Film w reż. Dmytro Sukholytkyy-Sobchuka otrzymał też pierwszą Nagrodę w Konkursie Międzynarodowym Okno na Wschód, Nagrodę za Najlepsze Zdjęcia oraz Nagrodę New Europe Talent Award, czyli wyjazd na festiwal filmowy w Berlinie, ufundowaną przez New Europe Film Sales.
Grand Prix festiwalu to Nagroda Dyrektora Białostockiego Ośrodka Kultury (8 tys. zł). Przyznając ją, międzynarodowe jury (w składzie (Hana Jušić, Jacqueline Lentzou, Monika Pawluczuk, Marc James Roels i Lukas V. Rinner) uznało, że „Sztangista” przedstawia bezwzględną walkę w sposób odważny i wyjątkowy. To historia młodego sportowca, który przygotowując się do zawodów, dostaje tragiczną wiadomość. Pozornie niewzruszony, ćwiczy dalej, zatapiając się w swoim wewnętrznym świecie.
Jurorów zachwyciły też zdjęcia do tego filmu.
– Ich odważna fizyczność zrobiła na nas wrażenie swoim subtelnym, organicznym, a jednocześnie stylizowanym obrazowaniem – ogłosili jurorzy w werdykcie i przyznali filmowi dwie nagrody po 2 tys. zł (w konkursie „Okno na Wschód” oraz za zdjęcia), a także zdecydowali, że to ta polsko-ukraińska koprodukcja, jako najbardziej obiecujący film z Europy Środkowej i Wschodniej, pojedzie na festiwal do Berlina.
Reżyser „Sztangisty” do Białegostoku nie dotarł, ale w krótkim filmie, puszczonym po ogłoszeniu werdyktu, powiedział: – Bardzo serdecznie dziękuję za wszystkie nagrody. Ogromnie przydadzą mi się podczas realizacji nowych projektów.
I podziękował swojej polsko-ukraińskiej ekipie. Nagrody dla „Sztangisty” odbierał autor zdjęć Michał Rytel-Przełomiec - jedyna w tym roku osoba, która schodząc ze sceny unosiła aż cztery wyróżnienia i kilka festiwalowych żubrów.
Nagród podczas wieczoru, prowadzonego przez docinający sobie jak zwykle żartobliwie duet (Tomasz Adamski i Piotr Doliński), ogłoszono znacznie więcej - w tym roku w ośmiu konkursach walczyło 109 filmów, wybranych spośród ponad 2 tysięcy zgłoszeń. W sumie jednak w ciągu pięciu dni na festiwalu filmów pokazano ponad dwa razy tyle – w różnych setach prezentowano ich 250. I wszystkie za darmo.
Krótkie kino w Białymstoku [ROZMOWA]
Kto chciał bogaty program zobaczyć w całości, praktycznie przez pięć dni mógł nie wychodzić z kina, a właściwie z 20 różnych miejscówek rozsianych po mieście i w regonie, w których prezentowano krótki metraż. Wszystkie konkursowe filmy zobaczyć można było w kameralnym kinie Camera Cafe oraz w kinie Forum, które mieściło najwięcej widzów. Również oni, niezależnie od jury, głosowali na swój ulubiony film i przyznali swoją nagrodę - "Dzikiego Żubra" (5.500 zł), ufundowaną przez firmę DrTusz.
Dostał ją - z racji największej liczby głosów wrzuconych do urny - rumuński film "Świąteczny prezent" ("Cadoul de Craciun/The Christmas Gift") w reż. Bogdana Muresanu.
Widzowie docenili historię pokazującą - w sposób tylko z pozoru zabawny, głównie jednak dramatyczny - opresyjność władzy w Rumunii w czasach Ceausescu, w chwilę po krwawym stłumieniu protestów w Timisoarze. Opowieść rozgrywa się we wnętrzach mieszkania w bloku, w którym ojciec nagle dowiaduje się, że jego synek, sądząc, że tatę to ucieszy, napisał i wysłał list do św. Mikołaja z prośbą o śmierć Ceausescu. Podając swój adres.
Przejmująco i komicznie, czyli na festiwalu jak w życiu. Trwa ŻUBROFFKA
Publiczność głosowała też w konkursowym secie Music Wideo, w którym decydowała, który teledysk jest najciekawszy. Set był mocny, zdecydowana większość wideo wpadała w pamięć, ale serca widzów ostatecznie skradł przezabawny, choć z nieoczekiwaną puentą, klip nakręcony do muzyki Dj Snake. W teledysku "Magenta Riddin", okazuje się, że najszczęśliwszy na świecie roztańczony oddział hinduskich strażaków ma w swoich szeregach czarną owcę.
Konkursów podczas festiwalu było tyle, że organizatorzy uznali, że składów jurorskich potrzeba więcej. I tak oddzielne jury oceniało filmy eksperymentalne i wideo art, oddzielny też młody skład oceniał Konkurs Polski - polskie filmy amatorskie, filmy oceniały też dzieciaki - w konkursie KIDS (kto w jury zasiadał, i kto w konkursach tych wygrał - niżej w liście laureatów).
Jako że w trakcie festiwalu odbywały się warsztaty animacji dla dzieci, warsztaty malowania na szkle i animacji dla młodzieży oraz warsztaty dokumentalne dla seniorów - wszystko to, co przez kilka dni warsztatowicze zmajstrowali, można było również zobaczyć podczas finałowego niedzielnego wieczoru. A także cztery nagrodzone filmy. Efekt warsztatów dziennikarskich, w trakcie których warsztatowicze przygotowali wywiady z twórcami - można będzie posłuchać już w styczniu w autorskiej audycji Ryszarda Jaźwińskiego w Trójce: "Trójkowo, filmowo".
A odpytywać było kogo - oprócz widzów z Białegostoku i kraju w festiwalu (poza pokazami składały się nań koncerty, wystawy, panele i spotkania) uczestniczyło blisko 200 gości – twórców, artystów, dziennikarzy i przedstawicieli branży filmowej z całego świata, m.in. z Austrii, Azerbejdżanu, Egiptu, Grecji, Gruzji, Hiszpanii, Holandii, Indii, Irlandii, Izraela, Litwy, Meksyku, Portugalii, Rumunii, Rosji, Słowacji, Szwecji, Wenezueli i Włoch.
Międzynarodowe Jury (w składzie: Hana Jušić, Jacqueline Lentzou, Monika Pawluczuk, Marc James Roels i Lukas V. Rinner) przyznało następujące nagrody:
*GRAND PRIX Festiwalu ŻUBROFFKA 2018 – Nagrodę Dyrektora Białostockiego Ośrodka Kultury (8.000 zł) otrzymał film Sztangista/Weightlifter (reż. Dmytro Sukholytkyy-Sobchuk, Ukraina, Polska 2018). Uzasadnienie Jury: Za odważne i wyjątkowe przedstawienie bezwzględnej wewnętrznej walki.
*I Nagrodę w Konkursie Międzynarodowym CAŁY TEN ŚWIAT (2.000 zł) otrzymał film Min Börda/The Burden (reż. Niki Lindroth von Bahr, Szwecja 2017). Uzasadnienie Jury: Za ujmujący słodko-gorzki humor i wyśmienite rzemiosło.
*I Nagrodę w Konkursie Polskim STUDENCI (2.000 zł) otrzymał film „Jak zostać papieżem/How To Become A Pope” (reż. Justyna Mytnik, Polska 2017). Uzasadnienie Jury: Przewrotny, a jednocześnie naiwnie ujmujący portret młodzieńczego zapału i ambicji.
*I Nagrodę w Konkursie Polskim NIEZALEŻNI (2.000 zł) otrzymał film Gość/The Guest (reż. Sebastian Weber, Polska 2018). Uzasadnienie Jury: Oddanie i czułość, jaką pokazał reżyser przedstawiając głównego bohatera, przełożyła się na wzruszający film, który zapadł nam w pamięć.
*Nagrodę za Najlepszy Dokument (2.000 zł) otrzymał film 5 ans apres la guerre/5 years after the war (reż. Samuel Albaric, Martin Wiklund, Ulysse Lefort, Francja 2017). Uzasadnienie Jury: Za wzruszające i wyjątkowe sportretowanie tęsknoty młodego człowieka za więzią.
*Nagrodę za Najlepszą Fabułę (2.000 zł) otrzymał film Amor (reż. Isabel Lamberti, Holandia 2017). Uzasadnienie Jury: Za ciepłe sportretowanie życia nastolatek, dokonane w formalnie interesujący sposób, który utrzymuje nas niekomfortowo zanurzonych w ich nastoletnim niepokoju.
*Nagrodę za Najlepszą Animację (2.000 zł) otrzymał film Take Me Please (reż. Olivér Hegyi, Węgry 2018), Uzasadnienie Jury: Za to, że film zaskoczył nas swoją wyrafinowaną wrażliwością w podejściu do egzystencjalnej podróży chłopca ze złamanym sercem i za wykreowanie wysoce steksturalizowanego wszechświata nie tak wcale odległego od nas.
*Nagrodę za Najlepsze Zdjęcia (2.000 zł) otrzymał film Sztangista/Weightlifter (reż. Dmytro Sukholytkyy-Sobchuk, Ukraina, Polska 2018), Uzasadnienie Jury: Odważna fizyczność zdjęć zrobiła na nas wrażenie swoim subtelnym, organicznym a jednocześnie stylizowanym obrazowaniem.
*Nagrodę za Najlepszą Muzykę (2.000 zł) otrzymał film Solar Walk (reż. Réka Bucsi, Dania, Węgry 2017), Uzasadnienie Jury: Za dźwięk prosto z trzewi. Ten film zabrał nas w podróż prosto do gwiazd!
***
Konkurs Międzynarodowy NA SKRAJU (filmy eksperymentalne i video-art)
Jury w składzie: Joanna Rytel, Andrei Tanasescu oraz Petra Sedláková przyznało następujące nagrody:
*I Nagrodę w konkursie NA SKRAJU (2.000 zł) otrzymał film: Reality Fragment 160921 (reż. Qigemu, Wielka Brytania 2017). Uzasadnienie Jury: Uznając świat, w którym życie jest coraz bardziej „kuratorowane” przez nasz proces indywidualizacji poprzez social media i wirtualną komunikację, jak również globalnie wysiedlone zakorzenienie, zostaliśmy oczarowani bardzo osobistym i wymagającym filmem, który przywitał nas intymnym, zmysłowym przearanżowaniem pamięci.
*Wyróżnienie w konkursie NA SKRAJU otrzymał film Hiatus (reż. Vivian Ostrovsky, Stany Zjednoczone, Brazylia 2018). Uzasadnienie Jury: Poetycki dokument o brazylijskiej pisarce Clarice Lispector, pomimo swojego krótkiego formatu idealnie zdołał uchwycić i przekazać głębokie i metafizyczne zrozumienie tematu, zdołał też w romantyczny sposób ukazać ambiwalentny i introwertyczny świat, z którym możemy się utożsamić.
***
Konkurs Polski AMATORZY
Jury w składzie: Adam Kruk (Przewodniczący Jury), Bogna Helena Buniowska, Zuzanna Kamińska, Weronika Siemieniuk, Patryk Pilcicki i Jakub Jaroszewicz przyznało następującą nagrodę:
*I Nagrodę w Konkursie Polskim AMATORZY (2.000 zł) otrzymał film Dziurawa Skarpeta na Emigracji/The Hole In The Sock Of Emigration (reż. Michał Łebski, Polska 2017). Uzasadnienie Jury: Za zmierzenie się w sposób szczery i odważny z niełatwym tematem oraz za umożliwienie widzom usłyszenia głosu tych, których zazwyczaj wolimy nie słyszeć.
Konkurs KIDS - jurorami były dzieci, które przyznały następujące nagrody:
*Nagrodę w kategorii KIDS 6+ (2.000 zł) otrzymał film Ant/Mrówka (reż. Julia Ocker, Niemcy 2017)
*Nagrodę w kategorii KIDS 10+ (2.000 zł) otrzymał film The Theory Of Sunset/Teoria zachodu słońca (reż. Roman Sokolov, Rosja 2017)
*Nagrodę w kategorii KIDS 13+ (2.000 zł) otrzymał film Endemit Albert/Endemic Albert (reż. Zuzanna Sławińska, Polska 2017)
*Nagrodę w kategorii KIDS – Młodzież 16+ (2.000 zł) otrzymał film Kiem Holijanda (reż. Sarah Veltmeyer, Holandia 2017);
*Widzowie przyznali także Nagrodę w konkursie MUSIC VIDEO (2.000 zł) – otrzymał ją teledysk Magenta Riddin DJ Snake’a reż. Nataln Schottenfels & Francesco Colombo, Francja 2018
***
Nagrodę NEW EUROPE TALENT AWARD (wyjazd na festiwal filmowy w Berlinie) ufundowaną przez New Europe Film Sales dla najbardziej obiecującego twórcy z Europy Środkowej i Wschodniej otrzymał film Sztangista/Weightlifter (reż. Dmytro Sukholytkyy-Sobchuk, Ukraina, Polska 2018)
NAGRODĘ DZIKIEGO ŻUBRA – Nagrodę Publiczności (5.500 zł), ufundowaną przez firmę DrTusz otrzymał film Cadoul de Craciun/The Christmas Gift (reż. Bogdan Muresanu, Rumunia 2018)
***
Organizator: Białostocki Ośrodek Kultury – DKF „GAG”
Festiwal zrealizowano z budżetu Miasta Białegostoku
Festiwal dofinansowano ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej
Materiał promocyjny
Materiał promocyjny
Materiał promocyjny
Wszystkie komentarze