Cztery dni, dwanaście spektakli, warsztaty taneczne, spotkania festiwalowe. W czwartek (11.05) w Białymstoku zaczyna się święto ludzi tańca -"Kalejdoskop". Tym razem pod hasłem "przekroczmy granice". Nie zabraknie odważnych, radykalnych projektów.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

„Kalejdoskop” to jedyny taki festiwal w północno – wschodniej części Polski, i jeden z niewielu w kraju, prezentujący różne odmiany tańca współczesnego. Kiedyś lokalna impreza, teraz bardzo ciekawy festiwal o zasięgu ogólnopolskim, ściągający do Białegostoku autorytety w dziedzinie tańca, uznanych pedagogów i cenionych artystów, którzy w fascynujący sposób w swoich projektach rozszerzają pojęcie „taniec”. Festiwal to okazja do zobaczenia ich najnowszych projektów. Zobaczymy intrygujące, wielokrotnie nagradzane choreografie. Obok spektakli pełnowymiarowych zaplanowano też kilkuminutowe etiudy [dokładny opis wszystkich spektakli: niżej].

Witajcie /Welcome

W tym roku tematem interesującym twórców to ograniczenia wszelkiego rodzaju, granica umowna bądź dosłowna. Twórcy prezentacji podejmą m.in. temat granic wytrzymałości własnego ciała, przekraczania granic mentalnych i fizycznych, granic między twórcą, a widzem, gry z własną tożsamością.

Aurora Lubos
Aurora Lubos  Fot. Festiwal Kalejdoskop/Materiały prasowe

Pojawi się m.in. temat uchodźców – uciekających przed wojną, głodem, zagrożeniem i przekraczających kolejne granice, nie tylko fizyczne, ale też borykających się z barierą niechęci. Jak zapowiadają organizatorzy – Podlaskie Stowarzyszenie Tańca – performance Aurory Lubos – „Witajcie/Welcome” – porusza ten wątek w sposób wyjątkowo przejmujący.

Z kolei Anita Wach w spektaklu „Sto toastów” odważnie przekracza granicę między reprezentującym a reprezentowanym, między publicznością a twórcą. – Nie waha się użyć radykalnych, śmiałych i nie zawsze poważnych obrazów i narzędzi. Szykujcie się na przekraczanie waszych przekonań o tym, co wolno, a czego nie wypada w teatrze – zaprasza ekipa PST pod wodzą dyrektorek festiwalu Karoliny Garbacik i Joanny Chitruszko.

Dada von bzdulow
Dada von bzdulow  Fot. Festiwal Kalejdoskop/Materiały prasowe

W Białymstoku znów pojawi się znany Dada von Bzdulov, który pokaże spektakl będący odpowiedzią na aktualną sytuację społeczno-polityczną.

Tańce, lunche i rozmowy

W ramach festiwalu też wystąpi m.in. Bytomski Teatr Tańca i Ruchu Rozbark, Anna Piotrowska, Beata Bujakowska, Dominik Więcek czy Paweł Grala, który opowie gestem o ograniczonej (i ograniczającej) przestrzeni, w jakiej funkcjonuje człowiek w codziennych rytuałach.

Bardzo ciekawie zapowiadają się dwa projekty oparte na pracy procesowej, w którym spotkają się dwie uznane artystki: Marta Ladjanszki i Barbara Bujakowska oraz czwórka młodych utalentowanych tancerzy i choreografów.

– To spotkanie stanie się punktem wyjścia do poszukiwań i inspiracji ruchowych. Czym może się zakończyć? Jakie będą efekty – okaże się dopiero w trakcie festiwalu. Pozwalamy sobie na tę niewiedzę i pozwalamy poszukiwać nowych jakości ruchu i strategii działania. Zobaczymy też intrygujące przenikanie tego, co przynieśli ze sobą mentorzy projektu i wniosą jego uczestnicy – zapraszają organizatorzy. – Widzowie obejrzą etiudy rozpoczynających karierę artystów oraz dzieła uznanych już twórców. Finałem będzie otwarty pokaz work in progress, czyli pokaz struktury, nad którą praca jest w toku – produkt kooperacji wszystkich stron projektu. Mamy nadzieję na zainspirowanie młodych twórców do rozwinięcia w przyszłości dalszej współpracy

Teatr Rozbark
Teatr Rozbark  Fot. Festiwal Kalejdoskop/Materiały prasowe

Poza spektaklami i warsztatami zaplanowano też rozmowy z artystami. Od piątku do niedzieli w godz. 12-14 warto zajrzeć do „Innej Bajki” na „Taneczny lunch”, wziąć też udział w dyskusji o trendach i projektach tanecznych.

