Idea muralu z Królem Disco-Polo, Zenkiem Martyniukiem, zapoczątkowana i realizowana przez grupę Nienormalny Białystok, nabiera realnych kształtów. Artystą odpowiedzialnym za projekt i wykonanie wielkoformatowego dzieła będzie legenda polskiego muralu - Rafał Roskowiński.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Mural z Zenkiem Martyniukiem powstanie na elewacji biurowca MADRO przy Zwycięstwa. Honorarium artysty pokryje właściciel budynku – Madro Białystok Sp. z o. o. Farby sponsoruje natomiast Unicell Poland Sp. z o.o – producent farb, preparatów do drewna i systemów dekoracji.

Wielkoformatową grafikę, wraz z projektem, wykona Rafał Roskowiński – artysta uważany za legendę oraz pioniera polskiego muralu, od ponad dwóch lat oficjalny ambasador farb marki Primacol. Ma na swoim koncie bogatą kolekcję murali historycznych w całej Polsce. Wykonywał m.in. murale z wizerunkiem Jana Pawła II czy Lecha Wałęsy. W zeszłym roku w Legionowie zaprojektował i namalował największy na świecie mural historyczny „1050 lat chwały polskiego oręża”. Jest on również twórcą Gdańskiej Szkoły Muralu, w której naucza technik projektowania i wykonywania murali, a także wykładowcą Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, we Wrocławiu oraz wydziału artystycznego UMCS w Lublinie.

Król disco polo, biały Cygan. Zenon Martyniuk, który nie poniósł w życiu porażki

Mural pod koniec września

W ubiegłym tygodniu doszło do spotkania wszystkich zaangażowanych w projekt osób.

– Zależało mi na tym, aby przed przystąpieniem do pracy nad projektem osobiście poznać pana Zenona Martyniuka – mówi Rafał Roskowiński. I dodaje: – Zdecydowanie lepiej pracuje mi się nad projektem, jeśli wcześniej mam możliwość poznania osoby, którą będę portretował.

Termin wykonania muralu jest przewidywany na końcówkę września bieżącego roku. Obecnie Rafał Roskowisńki rozpoczyna pracę nad projektem, który docelowo ma ozdobić frontową elewację biurowca przy Galerii Madro.

– Miejsce nie jest przypadkowe. Biurowiec Madro to swego rodzaju brama do jednego z największych legendarnych białostockich targowisk. Ten bazar to nie zwykły "rynek”, ale miejsce kultowe dla historii Białegostoku – zauważa anonimowy reprezentant grupy Nienormalny Białystok.

Pomysł śmiertelnie poważny

W latach 90-tych MADRO było jednym z największych na owe czasy centrów białostockiego handlu. Można było tam kupić dosłownie wszystko. To tam też kwitł handel kasetami z muzyką Disco-Polo – w tym albumami grupy Akcent.

– Trudno o przestrzeń, bardziej wyrażającą handlowy charakter Białegostoku, a także jego wielokulturowość. Atutem Madro do dziś jest strategiczne położenie, w pobliżu zabytkowego Dworca PKP i nowo budowanego dworca PKS – zauważają osoby związane z grupą Nienormalny Białystok.

Grupa Nienormalny Białystok działa głównie na facebooku, prowadząc profil o takiej samej nazwie Nienormalny Białystok . Anonimowi twórcy memów słyną z kontrowersyjnego poczucia humoru, gdyż bez ogródek żartują z podlaskich przywar i zwyczajów.

– Chociaż poczucie humoru mamy dość ciężkie, pomysł na uhonorowanie postaci Zenka Martyniuka wielkoformatową grafiką traktujemy śmiertelnie poważnie – dodają.

Podlaska firma Unicell Poland, sponsor materiałów potrzebnych do wykonania muralu, znana jest m.in. ze wspierania drużyny futbolu amerykańskiego Primacol Lowlanders Białystok, a także aktywnego wspierania wielu inicjatyw o charakterze street art’owym.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem