Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Przed nami już VIII edycja Festiwalu Młodzieży Bez Granic. Tego, w ramach którego Podlasie odwiedzali tej klasy muzycy jak choćby Baba Zula z Turcji, czy Boban i Marko Marković Orchestra z Serbii. Jest niestrudzenie organizowany przez Salezjański Ośrodek Wychowawczy im. św. Jana Bosko w Różanymstoku, po to, by wychowankom, a także uczestnikom festiwalu przybliżyć ideę dialogu międzykulturowego i szacunku dla wszelkiej odmienności.

Karawana obwieszcza festiwal

Jak zwykle festiwal poprzedza Karawana Bez Granicy – czyli objazdowe spektakle, w których każdy z artystów promuje własną, doprowadzoną do mistrzostwa dziedzinę sztuki. Pierwsze koncerty karawany pod hasłem „Someone Somewhere” miały już miejsce, np. w liceum w Dąbrowie Białostockiej.

A trzy szalone festiwalowe dni zbliżają się wielkimi krokami – to 12, 13 i 14 czerwca. Na uczestników czekają przed wszystkim różnorodne warsztaty, takie jak: perkusja alternatywna z Alua Nascimento (Brazylia), wokalno-teatralne – Lena Witkowska (Polska), akrobatyka cyrkowa – Valentine Remels (Belgia) i Gilad Shabtay (Izrael), żonglerka – Bracia Brwi – Artur Perskawiec i Mateusz Kownacki (Polska), parkour – Samuel Govindin (Francja), bębny i muzyka z Zachodniej Afryki – Ousmane Diarra (Burkina Faso), warsztaty z Teatrem Krzyk – Marek Kościółek i Teatr Krzyk (Polska), sztuka instalacji – instalowanie świata – Marta Ryczkowska (Polska), jazda konna – Cezary Łuszc.

Szczypta rodzimej historii

Na tych wspólnych warsztatach pracować nad programami artystycznymi będą uzdolnione grupy młodzieży, a następnie prezentować publiczności efekty. Zgodnie z tradycją każdy dzień festiwalowy zakończy się koncertem zaproszonych muzyków.

Nowością w tym roku będzie pokaz grupy rekonstrukcyjnej, która ma pokazać drogę narodu polskiego do odzyskania niepodległości i wprowadzić w obchody 100. rocznicy tego wydarzenia (w 2018 r.). W Różanymstoku uczestnicy grupy rekonstrukcyjnej odtworzą w strojach i za pomocą artefaktów wytworzonych współcześnie, jak najbardziej zbliżonych do oryginału, konkretne wydarzenie dotyczące historii Polski.

Program Festiwalu Młodzieży Bez Granic 2017:

Poniedziałek, 12 czerwca

12.40 – 13.20 pokazy warsztatowe (sala gimnastyczna, budynek SOW)

16.00 – Pokaz grupy rekonstrukcyjnej – Zielona kawaleria czyli ułani – 20-lecie międzywojenne

17.00 – Oficjalne otwarcie festiwalu

17.30 – Karawana Bez Granic

19.30 – koncert Radio Varna (Polska)

Wtorek, 13 czerwca:

12.40 – 13.20 pokazy warsztatowe (sala gimnastyczna, budynek SOW)

16.00 – Pokazy grup rekonstrukcyjnych (przy stajni) – jazda tatarska, husaria

17.40 – 18.30 Koncert / pokaz prowadzących warsztaty

19.30 – 21.00 Koncer Bum Bum Orkestar (Polska)

21.00 – Pokaz „Cyrkplozja” (to grupa z SOW w Różanymstoku, która zajmuje się różnymi dziedzinami kuglarskimi)

Środa, 14 czerwca

12.40 – 13.20 pokazy warsztatowe (sala gimnastyczna, budynek SOW)

17.30 – Koncert / pokaz prowadzących warsztaty

19.30 – Koncert Buda Folk Band (Węgry)

Zadanie jest realizowane w ramach konkursu Dyplomacja Publiczna 2017- komponent „Współpraca w dziedzinie dyplomacji publicznej 2017".

O wykonawcach

Radio Varna – projekt zespołu CACI VORBA, uważanego za jeden z czołowych polskich wykonawców folkowych, a zarazem

jego drugie, do tej pory ukryte przed światem oblicze. „Jeden z najbardziej dynamicznych i najznakomitszych zespołów folkowych z Europy Wschodniej” (Simon Broughton, Songlines UK) podejmuje unikalne dla tej części świata wyzwanie przeniesienia bałkańskich hitów popu i radiowych przebojów – wciąż mocno osadzonych w tradycji muzycznej Bałkanów – na rodzimy grunt artystyczny. Brzmienia elektroniczne traktowane akustycznie i akustyczne instrumenty przefiltrowane elektronicznie kształtują niezwykły dźwiękowy obraz: porywającą fuzję barw dryfującą od rytmicznego balkan beatu, przez słowiańską nostalgię, aż po bliskowschodnią improwizację, orientalny ambient. Cygańskie przeboje rodem z Bałkanów przepuszczone przez wschodnioeuropejską ekspresję i wrażliwość muzyków projektu Radio Varna generują fascynującą mieszankę – współczesną, a zarazem wciąż pełnej pierwotnej energii i żywiołowości siłę – po części współtworząc nową muzyczną tradycję Bałkanów XXI wieku.

Bum Bum Orkestar – to siedmiu muzyków, każdy jest specjalistą od swojego instrumentu. Chłopaki wspólnie tworzą niespotykane w Polsce brzmienie rodem z serbskiego wesela, czy bułgarskiej knajpy. Każdy z nich jest z innej muzycznej bajki, dlatego w ich utworach słychać wpływy klezmerskie, tradycyjne Polskie, Kurpiowskie, Warszawskie a nawet współczesne klubowe brzmienia. Ich styl polega na tym, że te wszystkie dźwięki mieszają ze sobą, a robią to na najwyższym muzycznym poziomie, niekiedy improwizując, co w efekcie daje muzykę bardzo żywą, energetyczną, porywającą do tańca. W swoim repertuarze poza melodiami tradycyjnymi mają też autorskie utwory zarówno taneczne jak i spokojne, liryczne. Są laureatami najważniejszych festiwali folkowych w Polsce takich jak festiwal polskiego radia "Nowa Tradycja” czy "Mikołajki Folkowe”. Nie boją się żadnych sytuacji scenicznych, zagrali razem mnóstwo koncertów w różnych, czasami bardzo dziwnych miejscach i okolicznościach, ale zwykle ich koncerty kończą się tak samo: publiczność skacze w tańcu a oni wyciskają z instrumentów maksimum, powstaje prawdziwa bałkańska impreza.

Buda Folk Band – powstał w 2007 roku. Chociaż jego członkowie pochodzą z miasta, to od dzieciństwa mieli żywy kontakt z muzyką tradycyjną. Ich rodzice i nauczyciele byli pokoleniem, które zainicjowało działalność táncházów – węgierskich domów tańca. Muzycy zespołu poszli w ich ślady, doskonaląc swój warsztat poprzez naukę u tradycyjnych węgierskich, siedmiogrodzkich i transylwańskich mistrzów. Muzyka zespołu Buda Folk Band to spontaniczny, energetyczny, ale czasem i liryczny węgierski folklor, który nie broni się przed zewnętrznymi wpływami, uosabiając żywą i wciąż zmieniającą się naturę tradycji. Podróże i poszukiwania muzyków doprowadziły ich do znalezienia własnego, perfekcyjnie dopracowanego brzmienia. Przypominają w tym też swoich mistrzów, słynny zespół Muzsikás. Chociaż ich muzyka pochodzi ze wsi, jest entuzjastycznie odbierana również przez publiczność w miastach. Grana jest na najpopularniejszych instrumentach używanych na Węgrzech i w sąsiednich regionach. Członkowie zespołu podkreślają też, że znakomicie nadaje się do tańca, co stanowiło jej pierwotną funkcję.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.