Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

To goście z dalekiej Azji okazali się niedoścignieni podczas białostockiego konkursu – kolejne miejsca zajęli odpowiednio pianiści z Korei Południowej (miejsce drugie) oraz z Chin (trzecie i czwarte). W sumie kilka dni temu swój udział w konkursie rozpoczynało 26 ekip z różnych krajów Europy i Azji. Po kilku dniach przesłuchań do finału dotarło 5 duetów. I to one zgarnęły główne nagrody – poza azjatyckimi artystami był to również duet ukraińsko-włoski, który otrzymał wyróżnienie.

Risa Sakamoto i Aya Sakamoto (Japonia)Risa Sakamoto i Aya Sakamoto (Japonia) FOT: Jerzy Rojecki (Facebook organizatorów: pianoduobialystok)

Wielka piątka

Oto lista głównych laureatów:

Pierwsza Nagroda: Risa Sakamoto i Aya Sakamoto (Japonia)

Druga Nagroda: Samuel Sangwook Park i Clara Mijung Shin (Korea Południowa)

Trzecia Nagroda: Shi Rong Rainie i Shi Wei Amy (Chiny)

Czwarta Nagroda: Yuije Kang i Yuxin Jiao (Chiny)

Wyróżnienie: Marharyta Kozlovska i Matteo Zoli (Ukraina/Włochy)

Warto dodać, że siostry Sakamato poza pierwszą nagrodą dostały jeszcze dodatkowo trzy różne nagrody (pełna lista nagród i wyróżnień – niżej).

Shi Rong Rainie i Shi Wei Amy (Chiny)Shi Rong Rainie i Shi Wei Amy (Chiny) FOT: Jerzy Rojecki (Facebook organizatorów: pianoduobialystok)

52 artystów z całego świata przez kilka dni grało z pasją, w najwyższym skupieniu, starając się wypaść jak najbardziej perfekcyjnie. W różnych konfiguracjach: artyści zasiadali przy jednym fortepianie, albo też przy dwóch – na wprost siebie. Wśród pianistów są małżeństwa, rodzeństwa, duety kobiece i męskie, pary tworzone przez artystów z różnych krajów.

W pierwszych dwóch etapach pianiści musieli się zmierzyć z obowiązkowymi utworami: Mozarta, Chopina, Paderewskiego, ale mieli też do wyboru zróżnicowany program dowolny. W trzecim etapie finaliści zagrali (już z towarzyszeniem orkiestry) Koncert Es-dur KV 365 na dwa fortepiany. I to m.in. wykonanie tego utworu ostatecznie decydowało o tym, komu przypadnie palma pierwszeństwa.

Samuel Sangwook Park i Clara Mijung Shin (Korea Południowa)Samuel Sangwook Park i Clara Mijung Shin (Korea Południowa) FOT: Jerzy Rojecki (Facebook organizatorów: pianoduobialystok)

Zmagania artystów mogli śledzić widzowie – przesłuchania (najpierw w Akademii Muzycznej, potem w filharmonii) były otwarte. To spora gratka – okazja do posłuchania duetów w ramach konkursu zdarza się w Białymstoku raz na trzy lata. Taka jest właśnie zasada zmagań pianistycznych duetów, organizowanych w Białymstoku już po raz siódmy.

Konkurs znów pokazał, jak niełatwą sztuką jest granie w fortepianowym duecie. Dwoje artystów musi bowiem nie tylko grać niczym jedno ciało – sprawny organizm, ale i nawzajem się inspirować, wykazać się niezwykłą koncentracją i opanowaniem. A jednocześnie też mieć w sobie to „coś”, co uwiedzie publiczność.

Jury

Artystów oceniało – pod przewodnictwem prof. Barbary Halskiej, inicjatorki konkursu – międzynarodowe jury w składzie: Aleksander Tamir z Izraela, Volker Stenzl z Niemiec, Luben Dimitrov z Bułgarii, a z Polski: Anna Prabucka-Firlej, Maja Nosowska oraz Bartłomiej Kominek. Trzej pierwsi eksperci oceniali artystów już podczas poprzedniej edycji.

Dyrektorka artystyczna konkursu prof. Barbara Halska z Katedry Kameralistyki Fortepianowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina międzynarodowe i międzykulturowe grono zwołuje od 1999 r., a sława konkursu – jak widać po uczestnikach – dociera daleko, do krańców Azji. Do Białegostoku specjalnie na konkurs przyjeżdżają zarówno pianiści z wieloletnim stażem gry w duecie, jak i debiutujący w tej elitarnej dziedzinie muzyki.

Marharyta Kozlovska i Matteo Zoli (Ukraina/Włochy)Marharyta Kozlovska i Matteo Zoli (Ukraina/Włochy) FOT: Jerzy Rojecki (Facebook organizatorów: pianoduobialystok)

Konkurs organizuje Towarzystwo Przyjaciół Uniwersytetu Muzycznego w Białymstoku wspólnie z Filią Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Białymstoku.

Główną nagrodą jest nagroda pieniężna w wysokości 30 tys. zł. Wybrane duety wystąpią też na koncertach i festiwalach w kraju.

Wyróżnienia i nagrody

* Nagroda Marszałka Województwa Podlaskiego – za najlepsze wykonanie trzech części „Album Tatrzańskie” I.J. Paderewskiego. – Risa Sakamoto i Aya Sakamoto (Japonia)

Nagroda Narodowego Instytutu F. Chopina – za najlepsze wykonanie „Ronda C-dur op. 73” F. Chopina – Shi Rong Rainie, Shi Wei Amy (Chiny)

* Nagroda Związku Kompozytorów Polskich – za najlepsze wykonanie utworów muzyki polskiej – Marta Wójcik-Sikora i Jakub Sikora (Polska)

Marta Wójcik-Sikora i Jakub SikoraMarta Wójcik-Sikora i Jakub Sikora AGNIESZKA SADOWSKA

* Nagroda Burmistrza Augustowa – koncert w PSM im. E. Młynarskiego w Augustowie w ramach „Festiwalu Duetów Fortepianowych prof. Witalisa Raczkiewicza in memoriam” – Dominka Grzybacz i Klara Kraj (Polska) oraz Keiko Kawabata i Ryosuke Yanase (Japonia)

* Nagroda Towarzystwa Przyjaciół Uniwersytetu Muzycznego – koncerty w ramach „Festiwalu Duetów Fortepianowych prof. Witalisa Raczkiewicza in memoriam” w PSM I i II stopnia w Łomży oraz w dworze Lutosławskich w Drozdowie – Anna Włodarczyk i Małgorzata Zdebska (Polska) oraz Julia Skakovska i Maciej Baczyński (Polska)

*Nagroda Europejskiego Centrum Kultury „Matecznik Mazowsze” – Keiko Kawabata i Ryosuke Yanase (Japonia)

Keiko Kawabata i Ryosuke Yanase (Japonia)Keiko Kawabata i Ryosuke Yanase (Japonia) AGNIESZKA SADOWSKA

* Nagroda Rektora Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku – koncert jednego z nagrodzonych duetów w III Międzynarodowego Festiwalu Duetów Fortepianowych w 2019 roku – Risa Sakamoto, Aya Sakamoto (Japonia)

* Nagroda – Koncert na Festiwalu Duetów Fortepianowych „Duettissimo” w Krakowie w czerwcu 2019 roku – Risa Sakamoto, Aya Sakamoto (Japonia)

Nagroda przyznana przez Janinę Raczkiewicz – nagroda im. prof. Witalisa Raczkiewicza dla najmłodszego duetu w Konkursie (Lidia Efimovich i Vladimir Rybakov (Białoruś/Rosja)

Najmłodszy duet -  Lidia Efimovich i Vladimir Rybakov  (Białoruś/Rosja)Najmłodszy duet - Lidia Efimovich i Vladimir Rybakov (Białoruś/Rosja) AGNIESZKA SADOWSKA

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na naszego newslettera: Wyborcza

Artykuł otwarty w ramach bezpłatnego limitu

Wypróbuj prenumeratę cyfrową Wyborczej

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych,
lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej.