W tym roku festiwal jest rekordowy – pod względem liczby zaproszonych artystów. Przybyło ich do Białegostoku ponad 50 z 16 krajów – generują muzykę na pięciu scenach, w trzech lokalizacjach przez dwa dni. Na festiwal czekają fani electro, hip-hopu, techno, ambientu i innych gatunków muzycznych z tej półki, jednak przybywają nań też ludzie, którym na co dzień z taką muzyką niekoniecznie jest po drodze, ale lubią klimat Up To Date. Bo też i organizatorzy dwoją się i troją, by zaskoczyć czymś uczestników – niespodziankami, premierami, nowymi projektami. I nieoczywistymi nowymi miejscówkami.
Festiwal tak jak w ub.r. odbywa się na krytych parkingach stadionu miejskiego, co już podczas poprzedniej edycji okazało się strzałem w dziesiątkę (więcej miejsca, przestrzenność i kameralność w jednym, industrialny klimat – wszystko to, o czym pisaliśmy wiele razy, pasuje do charakteru festiwalu doskonale). Ale kryte parkingi to nie wszystko, co roku w różnych miejscach Białegostoku ląduje z kolei Centralny Salon Ambientu. Na razie stałe miejsce to Opera i Filharmonia Podlaska przy Odeskiej. Ambientowcy znów mogli więc wyciągnąć się w sali kameralnej w operze, którą wypełnił mrok i mroczne niepokojące dźwięki wspomagane projekcjami wideo.
To tu w piątkowy wieczór premierę miał m.in. wspólny projekt Verge & Osmo Nadir live. Swoje siły połączyli debiutant z Irlandii (niedawno wydał swoje utwory w prestiżowej wytwórni Avian) oraz białostocki artysta, wieloletni współpracownik ekipy Up To Date – Osmo Nadir. Po nich przy długim stole pojawił się Prurient.
Słuchacze siedzieli, leżeli wprost na podłodze, zasłuchani w rozszerzające się przestrzenne dźwięki. Jest coś kojącego i zatrzymującego czas w tej ambientalnej ciemnej czeluści, rozświetlanej tylko projekcjami i błyskami ekranów telefonów. Każdy się w ten mrok zanurzał po swojemu, i odkrywał to, co chciał.
W sobotę Centralny Salon Ambientu dostarczyć miał jeszcze innych wrażeń, bo w planie było przeniesienie się do nowej miejscówki, długo trzymanej w tajemnicy. To Muzeum Rzeźby Alfonsa Karnego przy ul. Świętojańskiej 17. Organizatorzy chcieli zaprosić słuchaczy w przestrzeń ogrodu i wnętrz zabytkowej drewnianej willi z XIX w. Jednak w sobotę po południu z uwagi na niesprzyjające prognozy pogody na wieczór, z myślą o komforcie artystów i publiczności podjęli decyzję o rezygnacji z tego miejsca i zorganizowaniu drugiego dnia z ambientem powtórnie w sali kameralnej opery. Wystąpi tam m.in. Murcof live – meksykański artysta ambientu, który od początku był na liście wymarzonych występów na Up To Date Festival.
W piątkowy wieczór po ambientalnym wyciszeniu ruszać już można było na stadion, by tam przebierać między muzyką generowaną z różnych scen: T-Mobile Electronic Beats, Technosoul, Red Bull 3Style Showcase i Czwarta Scena Czwórki (po raz pierwszy na festiwalu).
Na tej ostatniej, zlokalizowanej blisko strefy, w której można sobie pogadać, coś zjeść, przysiąść, do tańca sporą gromadkę fanów znających jej utworów na pamięć porwała Rosalie.
W głębi parkingów – w mrocznych przestrzeniach scen elektronicznych i techno – zaczynał się już inny świat, gdzie każdy, choć w tłumie, to zostawał już sam na sam z muzyką.
Piernikowski - połowa duetu Syny - tradycyjnie krążył po scenie, zasłonięty dymem, i serwował znane fanom duetu łamane dźwięki, przeciąganie sylab i psychodeliczny klimat, na poły mroczny, na poły ironiczny. Swoim nowym projektem potrafił jednak zaskoczyć publiczność – nagle zrobiło się bardzo lirycznie, jakby przestrzeń stadionu wypełniły dźwięki lutni.
Gdy po Piernikowskim scenę przejmował PRO8L3M, zabrzmiały już kompletnie inne dźwięki – rasowy hip-hop, choć bardzo autorski, PRO8L3M bowiem bawi się muzycznymi gatunkami, przełamując hip-hop rozmaitymi rytmami, wydawałoby się z innej bajki. Bardzo energetyczny koncert ściągnął z różnych kątów stadionu tłumy – widownia Sceny T-Mobile Electronic Beats wypełniła się niemal w całości. Późno w nocy zaplanowano jeszcze koncerty m.in. gwiazd drum’n’bass Logistics i Doc Scott, dwóch ikon sceny techno, które połączyły siły – Vatican Shadow i Ancient Methods.
W sobotę tłumy pojawią się zapewne na koncercie O.S.T.R. – legenda polskiego hip- hopu po raz pierwszy wystąpi na białostockim festiwalu. O.S.T.R. przygotował premierowy niepowtarzalny projekt specjalnie na Up To Date Festival – podczas „O.S.T.R. Elektronicznie” usłyszymy premierowe, elektroniczne aranżacje znanych nam utworów. Wraz z Ostrowskim wystąpi też polski muzyk i kompozytor, a także producent muzyczny i inżynier dźwięku DJ Haem.
W stadionowej przestrzeni na festiwalowiczów czeka trochę niespodzianek scenograficznych, m.in. złoty pokoik, wybity złotą materią i wyłożony literkami składającymi się na nazwę festiwalu Interference, który zaprasza do siebie. Światłami błyska zielony maluch – maskotka festiwalu. W strefie T-Mobile można dostać w prezencie torby z niespodziankami, podładować telefon czy przysiąść na specjalnych instalacjach siedziskach. Szaro-pomarańczową aranżację w parkingowych salach tworzą poupinane fantazyjnie taśmy.
Absolutnym hitem jest zaś stoisko, do którego przez cały czas trwania festiwalu w piątek ustawiła się kolejka. „Wyślij pocztówkę do Babci”, gdzie za darmo można dostać pocztówkę, znaczek i ciasto – to nowa akcja Up To Date Festival, która łączy się też z promocyjnym spotem festiwalu. Na jej pomysł wpadł Cezary Chwicewski, dyrektor kreatywny festiwalu. Jego mama jest główną bohaterką filmu, opowiada o swojej babci, i o tym, że obecnie wszyscy pędzą i nie mają czasu na rozmowy. W finale pojawiają się też mamy innych organizatorów. Wspólnie przygotowały kwiatową kompozycję, a ta znalazła się na specjalnie przygotowanych festiwalowych pocztówkach.
Wyślij pocztówkę do Babci. Up To Date
Ci, którzy swoje odstali w kolejce, a stało się w niej długo, dostawali i kartkę, i dedykowane akcji znaczki pocztowe. A jak wypisali pozdrowienia do bliskich i wrzucili kartkę do skrzynki – dostawali też po kawałku domowego ciasta.
Taki właśnie – rodzinny i ciepły – w zamierzeniu organizatorów ma być Up To Date. Chcą, by łączył pokolenia. Akcją postanowili przypomnieć wszystkim zabieganym, jak ważny jest kontakt i rozmowy z bliskimi.
– Wyślij pocztówkę do babci lub kogoś, kogo kochasz. To niby całkiem proste, ale jakże głębokie. Zrób tę miłą niespodziankę. Wszystko, czego potrzebujesz, to adres i chęć, by podzielić się wspomnieniem. Pocztówkę i znaczek otrzymasz za darmo. Przekaż trochę miłości swojej babci i najbliższym – apelują.
Ale to nie wszystko. Już w ub.r. Up To Date Festival zapraszał wszystkich w wieku 50+ za darmo. I w tym roku także. Organizatorzy chcą, by starsi posłuchali muzyki młodszych. To jedyna w swoim rodzaju okazja, by pokolenie, którego młodość przypadła nieco wcześniej, mogło również dotknąć kultury muzycznej swoich dzieci i wnuków. Akcja „Wyślij pocztówkę do Babci” jest naturalnym przedłużeniem akcji 50+, która wraca również w tym roku. By wejść za darmo – wystarczy dowód osobisty. Warto się jednak spieszyć z przyjściem, bo ta oferta zależy od liczby uczestników i na pewno nie będzie trwała przez całą imprezę. Akcja dotyczy wyłącznie wydarzeń na Stadionie Miejskim.
Festiwal jest obecny też w centrum miasta: na Rynku Kościuszki oglądać można wystawę prezentującą osiem lat festiwalu w obiektywie. Warto zobaczyć, jak przez ten czas zmieniał się, rósł w siłę dzięki uporowi organizatorów – ekipie Pogotowia Społeczno-Kulturalnego – i wolontariuszy, którzy rok w rok przekonywali władze, jak świetną promocją dla miasta jest festiwal pokazujący, co w elektronice i rapie jest legendarne.
Kolejną wystawę przez tydzień oglądać można w galerii Arsenał w ramach festiwalu. To „There will be no other forest” – wystawa autorstwa Martyny Poznańskiej i Petera Cusacka przygotowana wspólnie z festiwalem Unsound w Krakowie i galerią Arsenał. Poświęcona jest Puszczy Białowieskiej i łączy dokumentację dźwiękową z innymi, bardziej abstrakcyjnymi sposobami umożliwiającymi przeżywanie Puszczy (czynna w godz. 10-18, oprócz poniedziałku, wstęp wolny).
SOBOTA, 9.09.2017
SCENA T-MOBILE ELECTRONIC BEATS (Stadion Miejski)
21:00 – Da Vosk Docta
22:00 – HEWRA
23:00 – O.S.T.R. Elektronicznie
00:00 – Clams Casino
01:00 – Hucci
02:00 – Lorenzo Senni live
03:00 – Amnesia Scanner live
04:00 – WIXAPOL S.A.
21:00 – FOQL live
22:00 – Jacek Sienkiewicz live / DJ
23:00 – Peter Van Hoesen
01:00 – Ugandan Methods live
02:00 – Abdulla Rashim live
03:00 – Marco Shuttle
05:00 – Technosoul Showcase
Otwarcie drzwi – 19:30
20:00 – Stefan Wesołowski live
21:00 – Murcof live
20:00 – Boogie Mafia
22:00 – Rosalie.
23:00 – Adi Nowak
00:00 – Eltron John
01:30 – Harper
20:00-03:00 – Falcon1 & Pacone
Bilet jednodniowy Stadion Miejski – 65 zł
Płatność w kasach biletowych w dniu festiwalu tylko gotówką
Wszystkie komentarze