Tradycyjnie Kalejdoskop zaanektuje kilka miejscówek w mieście, które wypełni taniec. Będą to m.in. Białostocki Teatr Lalek, Akademia Teatralna, Uniwersyteckie Centrum Kultury i festiwalowa baza i miejsce codziennej pracy Podlaskiefo Stowarzyszenia Tańca – DanceOFFnia.

Wyborcza patronuje festiwalowi.

PROGRAM

czwartek, 11 maja

* godz. 18 – Aurora Lubos „Witajcie/Welcome” (Akademia Teatralna, ul. Sienkiewicza 14) * godz. 20 – Paweł Grala „Matryca [Prześwit 1/8]” (Akademia Teatralna)

piątek, 12 maja

* godz. 12-14 – Taneczny Lunch #ZInnejBajki WSTĘP WOLNY (Inna Bajka)

* godz. 18 – Bytomski Teatr Tańca i Ruchu ROZBARK „Zagubieni w skórze” (Uniwersyteckie Centrum Kultury, kampus UwB, ul. Ciołkowskiego 1) [Spektakl przeznaczony dla widzów powyżej 16 lat ze względu na obecność scen drastycznych] * godz. 20 – Anita Wach/Via Negativa „Sto toastów” (Akademia Teatralna)

[Spektakl przeznaczony dla dorosłych, zawiera sceny pełnej nagości]

sobota, 13 maja

*godz. 12-14 – Taneczny Lunch #ZInnejBajki WSTĘP WOLNY (Inna Bajka) *godz. 14-15.30 – Dyskusja panelowa „Polska scena tańca ostatniej dekady” WSTĘP WOLNY (Inna Bajka) *godz. 18 – Barbara Bujakowska „Mechaniczne Sny” (Akademia Teatralna)

* godz. 20 – Eszter Morocz „Adekwatność”; Marta Ladjanszki/Zsolt Varga „DUETT”; Kuźmiński „Dominique” (Białostocki Teatr Lalek)

niedziela, 14 maja

* godz. 12-14 – Taneczny Lunch #ZInnejBajki + wystawa rysunku Koła Naukowego Warsztat; WSTĘP WOLNY (Inna Bajka) * godz. 15 – Pitching. Pokaz pracy Marty Ladjanszki i Barbary Bujakowskiej WSTĘP WOLNY (Akademia Teatralna) * godz. 16.30 – Omar Karabulut, Karolina Kardasz „Ej.Ty”; Agnieszka Janicka „Lead me”; Omar Karabulut „Terminal B”; Agata Meyer-Luters, Agnieszka Bednarz „Jestem Helena” (Akademia Teatralna) *godz. 18 – Dada von Bzdulow „Intro” (Białostocki Teatr Lalek)

WARSZTATY TANECZNE

sobota, 13 maja

godz. 13.30-15- warsztat taneczny z Maciejem Kuźmińskim (DanceOFFnia SDK, ul. Zwycięstwa 8/1 lok. 10 ) godz. 15-16.30- warsztat taneczny z Dominikiem Więckiem (DanceOFFnia SDK)

niedziela, 14 maja

godz. 10-11:30- warsztat taneczny z Maciejem Kuźmińskim (DanceOFFnia SDK) Bilety – 10 zł (ulgowy) w przedsprzedaży (dla uczniów, studentów, emerytów za okazaniem ważnej legitymacji ), 15 zł (w przedsprzedaży), 25 zł (w dniu spektaklu), 90 zł – karnet na wszystkie spektakle.

Bilety dostępne w Studio Działań Kreatywnych DanceOFFnia (ul. Zwycięstwa )oraz w miejscach prezentacji na 1h przed ich rozpoczęciem.

UWAGA! Bilety nie będą sprzedawane w Uniwersyteckim Centrum Kultury.

OPISY SPEKTAKLI

[opisy według informacji organizatorów]

AURORA LUBOS – „WITAJCIE/WELCOME”

Choreografia, reżyseria, wykonanie: Aurora Lubos, Muzyka: Alex Catona, Czas trwania: 40 minut OPIS:

Jednym z elementów spektaklu jest dokumentacja performansu Z wody, który odbył się na plaży w Sopocie, w październiku 2015 w Dniu Solidarności z Uchodźcami. Był to mój komentarz w sprawie imigrantów ginących na morzu, przeniesienie obrazów w naszą rzeczywistość, polską, namacalną. Wzbudzenie empatii w oglądających, niereagujących, obserwatorów.

„Interesuje mnie człowiek ten, co bezpieczny, ale niechętny do przyjmowania innych, którzy uciekają przed wojną, konfliktem, opresjami, śmiercią, głodem. Interesuje mnie sytuacja konfliktu, zagrożenia, cierpienia. I co ten najedzony, zadowolony, zachodnioeuropejski człowiek czułby w takim miejscu, co czułby do ludzi, których rzeczywistością codzienną jest walka o życie. „Tyle ludzi: niemowląt, dzieci, młodych mężczyzn i kobiet, par, rodzin, starszych i niepełnosprawnych, reprezentujących każdy etap życia i każdy typ człowieka, jakiego spotkalibyście w swoim sąsiedztwie” (fragment tekstu wolontariuszki, obóz Dobova, Słowenia)

PAWEŁ GRALA – „MATRYCA [Prześwit 1/8]”

Choreografia: Paweł Grala, Reżyseria: Paweł Grala, Muzyka: Maciej Maciaszek, Scenografia: Agnieszka Zawartko, Wykonanie: Joanna Jaworska, Michał Ratajski, Czas trwania: 45 min. OPIS:

Szary beton, ciąg niewielkich okien, typowe m2, które swoim rozmieszczeniem jest identyczne ze wszystkimi w tym pionie. Plan mieszkania stanowi formę dla rytmu funkcjonalnego ruchu codzienności, wyznacza jego trajektorie i ogranicza go w swojej przestrzeni. Podobnie konstrukcja ciała determinuje określone sposoby wyrażania emocji. Spektakl w swojej formie ma stanowić rzeźbę codzienności, w której wymiennie dochodzi do zbliżania i oddalania się w relacji z drugim człowiekiem. Dwa ciała w ograniczonej przestrzeni, dzielą ją i wiążą, są wobec siebie, obok siebie, ze sobą. Dzięki repetycji, transowości oraz architektonice ruchu, tworzą rzeźbę, która zaczyna rezonować na takie pojęcia jak bliskość, brak, miłość, tęsknota.

BYTOMSKI TEATR TAŃCA I RUCHU ROZBARK – „ZAGUBIENI W SKÓRZE”

Koncepcja, reżyseria, choreografia: Anna Piotrowska; kreacja i wykonanie: zespół Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu w składzie: Angelika Tomasiak, Artur Bieńkowski, Szymon Dobosik, Jacek Niepsujewicz, Kamil Bończyk, Alexey Torgunakov, Piotr Mateuch Wach; czas trwania: 60 min [Spektakl przeznaczony dla widzów powyżej 16 lat ze względu na obecność scen drastycznych] OPIS:

Kierunek zagubienia pokazuje chęć odnalezienia odpowiedzi na pytania: czym jestem i co stanowi mnie, a co za tym idzie – kim jestem? Znamy siebie tylko na powierzchni, ślizgamy się po wierzchu swojego jestestwa. Zagubieni, zabiegani, obcy dla samych siebie – po prostu nie znamy się dobrze. Nie mamy czasu wsłuchiwać się w potrzeby naszego ciała, które ma swoją wrażliwość, inteligencję i potrzeby. W kolejnym spektaklu po „democratic body” CIAŁO staje się bohaterem spektaklu Piotrowskiej. Skóra staje się pewną umownością, ochroną, parasolem, trampoliną. Znamy tylko swoje odbicie lustrzane, obcy jest nam dotyk samego siebie. Pokochać siebie, szanować, nie oszukiwać. Obecność i szersze poznanie siebie – swojego ciała, powoduje lepsze funkcjonowanie w społeczeństwie innych, drugich, tych samych ciał.

ANITA WACH/VIA NEGATIVA „100 TOASTÓW”

Choreografia: Anita Wach, wykonanie: Anita Wach; koncepcja: Bojan Jablanovec; muzyka: Glenn Miller, Michael Nyman, The Stooges, Alfred Schnittke; producent: Špela Trošt; produkcja: Via Negativa We Wsparciu Miasta Lublana; koprodukcja: Maat Festival Lublin, Stowarzyszenie Ja Ja Ja Ne Ne Ne Warszawa; czas trwania: 50 min. [Spektakl przeznaczony dla dorosłych, zawiera sceny pełnej nagości]. OPIS:

100 toastów to uroczystość. Wznosimy kieliszki i toasty za prawdziwego artystę- takiego, który wie jak zjednoczyć ludzi. Za takiego artystę, który wie jak zmusić ludzi do myślenia. Za artystę, który wie jak skierować uwagę ludzi na najważniejsze problemy, który nawet dokładnie wie które problemy są tymi najważniejszymi problemami. Wznosimy tosty również za nas, tych obecnych i tych, którzy nie zdecydowali się wziąć udziału w uroczystości. Za wszystkich, którzy potrzebują odrobiny pocieszenia: śmiertelnie znudzonych, lekko zdezorientowanych, bardzo rozczarowanych i za tych wiecznie, bez wyraźnego powodu zasmuconych.100 tostów powstało na zamówienie z okazji setnej rocznicy urodzin Tadeusza Kantora.

BARBARA BUJAKOWSKA – „MECHANICZNE SNY”

Koncept, wykonanie: Barbara Bujakowska; współpraca artystyczna: Mariusz Raczyński, taniec: Karol Miękina, światło: Mariusz Gąsior; muzyka: Thom York, Boyd Rice, Max Richter, Jean Michelle Jare; montaż muzyki: Piotr Madej Czas trwania: 45 min Spektakl powstał w ramach kuratorskiego projektu Anny Królicy „Maszyna choreograficzna w Cricotece” Spektakl jest snuciem wyobrażeń (a może i powracających w snach lęków) o mechanizacji świata, skutkującej zanikiem indywidualizmu. Przejawy mechanizacji można zauważyć w braku naturalnego i spersonalizowanego ruchu postaci, który usytuowałby głównych bohaterów w konkretnej rzeczywistości.

Bujakowska, jeszcze przed stworzeniem choreografii mechanicznych snów, wypracowała język oparty o proste formy geometryczne, powtarzane w zautomatyzowany i pozbawiony indywidualnej gestyki sposób. Wprowadziła je do swojego umownego świata scenicznego, tworząc performans tożsamościowy. Nierzadko okraszając go ironią i humorem. Ten cielesny kod ruchowy okazał się niezwykle kompatybilny ze spostrzeżeniami i rozważaniami Schlemmera nad dwoistością natury ludzkiej oraz jej relacją do świata maszyn i marionet – nieożywionych, lecz poruszających się tworów.

ESZTER MOROCZ – „DUETT”

Choreografia: Eszter Mórocz; muzyka: Yonderboi; czas trwania: 10 min, przy wsparciu: L1 Association, Workshop Fundation

Czas trwania: 10 min Opis:

„Muszę spotkać Boga. Chcę zadać mu kilka pytań. Na przykład, dlaczego tu jesteśmy? Ponieważ.budujemy swoje domy,

Wychowujemy nasze dzieci, zbieramy pszenicę, prowadzimy wojnę, zabijamy się wzajemnie, a potem co?... Tak więc.Chcę również zapytać o moje życie.Chcę znać prawdę”.

