Urokliwa, lekka i ważna. Zachwyciła widzów, przełamała tabu. 8-minutowa animacja o kobiecym ciele i seksualności - "Cipka" - podbiła serca międzynarodowego jury i zdobyła Grand Prix ŻUBROFFKI. W niedzielę w Białymstoku zakończył się festiwal krótkich metraży. 8 tys. zł - nagroda dyrektor Białostockiego Ośrodka Kultury - powędrowała do reżyserki Renaty Gąsiorowskiej.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Ta na gali finałowej być nie mogła, ale – w masce Pikaczu – dziękowała jury i widzom z kinowego ekranu w krótkim filmiku, zapowiadającym jej kolejną animację.

AGNIESZKA SADOWSKA

– Bardzo się cieszę, choć może tego w tej chwili nie widać, bo jestem zestresowana, za kilka dni mam obronę. Niech więc choć Pikaczu się trochę pouśmiecha – mówiła reżyserka i w zamian zaprezentowała bohatera swojej najnowszej animacji – wiewiórkę, która zamienia się w pistolet.

Jeśli tylko nowe dzieło będzie podobne – w lekkości, celności pomysłu i przewrotności – do „Cipki”: sukces będzie murowany.

Gąsiorowska znalazła pomysł, jak w sposób finezyjny i zabawny opowiadać o tematach tabu: potrzebach kobiecego ciała. Postawiła na kreskówkę, zestawiła temat ważny z animacyjną lekkością i trafiła w dziesiątkę.

AGNIESZKA SADOWSKA

– Film w ciekawy i lekki sposób opowiada ważną historię o kobiecym ciele i seksualności. Jury jest pod wrażeniem silnego głosu reżyserki i jest pewne, że jej filmy dotrą do szerokiej publiczności na całym świecie – mówił w imieniu jury Marian Crisan, rumuński reżyser, nagrodzony na festiwalu w Cannes Złotą Palmą za film „Megatron” – poza nim w jury zasiadało jeszcze utytułowane grono reżyserów: Qiu Yang, Gunhild Enger, Izabela Plucińska i Grzegorz Brzozowski (lista przyznanych nagród – niżej).

Niech żubr będzie z wami

Po pięciu dniach tak intensywnych, że nie sposób było ze wszystkiego skorzystać, po olbrzymiej ilości historii (samych filmów konkursowych startujących w ośmiu konkursach i wybranych z blisko dwóch tysięcy zgłoszeń – było aż 126!; drugie tyle to filmy w blokach tematycznych), po rozmowach, dyskusjach, koncertach – festiwalowa publiczność zebrała się w niedzielny wieczór po raz ostatni w tym roku w kinie Forum, wypełniając je szczelnie.

Krótki metraż rządzi. 300 filmów z całego świata na ŻUBROFFCE

AGNIESZKA SADOWSKA

– Niech żubr będzie z wami – przywitali widzów prowadzący galę (i większość festiwalowych pokazów) – Tomasz Adamski i Piotr Doliński. Uzupełniający się duet, wprowadzający publiczność co i rusz w chichot, już tak zrósł się z ŻUBROFFKĄ i tak współtworzy jej klimat, że nie sposób sobie bez niego festiwalu wyobrazić. Z humorem, tworząc małe show, przeprowadzili widzów przez procedurę wręczania nagród i podziękowań.

A tych było sporo – w końcu samych konkursów ŻUBROFFKA ma aż osiem, do tego jeszcze przecież nagrodzeni w różnych kategoriach i uczestnicy pięciu warsztatów. Ci, co na festiwal po odbiór nagrody nie mogli dotrzeć, dziękowali za pomocą przysłanych nakręconych telefonem filmików, niektórzy dziękowali odczytując tekst z telefonu.

– Jak to było w zamierzchłych czasach gdy nie było telefonów? – żartował Tomasz Adamski.

AGNIESZKA SADOWSKA

Podziękowania z Teheranu

Z ekranu dziękowała Agnieszka Elbanowska, laureatka I nagrody w Konkursie Polskim NIEZALEŻNI (2 tys. zł) za film „Pierwszy Polak na Marsie”.

Historia 68-letniego Kazimierza, który montuje urządzenie do łączności z kosmosem, wkrótce teą ma szansę zostać jednym z pierwszych kolonizatorów Marsa, musi tylko pokonać około trzech tysięcy kandydatów – ujęła jurorów.

Chiński reżyser Qiu Yang – również zdobywca tegorocznej Złotej Palmy za krótkometrażowy film „A Gentle Night! w imieniu jury mówił o filmie Elbanowskiej: – Śmieszny, zabawny i poruszający! Zabiera nas w podróż po śmiechu i smutku głównego bohatera oraz po jego zdeterminowaniu i poświęceniu w drodze do bycia pierwszym Polakiem na Marsie.

A Elbanowska za nagrodę dziękowała i tłumaczyła, dlaczego nie może być na ŻUBROFFCE, pokazując widzom miesięczną córeczkę:

– Chwilowo jesteśmy uziemione, powody są natury prokreacyjnej – żartowała reżyserka.

AGNIESZKA SADOWSKA

I Nagroda w konkursie STUDENCI przypadła Jakubowi Radejowi za film „Proch” (portretujący fundamentalne lęki egzystencjalne i zadający pytania o sens istnienia, ale też choćby o to, co po śmierci dzieje się z dobytkiem osoby samotnej).

ŻUBROFFKA wciąga. Różne światy i klimaty

Nawet jeśli nie fizycznie – to za sprawą filmów i twórców na ŻUBROFFCE jest co roku cały świat. Podziękowania za nagrody płynęły z ekranu z ciepłego Teheranu (Kaveh Mazaheri z Iranu otrzymał I nagrodę w konkursie „Cały ten świat” za film „Retouch” – rzecz o sumieniu i retuszowaniu rzeczywistości), czy z zasypanej śniegiem Holandii (Reber Dosky otrzymał Nagrodę z najlepszy dokument dla filmu „Meryem” – mocny film pokazujący kobiety walczące z Państwem Islamskim).

Nagroda, super sprawa

Spośród filmów w międzynarodowym secie Okno na Wschód najciekawszy jurorom wydał się film Arona Szentpeteri z Węgier, pt. „Invisibly” o spotkaniu dwojga osób w mroku niewidzialnej wystawy (I Nagroda). Ten film dostał zresztą też nagrodę

New Europe Talent Award, ufundowaną przez New Europe Film Sales dla najbardziej obiecującego twórcy z Europy Środkowej i Wschodniej. I pojedzie na festiwal do Berlina.

AGNIESZKA SADOWSKA

Osobiście nagrodę (5 tys. zł ufundowane przez PSS SPOŁEM) odebrał m.in. zdobywca Nagrody Publiczności – Dzikiego Żubra, Alek Pietrzak, reżyser filmu „Ja i mój tata”, który uczestniczył w festiwalu, po pokazie swojego filmu kilka dni wcześniej odpowiadał na pytania publiczności. W jego pracy w rolę syna i ojca chorującego na Alzheimera wcielali się znani polscy aktorzy – Łukasz Simlat i Krzysztof Kowalewski.

– Nagroda publiczności to super sprawa, najfajniejsza, jaką można dostać. Film opowiada o chorobie Alzheimera w sposób i poważny, i lekki. W filmie pojawia się vlog, w którym lekarz mówi: chorzy zapominają co było przed chwilą, wiele lat temu. Ale pamiętają emocje, dlatego trzeba się zwracać do nich w ciepły sposób. I ja takie emocje chciałbym przekazywać w kinie – mówił Pietrzak.

AGNIESZKA SADOWSKA

Zaskakiwał nas co chwilę

Najlepsza Fabuła tegorocznej ŻUBROFFKI to film Damiana Kocura „Nic nowego pod słońcem” (historia Michała, pracującego przy hodowli krów i którego jednostajne życia zmienić się może gdy przyjedzie do niego poznana przez internet dziewczyna). Wedle jury to „doskonale wykonany dramat, wypełniony kruchymi postaciami, w pięknym i naturalnym środowisku”.

Najlepsza Animacja – to film „O Matko!” Pauliny Ziółkowskiej.

– Zaskakiwał nas co chwilę. Film w perfekcyjny sposób stosuje animację w portretowaniu relacji miedzy matką i synem oraz w odwróceniu ich ról – mówiła jurorka Izabela Plucińska – polska animatorka z Berlina, za film „Jam Session” uhonorowana wieloma nagrodami, w tym Srebrnym Niedźwiedziem dla krótkiego metrażu na festiwalu w Berlinie.

Jury uznało, że najlepsza muzyka zabrzmiała w filmie „Najpiękniejsze fajerwerki ever” w reż. Aleksandry Terpińskiej, z kolei nagroda za najlepsze zdjęcia powędrowała do Hugo Azevedo za film „ Nyo uveta nafta” (Portugalia/Mozambik)

Hipnotyzująca narracja

W Konkursie Międzynarodowym NA SKRAJU (filmy eksperymentalne i video-art) jury (już w innym składzie: Marija Razgute, Dan Karo oraz Peter Budinsky) I nagrodą postanowiło nagrodzić film „Islands” w reż. Yanna Gonzaleza z Francji – historię namiętności, miłości i pożądania. Dan Karo i Peter Budinsky uzasadniali (również odczytując tekst z telefonu):

– To film, który sprzeciwia się naszym oczekiwaniom, zmienia nasze założenia o tym, jak powinno się interpretować związki. Mistyczna, tajemnicza, hipnotyzująca narracja prowadzona przez żądzę, miłość i pożądanie, przesuwa granicę gatunków. Nic nie pozostaje dziełem przypadku, każde połączenie między bohaterami ma swój precyzyjnie utkany cel.

AGNIESZKA SADOWSKA

Nowinką w tym roku było młode jury, które po raz pierwszy przyznawało nagrody w konkursie AMATORZY. I Nagrodę otrzymał film „ Bed Side Story” w reż. Michała Łubińskiego – animacja o pewnej nocnej wizycie i nastolatku, który musi się zmierzyć z rzeczywistością.

Młodzi jurorzy (Gabriela Sienkiewicz, Monika Piskurewicz, Filip Sokołowski, Urszula Domysławska i Jakub Chomko) pracujący pod kierunkiem publicystki popkulturowej i krytyczki Kai Klimek, uzasadnili:

– Nagradzamy dzieło, którego twórcy wykazali się odwagą, by stworzyć film absolutnie po swojemu. Podoba nam się to, że abstrakcja miesza się tu z absurdalnym humorem, a za krótką acz treściwą formą, stoi ogrom wykonanej pracy i techniczna sprawność. Michale Łubiński, prosimy cię, STAY WEIRD!

A Łubiński dziękował z ekranu za pomocą lalki ze swojej animacji.

AGNIESZKA SADOWSKA

Swoje nagrody przyznało też jury dziecięce w konkursie KIDS (lista niżej). Widzowie poza Dzikim Żubrem przyznali także Nagrodę w konkursie MUSIC VIDEO (2.000 zł) dla transowego roztańczonego teledysku „Territory” zespołu The Blaze.

Białystok is the best place

ŻUBROFFKA to nie tylko jednak nadesłane filmy, ale też takie, które powstawały na bieżąco, w trakcie festiwalu. Prace przygotowane podczas warsztatów można było zobaczyć jeszcze przed wręczeniem nagród. M.in. film seniorów, którzy pod wodzą Fabryki Form Fszelakich, przygotowali film, utkany z własnych fotografii i dokumentów. Nie zabrakło w nim wspomnień, ale też refleksji nad niektórymi aktualnymi sprawami miejskimi (kto, to słyszał, by las wycinać i osiedle dwupasmówką przedzielać?). Koniec końców seniorzy jednak podsumowali z angielska: „Bialystok is the best place to live!”

AGNIESZKA SADOWSKA

Przezabawną animację „Monstrolympix / Potworolimpiada” przygotowały dzieci (pracowali z nimi animatorzy Dinya Velikovskaya z Rosji i Florian Grolig z Niemiec). Starsi z kolei uczyli się tworzenia teledysków z austriackim reżyserem Florianem Pochlatko.

AGNIESZKA SADOWSKA

Co wynikło z radiowych warsztatów dziennikarskich prowadzonych przez Ryszarda Jaźwińskiego, autora programu „Trójkowo, filmowo” posłuchać będzie można na początku przyszłego roku w Trójce właśnie (Jaźwiński zamierza puścić w eterze parę zrealizowanych podczas warsztatów radiowych recenzji).

Rzadkie dobro

Z kolei już wkrótce na stronie festiwalu znajdą się wideorecenzje filmów pokazywanych na ŻUBROFFCE, które warsztatowicze przygotowali na warsztatach tworzenia wideoblogów filmowych pod okiem Kai Klimek.

– Takie recenzje to rzadkie dobro, bo zazwyczaj poświęca się je długometrażowym filmom fabularnym, a my zajęliśmy się krótkim metrażem – mówiła publicystka popkulturowa i krytyczka.

AGNIESZKA SADOWSKA

I podsumowała:

– ŻUBROFFKA to wspaniały festiwal, który zamyka rok festiwalowy dla mnie. To niezwykły czas i liczę, że tu wrócę.

Na następny rok zapraszała Grażyna Dworakowska, dyrektor Białostockiego Ośrodka Kultury:

– Mam nadzieję, że festiwal przyniósł wszystkim wiele dobrych wrażeń i emocji. I z tą nadzieją będziemy czekać i pracować przez kolejny rok, by następna ŻUBROFFKA była intensywna i różnorodna jeszcze w większym stopniu. A za to, co już zostało zrobione dziękuję moim pracownikom – szczególnie Działowi Filmowemu BOK-u oraz wszystkim innym pomocnikom – mówiła szefowa BOK-u.

To były rzeczywiście intensywne, bogate dni – przygotowane nakładem ogromnej pracy przez ekipę działu filmowego – m.in. Macieja Ranta, Krzysztofa Sienkiewicza, Jana Wyspiańskiego i gromadę pasjonatów z BOK-u i spoza instytucji.

Laureaci Festiwalu ŻUBROFFKA 2017!

Jury w składzie: Qiu Yang, Marian Crisan, Gunhild Enger, Izabela Plucińska i Grzegorz Brzozowski przyznało następujące nagrody:

*GRAND PRIX Festiwalu ŻUBROFFKA 2017

Nagroda Dyrektora Białostockiego Ośrodka Kultury (8.000 zł) dla filmu CIPKA / PUSSY (reżyseria: Renata Gąsiorowska, Polska 2016)

Uzasadnienie Jury: Film w ciekawy i lekki sposób opowiada ważną historię o kobiecym ciele i seksualności. Jury jest pod wrażeniem silnego głosu reżyserki i jest pewne, że jej filmy dotrą do szerokiej publiczności na całym świecie.

*I Nagroda w Konkursie Międzynarodowym OKNO NA WSCHÓD (2.000 zł) dla filmu LÁTHATATLANUL / INVISIBLY (reżyseria: Áron Szentpéteri; Węgry 2017)

Uzasadnienie Jury: Film nie tylko daje nam delikatny wgląd w unikalny świat ciemności, ale również przynosi nam intymność i poruszające poczucie niedoskonałości miłości.

*Wyróżnienie w Konkursie Międzynarodowym OKNO NA WSCHÓD dla filmu WRITTEN / UNWRITTEN (reżyseria: Adrian Silisteanu; Rumunia 2016)

*I Nagroda w Konkursie Międzynarodowym CAŁY TEN ŚWIAT (2.000 zł) dla filmu RETOUCH (reżyseria: Kaveh Mazaheri; Iran 2017)

Uzasadnienie Jury: Bardzo oryginalna historia o sumieniu i o retuszowaniu rzeczywistości.

*Wyróżnienie w Konkursie Międzynarodowym CAŁY TEN ŚWIAT dla filmu NEGAH / GAZE (reżyseria: Farnoosh Samadi; Iran 2017)

*I Nagroda w Konkursie Polskim STUDENCI (2.000 zł) dla filmu PROCH / DUST (reżyseria: Jakub Radej, Polska 2017)

Uzasadnienie Jury: Za połączenie poezji i mistrzowskiej wizualnej precyzji w portretowaniu fundamentalnych lęków egzystencjalnych.

*Wyróżnienie w Konkursie Polskim STUDENCI dla filmu PRZEDZIAŁY / INTERLINKS (reżyseria: Karol Starnawski; Polska 2016)

*I Nagroda w Konkursie Polskim NIEZALEŻNI (2.000 zł) dla filmu PIERWSZY POLAK NA MARSIE / FIRST POLE ON MARS (reżyseria: Agnieszka Elbanowska; Polska 2017)

Uzasadnienie Jury: Śmieszny, zabawny i poruszający! Zabiera nas w podróż po śmiechu i smutku głównego bohatera oraz po jego zdeterminowaniu i poświęceniu w drodze do bycia pierwszym Polakiem na Marsie.

*Wyróżnienie w Konkursie Polskim NIEZALEŻNI dla filmu DZIWNY PRZYPADEK / STRANGE CASE (reżyseria: Zbigniew Czapla; Polska 2017)

*Nagroda Najlepszy Dokument (2.000 zł) dla filmu MERYEM (reżyseria: Reber Dosky; Holandia 2017)

Uzasadnienie Jury: Interesujące spojrzenie na dramat wojny. Mocny film dokumentalny, pokazujący walkę kobiet.

*Nagroda Najlepsza Fabuła (2.000 zł) dla filmu NIC NOWEGO POD SŁOŃCEM / NOTHING NEW UNDER THE SUN (reżyseria: Damian Kocur; Polska 2017)

Uzasadnienie Jury: Doskonale wykonany dramat, wypełniony kruchymi postaciami, w pięknym i naturalnym środowisku. Jury jest pod wrażeniem przekonującego i ludzkiego sposobu opowiadania historii o społecznej dynamice i poszukiwaniu miłości.

*Nagroda Najlepsza Animacja (2.000 zł) dla filmu O MATKO! / OH MOTHER! (reżyseria: Paulina Ziółkowska; Polska 2016)

Uzasadnienie Jury: Film w perfekcyjny sposób stosuje animację w portretowaniu relacji między matką i synem oraz w odwróceniu ich ról. Zaskakiwał nas co chwilę.

*Nagroda Najlepsze Zdjęcia (2.000 zł) dla filmu NYO VWETA NAFTA (reżyseria: Ico Costa; zdjęcia: Hugo Azevedo; Portugalia/Mozambik 2017)

Uzasadnienie Jury: Jesteśmy pod wrażeniem naturalistycznego, ale też pięknego obrazu, jaki stworzył ten film, a szczególnie nostalgicznego ciepła, które widzimy na ekranie.

*Nagroda Najlepsza Muzyka (2.000 zł) dla filmu NAJPIĘKNIEJSZE FAJERWERKI EVER / THE BEST FIREWORKS EVER (reżyseria: Aleksandra Terpińska; Polska 2017)

Uzasadnienie Jury: Aby stworzyć film, trzeba wybrać muzykę, która spełni nasze intencje. Muzyka w tym filmie przekazuje najwyższe emocje i wypełnia idealnie koloryzm i dramatyzm historii.

*Nagroda NEW EUROPE TALENT AWARD, ufundowana przez New Europe Film Sales dla najbardziej obiecującego twórcy z Europy Środkowej i Wschodniej (wyjazd na festiwal filmowy w Berlinie) dla filmu LÁTHATATLANUL / INVISIBLY (reżyseria: Áron Szentpéteri; Węgry 2017)

Uzasadnienie: Nagroda dla najbardziej obiecującego filmowca, który ma wyjątkowy i charakterystyczny głos.

**Konkurs Międzynarodowy NA SKRAJU (filmy eksperymentalne i video-art)

Jury w składzie: Marija Razgute, Dan Karo oraz Peter Budinský przyznało następujące nagrody:

*I Nagroda w konkursie NA SKRAJU (2.000 zł) dla filmu: LES ILES / ISLANDS (reżyseria: Yann Gonzalez; Francja 2017)

Uzasadnienie Jury: To film, który sprzeciwia się naszym oczekiwaniom, zmienia nasze założenia o tym, jak powinno się interpretować związki. Mistyczna, tajemnicza, hipnotyzująca narracja prowadzona przez żądzę, miłość i pożądanie, przesuwa granicę gatunków. Nic nie pozostaje dziełem przypadku, każde połączenie między bohaterami ma swój precyzyjnie utkany cel.

*Wyróżnienie w konkursie NA SKRAJU dla filmu CURSE OF THE FLESH (reżyseria: Leslie Lavielle & Yannick Lecoeur; Francja 2016)

**Konkurs Polski AMATORZY Jury w składzie: Kaja Klimek (przewodnicząca), Gabriela Sienkiewicz, Monika Piskurewicz, Filip Sokołowski, Urszula Domysławska i Jakub Chomko przyznało następującą nagrodę:

*I Nagroda w Konkursie Polskim AMATORZY (2.000 zł) dla filmu BED SIDE STORY (reżyseria: Michał Łubiński; Polska 2016)

Uzasadnienie Jury: Nagradzamy dzieło, którego twórcy wykazali się odwagą, by stworzyć film absolutnie po swojemu. Podoba nam się to, że abstrakcja miesza się tu z absurdalnym humorem, a za krótką acz treściwą formą, stoi ogrom wykonanej pracy i techniczna sprawność. Michale Łubiński, prosimy cię, STAY WEIRD!

*Wyróżnienia w Konkursie Polskim AMATORZY nie przyznano **W konkursie KIDS Jurorami były dzieci, które przyznały następujące nagrody:

*Nagroda w kategorii KIDS 5+ (2.000 zł) dla filmu POSOKH / MAGIC HOCK (reżyseria: Alexaey Alexeev; Rosja 2016)

*Nagroda w kategorii KIDS 7+ (2.000 zł) dla filmu OUR WONDERFUL NATURE: THE COMMON CHAMELEON (reżyseria: Tomer Eshed; Niemcy 2016)

*Nagroda w kategorii KIDS 9+ (2.000 zł) dla filmu film LILI DANS LES NUAGES / LILI WITHIN THE CLOUDS (reżyseria: Toma Leroux; Francja 2017)

*Nagroda w kategorii KIDS 11+ (2.000 zł) dla filmu DEBOUT KINSHASA! / GET UP KINSHASA! (reżyseria: Sébastien Maitre; Francja, Kongo, Wybrzeże Kości Słoniowej 2016)

*Nagroda w kategorii KIDS 15+ (2.000 zł) dla filmu THE CATCH (reżyseria: Holly Brace-Lavoie; Kanada 2017)

*Widzowie przyznali także Nagrodę w konkursie MUSIC VIDEO (2.000 zł) dla teledysku TERRITORY zespołu THE BLAZE (reżyseria. The Blaze, Francja 2017)

*NAGRODA DZIKIEGO ŻUBRA – Nagroda Publiczności (5.000 zł), ufundowana przez PSS Społem Białystok dla filmu JA I MÓJ TATA / ME AND MY FATHER (reżyseria: Alek Pietrzak, Polska 2017)

Organizator: Białostocki Ośrodek Kultury – DKF „GAG”

Festiwal zrealizowano z budżetu Miasta Białegostoku Festiwal dofinansowano ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej

Więcej informacji:

www.zubroffka.pl

www.facebook.com/zubroffka

www.bok.bialystok.pl

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej na ten temat
Komentarze
Zaloguj się
Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem