22 sierpnia wszedł na stałe do całorocznego kalendarza życia na litewsko-polskim pograniczu, kończąc poniekąd cykl imprez w ramach Lata w Pograniczu. Misterium Mostu finalizowało w poprzednich edycjach działania Wioski Budowniczych Mostu: warsztaty, spotkania, intensywne rozmowy o tym, jak ważny jest dialog i tolerancja dla innego.
Specjaliści od zerwanych mostów. Próbują przejść na drugi brzeg
Na koniec powstawało widowisko pełne dźwięków, emocji, wizyjnych obrazów, zbudowane przez gości i miejscowych.
Wszystko to w niezwykłej, pełnej znaków i symboli przestrzeni podsejneńskiej Krasnogrudy, w której ekipa Ośrodka Pogranicze ulokowała część swojej twórczej energii i zbudowała Międzynarodowe Centrum Dialogu.
I właśnie tu, w naturalnym amfiteatrze przy Dworze Miłosza w Krasnogrudzie, choć w tym roku będzie nieco inaczej – rozpocznie się we wtorek (22.08) muzyczno- teatralne Misterium Mostu przygotowane przez zespół Pogranicza i Orkiestrę Niewidzialnego Mostu. Współtworzą ją młodzi muzycy z zespołu Pogranicza, sejneńscy klezmerzy, którzy kilka tygodni temu po raz kolejny współpracowali z wybitnym klarnecistą Davidem Krakauerem.
Nowojorski muzyk światowej sławy do współpracy zaprosił znakomitą kompozytorkę i pianistkę z Afryki Południowej Kathleen Tagg. Oboje skomponowali główne części kompozycji „Strażnicy ognia”. Utwór następnie – podczas intensywnych warsztatów w Krasnogrudzie twórczo rozwinęli muzycy z Orkiestry Klezmerskiej Teatru Sejneńskiego pod kierunkiem Wojciecha Szroedera oraz gości specjalnych: Shadi Al Maghrabi (oud, Syria-Niemcy), Jehad Jazbeh (skrzypce, Syria-Niemcy), Youssef Nassif (kanun, Syria-Niemcy), Mychaiło „Manu” Balogh (saksofon, Ukraina-Polska). I to właśnie ten niezwykły zespół wykona prapremierowo „Strażników ognia” wedle swojej twórczej interpretacji.
W projekcie biorą udział znakomici artyści, m.in. wybitni muzycy będący niegdyś filarem syryjskich zespołów muzycznych:
Był członkiem „Syryjskiej Narodowej Orkiestry Symfonicznej” i „Narodowej Orkiestry Muzyki Arabskiej” w Damaszku. Od 2013 roku mieszka w Niemczech. Grał własne kompozycje na wielu znanych scenach, takich jak: Berliner Philharmonie (Kulturforum), Konzerthaus Berlin, Live Konserthus Malmö, Yehudi Menuhin forum Berno, Bozar Brukseli Sendesaal Brema. Był koncertmistrzem w wielu orkiestrach: syryjskia Expat Philharmonic Orchestra, Orkiestra Kameralna Morgenland, Stueba Philharmonie, Arabska Młodzieżowa Orkiestra Filharmoniczna.
Występował z wieloma piosenkarzami, zespołami i orkiestrami na znanych festiwalach, takich jak: Elbphilharmonie Festival, Roskilde Festival, Aarhus Jazz Festival, Holland Festival, Glastonbury Festival, Royal Festival, Morgenland festiwalu Berlinale, Weimar Arts Festival, Istanbul Jazz Festival. Występował w „Mozart – Clarinet Quintet” u boku wielkiego wiolonczelisty Yo-Yo Ma w American Academy w Berlinie. Członek założyciel „ String Quintet Damaszek”, która prezentuje dzieła kompozytorów syryjskich. Jehad ma duże doświadczenie w orientalnej improwizacji i kompozycji, grał i nagrywał z wieloma znanymi muzykami i śpiewakami: Fairouz, Ziad AlRahbani, Marcel Khalifa, Majida Al-Roumi.
Jest graczem Oud, absolwentem wyższego instytutu muzycznego w Damaszku w 2008 roku. Podczas i po studiach był członkiem Syryjskiej Orkiestry Orientu w Damaszku i uczestniczył w wielu koncertach w Operze Syryjskiej, w kościołach i starych tradycyjnych domach. W roku 2015 przeniósł się do Niemiec gdzie grał z różnymi orkiestrami (Berlin Symphoniker Orchestra, z niemieckim kompozytorem Nicolasem Ruegenberem, Berlin Philharmonic, Wismar Orchestra). Obecnie jest członkiem projektu muzycznego we Francji „Ohrpheus” z hiszpańskim muzykiem Jordi Savallem.
Jest znanym ukraińskim saksofonistą i muzykiem eksperymentalnym – Michael Balog. Manu zawsze był w stanie dotknąć najgłębszych emocji w subtelny sposób, tworząc nadrzędne muzyczne narracje, które wykraczają daleko poza zwykłe zbiory dyskretnych utworów. Z punktami odniesienia, w pracach takich artystów jak Jon Hassell czy Brian Eno oraz neo-klasycyzmie, Balog wykorzystuje dźwięki jak i melodie, aby stworzyć serię wierszy tonowych gdzie wirtuozeria jest nieistotna, najważniejszy jest rezonansowy potencjał muzyki. Teksturowa rozpiętość i eksperymentalny charakter muzyki jest ciekawym zbiegiem warstw dźwięków przetworzonych saksofonów, samplowania na żywo i dźwięków elektroniki.
Gra na kanun i komponuje, studiował grę na kanun i fortepianie na Akademii Muzycznej w Damaszku. Podczas studiów koncertował w Syrii, Tunezji, Libanie, Zjednoczonych Emiratach Arabskich i Turcji. Od 4 lat mieszka w Niemczech, występuje w wielu krajach Europy. W 2015 roku ukazał się album z jego własnymi kompozycjami (Man's Journey). Występuje zarówno jako artysta solowy, jak i w małych zespołach i orkiestrach, m.in. podczas Festiwalu Muzyki Współczesnej w Warszawie, na festiwalu muzycznym w Weimarze z orkiestrą Filharmonii Stüba i Brüssels Jazz Orchester.
[opis artystów – według organizatorów]
Materiał promocyjny
Materiał promocyjny
Wszystkie komentarze