MARTA LADJANSZKI & ZSOLT VARGA "DUETT” Koncepcja: Marta Ladjanszki; Wykonanie: Marta Ladjanszki and Zsolt Varga; Muzyka: Zsolt Varga; Kostiumy: Butterfly Czas trwania: 15 min; Praca jest połączeniem muzyki i tańca na żywo, w którym artyści będą poszukiwać doświadczeń i związków. Współpracujemy już od 17 lat, od 2007r. bardzo intensywnie. MACIEJ KUŹMIŃSKI -„DOMINIQUE” Choreografia: Maciej Kuźmiński; wykonanie: Dominik Więcek; Czas trwania: 12 min;

OPIS: Znaczenie słowa feminizm powinno zostać wzbogacone w taki sposób, by obejmowało ono mężczyzn.

Karolina Kardasz I Omar Karabulut – „Ej.Ty”, choreografia: Karolina Kardasz, wykonanie: Karolina Kardasz I Omar Karabulut; czas trwania: 8 min OPIS:

Dialog między tancerzami. To jakże proste zdawać by się mogło zagadnienie poddane zostaje eksploracji. Projekt ukazuje różne zachowania podczas prowadzonego sporu. Jest to niejako podglądanie tancerzy w zadanej sytuacji. Odbiorca nie widzi początku, ani końca. Wpuszczony zostaje do ich świata kreowanego rytmicznym ruchem, improwizacją, pauzami i naturalnymi reakcjami na partnera.

AGNIESZKA JANICKA – „LEAD ME” Choreografia i wykonanie: Agnieszka Janicka, czas trwania – 6 min.

OPIS: -Prowadź mnie..ale (Gdzie?)

-Polegaj tylko na sobie, zaakceptuj swoją ścieżkę. Nie oszukuj się, nikt Cię nie widzi. OMAR KARABULUT – „TERMINAL B” Choreografia i wykonanie: Omar Karabulut, czas trwania: 5,3 min; OPIS: Terminal B to miejsce pomiędzy rzeczywistością a wyobraźnią, w którym to co racjonalne spotyka się z emocjonalnym. Mogę tu: * snuć wiele fantazji na temat życia Pani po lewej, Pani po prawej, czy tego Pana po środku, wychodząc od najmniejszego szczegółu czy gestu; * zwrócić uwagę na to co mi się śni, a śni się dużo: latające mango, intensywny zapach potu, szybka jazda na tandemie i ta drąca się gęś; * pozwolić sobie na powiedzenie wielu myśli na głos, których i tak nie usłyszę.

AGATA MEYER- Lüters, AGNIESZKA BEDNARZ – „JESTEM HELENA” koncept i reżyseria: Agata Meyer-Lüters; choreografia i wykonanie: Agnieszką Bednarz i Agata Meyer-Lüters, czas trwania : 30 min OPIS:

PODRÓŻNY: Idę wciąż idę/kto mi to zabroni/wszystko mam do oddania/i o nic nie proszę/trochę poturbowało/trochę poraniło/co komu do tego/a teraz już odchodzę/nie powiem na jak długo/ ani dokąd idę Julia Hartwig

TEATR DADA VON BZDÜLÖW – „INTRO”

Choreografia i wykonanie: Katarzyna Chmielewska, Katarzyna Ustowska, Leszek Bzdyl, Piotr Stanek

Światła: Michał Kołodziej – czas trwania: 60 min OPIS:

Spektakl INTRO został zrealizowany z dwóch podstawowych powodów: jest odpowiedzią na aktualną sytuację społeczno-polityczną w Polsce oraz nawiązuje do 100-lecia ruchu DADA. Prezentacja spektaklu na scenach teatrów dramatycznych, wybranych ze względu na otwartość repertuarową, jest okazją do podjęcia dyskusji z publicznością, o roli tańca zarówno w estetycznym (Dadaizm), jak i społeczno-politycznym wymiarze.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Aleksandra Sobczak poleca
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem