania i kontaktu z publicznością.

Muzykom łatwo nie było – grali do pustego dziedzińca Pałacu Branickich, wypatrując widzów w oku kamery. Ale było warto.

Białystok New Pop Festival. Szukanie widza

– Muszę was sobie wyobrazić, to trudne, nigdy tak nie graliśmy! – mówił w niedzielę (12 lipca) przed koncertem do kamer Dr Misio. A Maria Peszek po swoim występie komentowała na gorąco: – Dziwne doświadczenie, festiwal bardzo specyficzny. Ale wszystko się udało. To było superszczęście, że mogliśmy na żywo zagrać dla widzów – choćby w cyfrowych zaświatach…

Białystok New Pop Festival. Dr MisioBiałystok New Pop Festival. Dr Misio Fot. Agnieszka Sadowska / Agencja Gazeta

Pierwszy tak duży festiwal zorganizowany w pandemicznej Polsce relacjonowaliśmy na bieżąco

Na scenie Białystok New Pop Festival Online w ciągu dwóch pojawili się ciekawi i uznani artyści. W sobotę wystąpili: Karolina Czarnecka, duet Karaś/Rogucki, Natalia Przybysz i Krzysztof Zalewski. W niedzielę – zespół Mgły, Dr Misio, Ania Rusowicz i Maria Peszek.

W przerwach między koncertami (które można było oglądać w internecie za darmo albo w wersji płatnej – premium z atrakcyjnymi dodatkami) artyści opowiadali o swojej strategii na pandemię, o dziwnym czasie dla kultury, o tęsknocie za graniem, o kolejnych pomysłach. Widzowie mieli też okazję zadać pytania, powędrować online po Białymstoku oraz zajrzeć na backstage.

Białystok New Pop Festival. Ania RusowiczBiałystok New Pop Festival. Ania Rusowicz Fot. Agnieszka Sadowska / Agencja Gazeta

Rekordowa publiczność. Online

Tuż po zakończeniu festiwalu, przed północą, podsumowano statystyki i wynik okazał się imponujący! Białystok New Pop Festival obejrzało ponad 150 tys. widzów w social mediach i na platformie newpop.pl i ponad 188 tys. widzów na portalu Gazeta.pl.

– Festiwal realizowany w oryginalnej scenerii, z pełnowymiarową sceną, w całości streamingowany do internetu – to był przemyślany krok idący w nową rzeczywistość i jedyna możliwość na organizację festiwalu. Było warto – podsumowuje ekipa festiwalu i sprawcy całego przedsięwzięcia z Agora SA.

Choć też festiwal w czasach pandemicznych to kompletnie nowe doświadczenie, o czym ze sceny i w rozmowach mówili też muzycy.

Białystok New Pop Festival. Ania RusowiczFot. Agnieszka Sadowska / Agencja Gazeta

Pusty dziedziniec dezorientował, piosenki kończyły się w ciszy, bez aplauzu i okrzyków publiczności. Ale artyści mimo poczucia lekkiego surrealizmu dali sobie świetnie radę, z widzami dzieląc się z całego serca tym, z czym chcieli podzielić się już dawno. Publiczności szukali w oku kamery, wyobrażali ją sobie, gawędzili, żartowali, wypełniali pałacowy dziedziniec olbrzymią energią.

Po drugiej stronie ekranów – gdzieś w domu, na wakacjach, na hamaku, gdziekolwiek – tę energię odbierała internetowa wspólnota 338 tys. festiwalowiczów.

Białystok New Pop Festival. Maria PeszekBiałystok New Pop Festival. Maria Peszek Fot. Grzegorz Dąbrowski

Festiwal dla wszystkich

Tegoroczny zestaw artystów znów dowiódł, jak pojemna jest festiwalowa formuła i jak łączy rozmaite gatunki, m.in. pop, rock, electro, indie pop, soul. Niemal każdy z zaproszonych artystów eksperymentuje, krąży po obrzeżach, łączy brzmienia. Na festiwalu zabrzmiały więc nie tylko nowoczesny pop, ale i electro, miękki soul zmieszany z jazzem, rock, zimna fala, autorska piosenka z tekstem. Było miejsce na energetyczny trans, ale i na przymknięcie oczu i zasłuchanie. Było też ostro, zaczepnie i drapieżnie.

Białystok New Pop Festival wystartował. Dzień pierwszy

Białystok New Pop Festival wspiera akcję #otwieramy koncerty, dlatego ekipa festiwalowa pokazała też festiwal od kuchni: jak wygląda praca na scenie, kto stoi za konsoletami i steruje światłem albo jak wygląda reżyserka, która odpowiada za finalny obraz, który widzowie mają na swoich ekranach.

- Pokazaliśmy twarze tych, którzy za tym stoją i dla których ta praca to życie - podkreślają pomysłodawcy festiwalu.

Białystok New Pop FestivalBiałystok New Pop Festival Fot. Agnieszka Sadowska / Agencja Gazeta

Oglądaj dalej i wspomóż artystów

To nie koniec Białystok New Pop Festivalu. Przez najbliższy miesiąc, do 12 sierpnia, każdy, kto nie zdążył na festiwal w miniony weekend, może oglądać festiwal na newpop.pl. Materiał jest dostępny w wersji HD, płatnej od 20 złotych. 50 proc. kwoty od każdego biletu zostanie przekazana artystom.

Szczegóły na: Facebooku Białystok New Pop Festival oraz na newpop.pl

***

Organizator: Agora SA

Partner Główny: Miasto Białystok

Partnerzy: Perła Browary Lubelskie, Renee, CERI International

Partner transmisji: StreamOnline

Partner merytoryczny: Stowarzyszenie Autorów ZAiKS

Patroni medialni: Co Jest Grane24, Wyborcza.pl, Gazeta.pl, Kino Polska Muzyka

Białystok New Pop Festival. Maria PeszekBiałystok New Pop Festival. Maria Peszek Fot. Grzegorz Dąbrowski

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.