Mimo zamkniętych szkół uczniowie mają zajęcia. Nauczyciele komunikują się z nimi przez dziennik elektroniczny, przez różne aplikacje. Nowe metody edukacji zostały wprowadzone z uwagi na rozprzestrzenianie się koronawirusa.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Od poniedziałku wszystkie szkoły w Polsce zostały zamknięte. Taki stan ma potrwać przynajmniej do 25 marca. W placówkach pełnione są dyżury, ale sprawy można załatwiać jedynie drogą mailową bądź przez telefon. Klasy są puste.

Przebywający w domach uczniowie wcale jednak nie odpoczywają. Dariusz Piontkowski, minister edukacji, zaapelował do nauczycieli aby prowadzili zajęcia z wykorzystaniem e-learningu. Tak się właśnie dzieje. Uczniowie otrzymują zadania do zrealizowania przez dziennik elektroniczny. Nauczyciele kontaktują się z nimi też przez różne aplikacje internetowe.

Koronawirus. Edukacja internetowa

E-learning w Technikum Programistycznym INFOTECH
E-learning w Technikum Programistycznym INFOTECH  FOT: Technikum Programistyczne INFOTECH

W Technikum Programistycznym INFOTECH w Białymstoku lekcje odbywają się przez Hangouts. Komunikator ten umożliwia m.in. prowadzenie wideorozmów. W szkole tej obowiązuje nowy rozkład zajęć lekcyjnych. Od poniedziałku edukacja zdalna odbywa się w godzinach 9-14.

– Nasi uczniowie potrzebują jedynie mikrofonu i laptopa, no i ewentualnie słuchawek. Nauczyciel prowadzący widzi swoich uczniów i w razie potrzeby ekrany ich laptopów; uczniowie widzą, co pisze nauczyciel. Tak też może wyglądać lekcja, zwłaszcza w czasie zagrożenia koronawirusem. Przypomnę, że nasi uczniowie na początku kształcenia otrzymują w użyczenie laptopy do codziennego użytku – mówi Katarzyna Kaczyńska kierująca Technikum Programistycznym INFOTECH.

Komunikacja w czasie rzeczywistym prowadzona jest też przez Slacka – rozbudowany darmowy komunikator umożliwiający rozmowy w wielu wątkach tematycznych.

– Część tematów realizowanych jest „międzyprzedmiotowo” – interdyscyplinarnie. Uczniowie mają robić projekty, np. przyrodnicze, obejmujące biologię, geografię i fizykę. Zajęcia on-line dotyczą także języka angielskiego i przedmiotów zawodowych. W białostockim Technikum Programistycznym są także projekty artystyczne – z pogranicza filozofii i wiedzy o kulturze – dodaje Katarzyna Kaczyńska.

Koronawirus. Wykorzystanie e-learningu

E-learning w Technikum Programistycznym INFOTECH
E-learning w Technikum Programistycznym INFOTECH  FOT: Technikum Programistyczne INFOTECH

Dyrektor ds. rozwoju Technikum INFOTECH Adam Kamiński wskazuje, że do 25 marca nauczyciele dostępni są w ramach konsultacji na Hungouts i służą pomocą.

– Część lekcji prowadzona jest za pomocą Wordwalla, który umożliwia tworzenie indywidualnych ćwiczeń dla klasy. To testy, łączenie w pary, gry słowne, materiały do wydruku czy ćwiczenia interaktywne. My od początku roku szkolnego korzystamy także z poleconych w piątek przez ministra edukacji narodowej zasobów edukacyjnych i materiałów do nauki dostępnych na Google Classroom. A nasi uczniowie komunikują się z nami poprzez grupy na portalach społecznościowych. Zdajemy sobie sprawę, że nauczanie zdalne, e-learning czy wykorzystywanie specjalnych platform edukacyjnych to już nie przyszłość, a potrzeba, tym razem potrzeba chwili – podkreśla Adam Kamiński.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Aleksandra Sobczak poleca
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem