Wmurowaniem aktu erekcyjnego rozpoczęto oficjalnie budowę nowego dworca PKS w Białymstoku. Pierwsi pasażerowie powinni odjechać z niego w końcówce października.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Dziś przy ul. Bohaterów Monte Cassino jest już pusta działka z ciężkim sprzętem i pierwszymi pracami przy fundamentach, za 5 miesięcy ma być nowy dworzec autobusowy obsługujący kursy regionalne i dalekobieżne. Stary 30-letni budynek z podziemiami zastąpi przeszklona hala z parterem dla podróżnych i pomieszczeniami administracyjnymi na górze. W poniedziałek (29.05) miała miejsce uroczystość wmurowania aktu erekcyjnego.

Dworzec, 5 peronów i galerie

– Dziś jest ważny dzień dla PKS Nova, ale i mieszkańców województwa, ponieważ oficjalnie rozpoczynamy budowę nowego dworca i całego kompleksu w sąsiedztwie. To ważne, aby spółka funkcjonowała dobrze, ale też miała odpowiednie warunki zarówno dla pasażerów, jak i na własne potrzeby, bo będzie to nowa siedziba spółki. Myślę, że po zagospodarowaniu tego terenu, będzie to nowa wizytówka Białegostoku i województwa, a inwestycja zostanie ukończona w terminie – mówił Jerzy Leszczyński, marszałek województwa.

Dziękował też poprzednikowi, za rozpoczęcie zarówno procesu restrukturyzacji regionalnych PKS-ów, które połączyły się pod szyldem PKS Nova, jak i przygotowania prowadzące do inwestycji.

– Od dawna była potrzeba stworzenia nowoczesnego dworca przesiadkowego. W tym wypadku ani marszałek, ani spółka PKS Nova – nikt nie wykłada na budowę środków finansowych – przypominał poseł Mieczysław Baszko, który wcześniej sprawował funkcję marszałka.

Cała inwestycja jest bowiem realizowana za środki warszawskiej firmy Budner, która została inwestorem, a w zamian dostała blisko 2 ha terenów przy dworcu, gdzie zbuduje dwa obiekty handlowe. Koszt budowy dworca oszacowano na ponad 13 mln zł. Generalnym wykonawcą jest firma P.A. Nova z Gliwic.

– Mam nadzieję, że nowy dworzec wpisze się w krajobraz miasta. Będzie to budynek bardzo nowoczesny, sam dworzec będzie zajmował powierzchnie blisko 1500 m kw., do dyspozycji pasażerów będą cztery kasy, poczekalnia, miejsce do przechowania bagażu, kawiarenka, kącik prasowy i 15 miejsc odjazdowych na pięciu peronach. Ten nowy obiekt jest nie tylko ważny dla mieszkańców, ale i dla naszej spółki – zaznacza Cezary Sieradzki, prezes spółki PKS Nova.

Dodawał, że dworzec ma być udostępniony pasażerom na przełomie października i listopada, a stacja obsługi pojazdów będzie gotowa mniej więcej w tym samym okresie.

AGNIESZKA SADOWSKA

Park handlowy w połowie lutego

– Ta inwestycja to nie tylko dworzec. Dworzec jest oczywiście najważniejszy, ale to jest również park handlowy, stacja obsługi autobusów, która jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania dworca oraz cała infrastruktura, która umożliwi właściwą komunikację. W przygotowaniu tej inwestycji włożyliśmy sporo pracy, a nie byłaby ona możliwa, gdyby nie dobra współpraca z zarządem PKS Nova, urzędem miejskim i urzędem marszałkowskim. Na tym etapie możemy powiedzieć, że na koniec października będzie gotowy dworzec, a obiekty handlowe w połowie lutego przyszłego roku. Są to terminy w naszej ocenie bezpieczne – mówił Marek Budner, prezes spółki Budner.

Generalny wykonawca zaznaczał, że wiele podwykonawców to firmy lokalne.

– Omen nomen dworzec dla PKS Nowa buduje P.A. Nova. Nie zrobilibyśmy wiele, gdyby nie miejscowe siły podwykonawcze. Pracujemy razem czy to przy pracach ziemnych, czy instalacyjnych, czy przy konstrukcjach stalowych – wszystko zamawiamy tu na miejscu. W naszej 30-letniej historii firmy nie zdarzyło się, byśmy opóźnili oddawanie obiektów, więc te terminy będą dotrzymane – zapewniała Ewa Bobkowska, prezes firmy P.A. Nova.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem