Ta na gali finałowej być nie mogła, ale – w masce Pikaczu – dziękowała jury i widzom z kinowego ekranu w krótkim filmiku, zapowiadającym jej kolejną animację.
– Bardzo się cieszę, choć może tego w tej chwili nie widać, bo jestem zestresowana, za kilka dni mam obronę. Niech więc choć Pikaczu się trochę pouśmiecha – mówiła reżyserka i w zamian zaprezentowała bohatera swojej najnowszej animacji – wiewiórkę, która zamienia się w pistolet.
Jeśli tylko nowe dzieło będzie podobne – w lekkości, celności pomysłu i przewrotności – do „Cipki”: sukces będzie murowany.
Gąsiorowska znalazła pomysł, jak w sposób finezyjny i zabawny opowiadać o tematach tabu: potrzebach kobiecego ciała. Postawiła na kreskówkę, zestawiła temat ważny z animacyjną lekkością i trafiła w dziesiątkę.
– Film w ciekawy i lekki sposób opowiada ważną historię o kobiecym ciele i seksualności. Jury jest pod wrażeniem silnego głosu reżyserki i jest pewne, że jej filmy dotrą do szerokiej publiczności na całym świecie – mówił w imieniu jury Marian Crisan, rumuński reżyser, nagrodzony na festiwalu w Cannes Złotą Palmą za film „Megatron” – poza nim w jury zasiadało jeszcze utytułowane grono reżyserów: Qiu Yang, Gunhild Enger, Izabela Plucińska i Grzegorz Brzozowski (lista przyznanych nagród – niżej).
Po pięciu dniach tak intensywnych, że nie sposób było ze wszystkiego skorzystać, po olbrzymiej ilości historii (samych filmów konkursowych startujących w ośmiu konkursach i wybranych z blisko dwóch tysięcy zgłoszeń – było aż 126!; drugie tyle to filmy w blokach tematycznych), po rozmowach, dyskusjach, koncertach – festiwalowa publiczność zebrała się w niedzielny wieczór po raz ostatni w tym roku w kinie Forum, wypełniając je szczelnie.
Krótki metraż rządzi. 300 filmów z całego świata na ŻUBROFFCE
– Niech żubr będzie z wami – przywitali widzów prowadzący galę (i większość festiwalowych pokazów) – Tomasz Adamski i Piotr Doliński. Uzupełniający się duet, wprowadzający publiczność co i rusz w chichot, już tak zrósł się z ŻUBROFFKĄ i tak współtworzy jej klimat, że nie sposób sobie bez niego festiwalu wyobrazić. Z humorem, tworząc małe show, przeprowadzili widzów przez procedurę wręczania nagród i podziękowań.
A tych było sporo – w końcu samych konkursów ŻUBROFFKA ma aż osiem, do tego jeszcze przecież nagrodzeni w różnych kategoriach i uczestnicy pięciu warsztatów. Ci, co na festiwal po odbiór nagrody nie mogli dotrzeć, dziękowali za pomocą przysłanych nakręconych telefonem filmików, niektórzy dziękowali odczytując tekst z telefonu.
– Jak to było w zamierzchłych czasach gdy nie było telefonów? – żartował Tomasz Adamski.
Z ekranu dziękowała Agnieszka Elbanowska, laureatka I nagrody w Konkursie Polskim NIEZALEŻNI (2 tys. zł) za film „Pierwszy Polak na Marsie”.
Historia 68-letniego Kazimierza, który montuje urządzenie do łączności z kosmosem, wkrótce teą ma szansę zostać jednym z pierwszych kolonizatorów Marsa, musi tylko pokonać około trzech tysięcy kandydatów – ujęła jurorów.
Chiński reżyser Qiu Yang – również zdobywca tegorocznej Złotej Palmy za krótkometrażowy film „A Gentle Night! w imieniu jury mówił o filmie Elbanowskiej: – Śmieszny, zabawny i poruszający! Zabiera nas w podróż po śmiechu i smutku głównego bohatera oraz po jego zdeterminowaniu i poświęceniu w drodze do bycia pierwszym Polakiem na Marsie.
A Elbanowska za nagrodę dziękowała i tłumaczyła, dlaczego nie może być na ŻUBROFFCE, pokazując widzom miesięczną córeczkę:
– Chwilowo jesteśmy uziemione, powody są natury prokreacyjnej – żartowała reżyserka.
I Nagroda w konkursie STUDENCI przypadła Jakubowi Radejowi za film „Proch” (portretujący fundamentalne lęki egzystencjalne i zadający pytania o sens istnienia, ale też choćby o to, co po śmierci dzieje się z dobytkiem osoby samotnej).
ŻUBROFFKA wciąga. Różne światy i klimaty
Nawet jeśli nie fizycznie – to za sprawą filmów i twórców na ŻUBROFFCE jest co roku cały świat. Podziękowania za nagrody płynęły z ekranu z ciepłego Teheranu (Kaveh Mazaheri z Iranu otrzymał I nagrodę w konkursie „Cały ten świat” za film „Retouch” – rzecz o sumieniu i retuszowaniu rzeczywistości), czy z zasypanej śniegiem Holandii (Reber Dosky otrzymał Nagrodę z najlepszy dokument dla filmu „Meryem” – mocny film pokazujący kobiety walczące z Państwem Islamskim).
Spośród filmów w międzynarodowym secie Okno na Wschód najciekawszy jurorom wydał się film Arona Szentpeteri z Węgier, pt. „Invisibly” o spotkaniu dwojga osób w mroku niewidzialnej wystawy (I Nagroda). Ten film dostał zresztą też nagrodę
New Europe Talent Award, ufundowaną przez New Europe Film Sales dla najbardziej obiecującego twórcy z Europy Środkowej i Wschodniej. I pojedzie na festiwal do Berlina.
Osobiście nagrodę (5 tys. zł ufundowane przez PSS SPOŁEM) odebrał m.in. zdobywca Nagrody Publiczności – Dzikiego Żubra, Alek Pietrzak, reżyser filmu „Ja i mój tata”, który uczestniczył w festiwalu, po pokazie swojego filmu kilka dni wcześniej odpowiadał na pytania publiczności. W jego pracy w rolę syna i ojca chorującego na Alzheimera wcielali się znani polscy aktorzy – Łukasz Simlat i Krzysztof Kowalewski.
– Nagroda publiczności to super sprawa, najfajniejsza, jaką można dostać. Film opowiada o chorobie Alzheimera w sposób i poważny, i lekki. W filmie pojawia się vlog, w którym lekarz mówi: chorzy zapominają co było przed chwilą, wiele lat temu. Ale pamiętają emocje, dlatego trzeba się zwracać do nich w ciepły sposób. I ja takie emocje chciałbym przekazywać w kinie – mówił Pietrzak.
Najlepsza Fabuła tegorocznej ŻUBROFFKI to film Damiana Kocura „Nic nowego pod słońcem” (historia Michała, pracującego przy hodowli krów i którego jednostajne życia zmienić się może gdy przyjedzie do niego poznana przez internet dziewczyna). Wedle jury to „doskonale wykonany dramat, wypełniony kruchymi postaciami, w pięknym i naturalnym środowisku”.
Najlepsza Animacja – to film „O Matko!” Pauliny Ziółkowskiej.
– Zaskakiwał nas co chwilę. Film w perfekcyjny sposób stosuje animację w portretowaniu relacji miedzy matką i synem oraz w odwróceniu ich ról – mówiła jurorka Izabela Plucińska – polska animatorka z Berlina, za film „Jam Session” uhonorowana wieloma nagrodami, w tym Srebrnym Niedźwiedziem dla krótkiego metrażu na festiwalu w Berlinie.
Jury uznało, że najlepsza muzyka zabrzmiała w filmie „Najpiękniejsze fajerwerki ever” w reż. Aleksandry Terpińskiej, z kolei nagroda za najlepsze zdjęcia powędrowała do Hugo Azevedo za film „ Nyo uveta nafta” (Portugalia/Mozambik)
W Konkursie Międzynarodowym NA SKRAJU (filmy eksperymentalne i video-art) jury (już w innym składzie: Marija Razgute, Dan Karo oraz Peter Budinsky) I nagrodą postanowiło nagrodzić film „Islands” w reż. Yanna Gonzaleza z Francji – historię namiętności, miłości i pożądania. Dan Karo i Peter Budinsky uzasadniali (również odczytując tekst z telefonu):
– To film, który sprzeciwia się naszym oczekiwaniom, zmienia nasze założenia o tym, jak powinno się interpretować związki. Mistyczna, tajemnicza, hipnotyzująca narracja prowadzona przez żądzę, miłość i pożądanie, przesuwa granicę gatunków. Nic nie pozostaje dziełem przypadku, każde połączenie między bohaterami ma swój precyzyjnie utkany cel.
Nowinką w tym roku było młode jury, które po raz pierwszy przyznawało nagrody w konkursie AMATORZY. I Nagrodę otrzymał film „ Bed Side Story” w reż. Michała Łubińskiego – animacja o pewnej nocnej wizycie i nastolatku, który musi się zmierzyć z rzeczywistością.
Młodzi jurorzy (Gabriela Sienkiewicz, Monika Piskurewicz, Filip Sokołowski, Urszula Domysławska i Jakub Chomko) pracujący pod kierunkiem publicystki popkulturowej i krytyczki Kai Klimek, uzasadnili:
– Nagradzamy dzieło, którego twórcy wykazali się odwagą, by stworzyć film absolutnie po swojemu. Podoba nam się to, że abstrakcja miesza się tu z absurdalnym humorem, a za krótką acz treściwą formą, stoi ogrom wykonanej pracy i techniczna sprawność. Michale Łubiński, prosimy cię, STAY WEIRD!
A Łubiński dziękował z ekranu za pomocą lalki ze swojej animacji.
Swoje nagrody przyznało też jury dziecięce w konkursie KIDS (lista niżej). Widzowie poza Dzikim Żubrem przyznali także Nagrodę w konkursie MUSIC VIDEO (2.000 zł) dla transowego roztańczonego teledysku „Territory” zespołu The Blaze.
ŻUBROFFKA to nie tylko jednak nadesłane filmy, ale też takie, które powstawały na bieżąco, w trakcie festiwalu. Prace przygotowane podczas warsztatów można było zobaczyć jeszcze przed wręczeniem nagród. M.in. film seniorów, którzy pod wodzą Fabryki Form Fszelakich, przygotowali film, utkany z własnych fotografii i dokumentów. Nie zabrakło w nim wspomnień, ale też refleksji nad niektórymi aktualnymi sprawami miejskimi (kto, to słyszał, by las wycinać i osiedle dwupasmówką przedzielać?). Koniec końców seniorzy jednak podsumowali z angielska: „Bialystok is the best place to live!”
Przezabawną animację „Monstrolympix / Potworolimpiada” przygotowały dzieci (pracowali z nimi animatorzy Dinya Velikovskaya z Rosji i Florian Grolig z Niemiec). Starsi z kolei uczyli się tworzenia teledysków z austriackim reżyserem Florianem Pochlatko.
Co wynikło z radiowych warsztatów dziennikarskich prowadzonych przez Ryszarda Jaźwińskiego, autora programu „Trójkowo, filmowo” posłuchać będzie można na początku przyszłego roku w Trójce właśnie (Jaźwiński zamierza puścić w eterze parę zrealizowanych podczas warsztatów radiowych recenzji).
Z kolei już wkrótce na stronie festiwalu znajdą się wideorecenzje filmów pokazywanych na ŻUBROFFCE, które warsztatowicze przygotowali na warsztatach tworzenia wideoblogów filmowych pod okiem Kai Klimek.
– Takie recenzje to rzadkie dobro, bo zazwyczaj poświęca się je długometrażowym filmom fabularnym, a my zajęliśmy się krótkim metrażem – mówiła publicystka popkulturowa i krytyczka.
I podsumowała:
– ŻUBROFFKA to wspaniały festiwal, który zamyka rok festiwalowy dla mnie. To niezwykły czas i liczę, że tu wrócę.
Na następny rok zapraszała Grażyna Dworakowska, dyrektor Białostockiego Ośrodka Kultury:
– Mam nadzieję, że festiwal przyniósł wszystkim wiele dobrych wrażeń i emocji. I z tą nadzieją będziemy czekać i pracować przez kolejny rok, by następna ŻUBROFFKA była intensywna i różnorodna jeszcze w większym stopniu. A za to, co już zostało zrobione dziękuję moim pracownikom – szczególnie Działowi Filmowemu BOK-u oraz wszystkim innym pomocnikom – mówiła szefowa BOK-u.
To były rzeczywiście intensywne, bogate dni – przygotowane nakładem ogromnej pracy przez ekipę działu filmowego – m.in. Macieja Ranta, Krzysztofa Sienkiewicza, Jana Wyspiańskiego i gromadę pasjonatów z BOK-u i spoza instytucji.
Jury w składzie: Qiu Yang, Marian Crisan, Gunhild Enger, Izabela Plucińska i Grzegorz Brzozowski przyznało następujące nagrody:
*GRAND PRIX Festiwalu ŻUBROFFKA 2017
Nagroda Dyrektora Białostockiego Ośrodka Kultury (8.000 zł) dla filmu CIPKA / PUSSY (reżyseria: Renata Gąsiorowska, Polska 2016)
Uzasadnienie Jury: Film w ciekawy i lekki sposób opowiada ważną historię o kobiecym ciele i seksualności. Jury jest pod wrażeniem silnego głosu reżyserki i jest pewne, że jej filmy dotrą do szerokiej publiczności na całym świecie.
*I Nagroda w Konkursie Międzynarodowym OKNO NA WSCHÓD (2.000 zł) dla filmu LÁTHATATLANUL / INVISIBLY (reżyseria: Áron Szentpéteri; Węgry 2017)
Uzasadnienie Jury: Film nie tylko daje nam delikatny wgląd w unikalny świat ciemności, ale również przynosi nam intymność i poruszające poczucie niedoskonałości miłości.
*Wyróżnienie w Konkursie Międzynarodowym OKNO NA WSCHÓD dla filmu WRITTEN / UNWRITTEN (reżyseria: Adrian Silisteanu; Rumunia 2016)
*I Nagroda w Konkursie Międzynarodowym CAŁY TEN ŚWIAT (2.000 zł) dla filmu RETOUCH (reżyseria: Kaveh Mazaheri; Iran 2017)
Uzasadnienie Jury: Bardzo oryginalna historia o sumieniu i o retuszowaniu rzeczywistości.
*Wyróżnienie w Konkursie Międzynarodowym CAŁY TEN ŚWIAT dla filmu NEGAH / GAZE (reżyseria: Farnoosh Samadi; Iran 2017)
*I Nagroda w Konkursie Polskim STUDENCI (2.000 zł) dla filmu PROCH / DUST (reżyseria: Jakub Radej, Polska 2017)
Uzasadnienie Jury: Za połączenie poezji i mistrzowskiej wizualnej precyzji w portretowaniu fundamentalnych lęków egzystencjalnych.
*Wyróżnienie w Konkursie Polskim STUDENCI dla filmu PRZEDZIAŁY / INTERLINKS (reżyseria: Karol Starnawski; Polska 2016)
*I Nagroda w Konkursie Polskim NIEZALEŻNI (2.000 zł) dla filmu PIERWSZY POLAK NA MARSIE / FIRST POLE ON MARS (reżyseria: Agnieszka Elbanowska; Polska 2017)
Uzasadnienie Jury: Śmieszny, zabawny i poruszający! Zabiera nas w podróż po śmiechu i smutku głównego bohatera oraz po jego zdeterminowaniu i poświęceniu w drodze do bycia pierwszym Polakiem na Marsie.
*Wyróżnienie w Konkursie Polskim NIEZALEŻNI dla filmu DZIWNY PRZYPADEK / STRANGE CASE (reżyseria: Zbigniew Czapla; Polska 2017)
*Nagroda Najlepszy Dokument (2.000 zł) dla filmu MERYEM (reżyseria: Reber Dosky; Holandia 2017)
Uzasadnienie Jury: Interesujące spojrzenie na dramat wojny. Mocny film dokumentalny, pokazujący walkę kobiet.
*Nagroda Najlepsza Fabuła (2.000 zł) dla filmu NIC NOWEGO POD SŁOŃCEM / NOTHING NEW UNDER THE SUN (reżyseria: Damian Kocur; Polska 2017)
Uzasadnienie Jury: Doskonale wykonany dramat, wypełniony kruchymi postaciami, w pięknym i naturalnym środowisku. Jury jest pod wrażeniem przekonującego i ludzkiego sposobu opowiadania historii o społecznej dynamice i poszukiwaniu miłości.
*Nagroda Najlepsza Animacja (2.000 zł) dla filmu O MATKO! / OH MOTHER! (reżyseria: Paulina Ziółkowska; Polska 2016)
Uzasadnienie Jury: Film w perfekcyjny sposób stosuje animację w portretowaniu relacji między matką i synem oraz w odwróceniu ich ról. Zaskakiwał nas co chwilę.
*Nagroda Najlepsze Zdjęcia (2.000 zł) dla filmu NYO VWETA NAFTA (reżyseria: Ico Costa; zdjęcia: Hugo Azevedo; Portugalia/Mozambik 2017)
Uzasadnienie Jury: Jesteśmy pod wrażeniem naturalistycznego, ale też pięknego obrazu, jaki stworzył ten film, a szczególnie nostalgicznego ciepła, które widzimy na ekranie.
*Nagroda Najlepsza Muzyka (2.000 zł) dla filmu NAJPIĘKNIEJSZE FAJERWERKI EVER / THE BEST FIREWORKS EVER (reżyseria: Aleksandra Terpińska; Polska 2017)
Uzasadnienie Jury: Aby stworzyć film, trzeba wybrać muzykę, która spełni nasze intencje. Muzyka w tym filmie przekazuje najwyższe emocje i wypełnia idealnie koloryzm i dramatyzm historii.
*Nagroda NEW EUROPE TALENT AWARD, ufundowana przez New Europe Film Sales dla najbardziej obiecującego twórcy z Europy Środkowej i Wschodniej (wyjazd na festiwal filmowy w Berlinie) dla filmu LÁTHATATLANUL / INVISIBLY (reżyseria: Áron Szentpéteri; Węgry 2017)
Uzasadnienie: Nagroda dla najbardziej obiecującego filmowca, który ma wyjątkowy i charakterystyczny głos.
**Konkurs Międzynarodowy NA SKRAJU (filmy eksperymentalne i video-art)
Jury w składzie: Marija Razgute, Dan Karo oraz Peter Budinský przyznało następujące nagrody:
*I Nagroda w konkursie NA SKRAJU (2.000 zł) dla filmu: LES ILES / ISLANDS (reżyseria: Yann Gonzalez; Francja 2017)
Uzasadnienie Jury: To film, który sprzeciwia się naszym oczekiwaniom, zmienia nasze założenia o tym, jak powinno się interpretować związki. Mistyczna, tajemnicza, hipnotyzująca narracja prowadzona przez żądzę, miłość i pożądanie, przesuwa granicę gatunków. Nic nie pozostaje dziełem przypadku, każde połączenie między bohaterami ma swój precyzyjnie utkany cel.
*Wyróżnienie w konkursie NA SKRAJU dla filmu CURSE OF THE FLESH (reżyseria: Leslie Lavielle & Yannick Lecoeur; Francja 2016)
**Konkurs Polski AMATORZY Jury w składzie: Kaja Klimek (przewodnicząca), Gabriela Sienkiewicz, Monika Piskurewicz, Filip Sokołowski, Urszula Domysławska i Jakub Chomko przyznało następującą nagrodę:
*I Nagroda w Konkursie Polskim AMATORZY (2.000 zł) dla filmu BED SIDE STORY (reżyseria: Michał Łubiński; Polska 2016)
Uzasadnienie Jury: Nagradzamy dzieło, którego twórcy wykazali się odwagą, by stworzyć film absolutnie po swojemu. Podoba nam się to, że abstrakcja miesza się tu z absurdalnym humorem, a za krótką acz treściwą formą, stoi ogrom wykonanej pracy i techniczna sprawność. Michale Łubiński, prosimy cię, STAY WEIRD!
*Wyróżnienia w Konkursie Polskim AMATORZY nie przyznano **W konkursie KIDS Jurorami były dzieci, które przyznały następujące nagrody:
*Nagroda w kategorii KIDS 5+ (2.000 zł) dla filmu POSOKH / MAGIC HOCK (reżyseria: Alexaey Alexeev; Rosja 2016)
*Nagroda w kategorii KIDS 7+ (2.000 zł) dla filmu OUR WONDERFUL NATURE: THE COMMON CHAMELEON (reżyseria: Tomer Eshed; Niemcy 2016)
*Nagroda w kategorii KIDS 9+ (2.000 zł) dla filmu film LILI DANS LES NUAGES / LILI WITHIN THE CLOUDS (reżyseria: Toma Leroux; Francja 2017)
*Nagroda w kategorii KIDS 11+ (2.000 zł) dla filmu DEBOUT KINSHASA! / GET UP KINSHASA! (reżyseria: Sébastien Maitre; Francja, Kongo, Wybrzeże Kości Słoniowej 2016)
*Nagroda w kategorii KIDS 15+ (2.000 zł) dla filmu THE CATCH (reżyseria: Holly Brace-Lavoie; Kanada 2017)
*Widzowie przyznali także Nagrodę w konkursie MUSIC VIDEO (2.000 zł) dla teledysku TERRITORY zespołu THE BLAZE (reżyseria. The Blaze, Francja 2017)
*NAGRODA DZIKIEGO ŻUBRA – Nagroda Publiczności (5.000 zł), ufundowana przez PSS Społem Białystok dla filmu JA I MÓJ TATA / ME AND MY FATHER (reżyseria: Alek Pietrzak, Polska 2017)
Organizator: Białostocki Ośrodek Kultury – DKF „GAG”
Festiwal zrealizowano z budżetu Miasta Białegostoku Festiwal dofinansowano ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej
Więcej informacji:
www.zubroffka.pl
www.facebook.com/zubroffka
www.bok.bialystok.pl
Materiał promocyjny partnera
Materiał promocyjny partnera
Wszystkie komentarze