Tak wygl康a nowe auto wy軼igowe - Cerber Motorsport CMS-05 - jakie po 9 miesi帷ach ci篹kiej pracy zaprezentowali dzi (25.06) studenci Wydzia逝 Mechanicznego Politechniki Bia這stockiej. To ju pi徠y bolid skonstruowany przez zesp馧 Cerber Motorsport, kt鏎y ju w lipcu i w sierpniu we幟ie udzia w zawodach we W這szech, na W璕rzech i w Czechach.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

– Nowy bolid jest lżejszy od poprzednika o 10 kilogramów, rozwija prędkość 100 km na godz. w 3,3 sekundy, ma hybrydową konstrukcję nośną złożoną z włókna węglowego i stali oraz nowy pakiet aerodynamiczny, m.in. zmodyfikowane skrzydło przednie i przesunięty środek ciężkości – informuje Dorota Sawicka, rzeczniczka PB.

Nowy pojazd to efekt wspólnej pracy prawie 40 osób. Od projektowania, przeprowadzania symulacji, obliczeń, po wykonanie poszczególnych elementów, składanie układów w całość – każdy z członków zespołu Cerbera miał tu swój udział i okazję, żeby sprawdzić wiedzę inżynierską w praktyce. Większość elementów bolidu to rozwiązania autorskie, zaprojektowane przez poszczególne osoby lub całe działy.

Prezentacja Cerbera. Najnowszego i najszybszego bolidu, skonstruowanego przez studentów Politechniki Białostockiej
Prezentacja Cerbera. Najnowszego i najszybszego bolidu, skonstruowanego przez studentów Politechniki Białostockiej  Fot. Politechnika Białostocka

Piąte auto wyścigowe powstało dzięki wsparciu ponad 40 firm z całego kraju. Wśród sponsorów projektu znalazł się także prezydent Białegostoku w ramach umowy dotyczącej promocji miasta.

Zmiany wpłyną na szybkość

O ulepszonych parametrach auta opowiadał inż. Grzegorz Chilimoniuk, koordynator działu podwozia w zespole Cerber Motorsport:

– W pojeździe CMS-05 podjęliśmy wyzwanie – zaprojektowaliśmy i wykonaliśmy hybrydową konstrukcję nośną. Przednia część ramy, tzw. monocoque, to element wykonany z włókna węglowego oraz przekładki aluminiowej w formie plastra miodu, natomiast tylna część pozostała stalowa ze względu na ciepło, które generuje silnik. Finalnie udało się zredukować masę konstrukcji nośnej aż o 22 proc. oraz zwiększyć sztywność skrętną ramy o 28 proc. To wszystko wpłynie na szybkość, precyzję prowadzenia oraz uzyskiwane czasy okrążeń. Zaprojektowana przez nas skrzynia biegów zapewni odpowiednie przyśpieszenie. Nasz kierowca będzie w stanie z wysokości kierownicy balansować rozkładem siły hamowania pomiędzy przednią a tylną osią. Ponadto może aktywować system kontroli startu oraz automatyczną zmianę biegów.

Prezentacja Cerbera. Najnowszego i najszybszego bolidu, skonstruowanego przez studentów Politechniki Białostockiej
Prezentacja Cerbera. Najnowszego i najszybszego bolidu, skonstruowanego przez studentów Politechniki Białostockiej  Fot. Politechnika Białostocka

Oszałamiający projekt

Koordynator projektu inż. Konrad Panas:

– Jesteśmy doświadczonym zespołem. Wśród nas są osoby, które mają za sobą udział w międzynarodowych zawodach, znają ich specyfikę i wymagania. Sędziowie zawodów Formuła Student co roku stawiają nowe wyzwania i wymagania przed ekipami studenckimi. Staramy się więc szukać własnych oryginalnych pomysłów na ulepszenie auta.

Ważną częścią projektu Cerber jest nawiązywanie przez studentów współpracy z firmami. Piąte auto wyścigowe powstało dzięki wsparciu ponad 40 firm z całego kraju. Wśród sponsorów projektu znalazł się także prezydent Białegostoku w ramach umowy dotyczącej promocji miasta.

- Od lat staramy się wspierać rozwój projektów, innowacji i wynalazków studentów Politechniki Białostockiej. Zależy nam, aby pokazywać potencjał młodych ludzi i naszego miasta - mówił zastępca prezydenta miasta Białegostoku Rafał Rudnicki.

Najnowszym bolidem zachwycał się Włodzimierz Zientarski, dziennikarz zajmujący się tematyką motoryzacyjną:

– To jest oszałamiający projekt! Kiedy patrzę na to, co możecie zrobić przy swoich skromnych finansach – to jesteście najwięksi na świecie. Zespoły, które startują na zawodach Formuła Student, są sponsorowane przez potężne koncerny motoryzacyjne. Wy nie macie tych możliwości, za to macie to, co jest absolutnie najważniejsze: pomysły i entuzjazm. Bardzo liczę na to, że wasze talenty błysną w świecie.

Pochwały dziekana

Za zaangażowanie, pracę, pomysły i determinację chwalił swoich studentów dziekan Wydziału Mechanicznego prof. Andrzej Seweryn. Podkreślał, że mają już świetne pod względem technicznym auto, teraz tylko potrzeba im szczęścia podczas startów na zawodach. Cała praca wydziałowych kół naukowych – a jest ich 15 – to ważny element kształcenia na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej. Studenci zdobywają tu nie tylko wiedzę praktyczną, mają też możliwość porównania się z zespołami z różnych uczelni: krajowych i zagranicznych – mówił prof. Seweryn.

Plany

Zespół Cerber Motorsport wraz z nowym pojazdem CMS-05 planuje wziąć udział w tym sezonie w 3 zawodach z cyklu Formula Student. Najbliższe to Formula SAE Italy 2018 na torze Ricardo de'Melegari, Varano (11-15 lipca). W poprzednim sezonie na zawodach we Włoszech bolid Politechniki Białostockiej znalazł się 3-krotnie w TOP 10 konkurencji dynamicznych (3. miejsce Sid Pad, 6. miejsce Acceleration i 9. miejsce Autocross). Z prezentacją biznesową – jedną z konkurencji statycznych – uplasował się na 10. miejscu. Z Włoch zespół pojedzie na Formula Student East 2018 na torze Zalaegerszeg Automotive Proving Ground, Węgry (18-22 lipca). W tych zawodach zespół studentów z Politechniki Białostockiej weźmie udział po raz pierwszy. Formula Student Czech Republic 2018 na torze Autodrom Most odbędą się w terminie 31 lipca – 4 sierpnia. Na zawodach w Czechach w ubiegłym sezonie drużyna z PB zajęła 2. miejsce w konkurencji statycznej Cost Event oraz 5. miejsce w konkurencji dynamicznej Skid Pad.

Warto przy tym dodać, że pracując nad nowym autem, członkowie zespołu wzięli udział z bolidem CMS-04 w zawodach Formula SAE Michigan w USA, gdzie na ponad 110 drużyn zajęli 35. miejsce.

Bolid szczegółowo

Parametry techniczne CMS-05:

– masa ok. 195 kg

– zmodyfikowany, motocyklowy silnik Honda CBR 600 RR

– moc: 85 KM

– moment obrotowy: 62 Nm

– zmodyfikowana skrzynia biegów

– przyspieszenie od 0 do 100 km na godz. poniżej 3,5 s

– niezależne zawieszenie z pełną regulacją geometrii

– kolektor wydechowy wykonany z tytanu

– zbiornik paliwa, elementy układu chłodzenia hamulców oraz kolektor dolotowy wykonany w druku 3D

– dedykowane do Formuły Student, magnezowe felgi OZ mocowane na centralną nakrętkę.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Wi璚ej
    Komentarze
    Zaloguj si
    Chcesz do陰czy do dyskusji? Zosta naszym prenumeratorem