Dziełem sprzed 20 lat, przenikniętym duchem średniowiecznej muzyki kościelnej, dzieli się Opera i Filharmonia Podlaska. I zaprasza w sobotę (16 maja) o godz. 19 na transmisję online kompozycji Wojciecha Kilara "Missa Pro Pace" (Msza za pokój) nagranej z udziałem podlaskich filharmoników.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

To kolejna propozycja płytowa Chóru i Orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej, wydana nakładem wydawnictwa DUX, którą OiFP prezentuje bezpłatnie na swoim kanale YouTube. Śpiewają na niej prawdziwe tuzy operowej wokalistyki – Małgorzata Walewska (mezzosopran), Joanna Woś (sopran), Paweł Brożek (tenor), Rafał Siwek (bas), Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej przygotowany przez Violettę Bielecką. Śpiewającym artystom towarzyszy Orkiestra OiFP. Koncertem dyryguje Mirosław Jacek Błaszczyk.

Chociaż światową sławę przyniosła Kilarowi muzyka filmowa (m.in. „Drakula”, „Pianista”, „Ziemia obiecana”) to tworzył on również i dzieła o kompletnie innym charakterze.

– Głęboko wierzący Kilar podkreślał, jak wielkie znaczenie ma dla niego udział w liturgii. „Jestem hedonistą religijnym – mówił – [...] uczestnicząc w Mszy odczuwam przyjemność, przechodzącą w duchową rozkosz”. Tekst mszalny jako materiał kompozycji onieśmielał Kilara przez długi czas – czytamy w materiałach OiFP. – Sytuację zmieniło dopiero zamówienie na mszę, złożone w 1998 roku przez Kazimierza Korda, ówczesnego dyrektora Filharmonii Narodowej w Warszawie; prawykonanie utworu w styczniu 2001 roku miało uświetnić jubileusz 100-lecia tej instytucji. Przystępując do pracy latem 1999 roku, kompozytor wiedział już, jakie ujęcie muzyczne odpowiada najbardziej jego wizji świętego tekstu: „[...] strój mojej Mszy – to nie będzie strój papieski czy kardynalski, tylko strój mnicha, modlącego się w chłodnym, zimnym klasztorze, w dawnych czasach”.

Tak powstała Missa Pro Pace, skomponowana w 2000 roku, w której przeważa nastrój medytacji, kontemplacji i modlitewnego skupienia.

– Na pierwszy plan wysunięty został śpiew i tekst liturgiczny, dopełniony skromnym zestawem prostych środków techniki kompozytorskiej, co służy świadomej archaizacji. Msza zbudowana została tradycyjnie, z pięciu części: Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus i Agnus Dei, poprzedzonych organowym Introitus (niezamieszczonym na płycie), przy czym kulminacja przebiegu muzycznego dzieła przypada w finałowym fragmencie ostatniego ogniwa – Dona nobis pacem. Dominujące zazwyczaj Credo i Sanctus w kompozycji Kilara są momentami wyciszenia i zadumy – zaprasza Opera i Filharmonia Podlaska.

Do wysłuchania tego niezwykłego albumu, który ukazał się nakładem wytwórni DUX, Opera zaprasza w sobotę, 16 maja o godz. 19 na kanale OiFP na YouTube: https://www.youtube.com/user/oifp

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Bartosz T. Wieliński poleca
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem
    Z całym szacunkiem, ale odpalenie CD na youtube trudno nazwać transmisją.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0