Do Białegostoku wróci legendarne Biuro Podróży, z Ukrainy przyjedzie prowokujący aktorski kabaret osobliwości Dakh Daughters, Centrala 71/Supernova przywiezie spektakl muzyczny "Matka Gyubala Wahazara", nagrodzony główną nagrodę na 33. Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Mnóstwo ciekawych wydarzeń czeka widzów podczas Dni Sztuki Współczesnej. Organizatorzy ogłaszają kolejnych artystów, którzy pojawią się na festiwalu w dniach 24-28 maja.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Różnorodne spektakle, koncerty, wystawy, spotkania – program DSW zapowiada się interesująco. Białostocki Ośrodek Kultury w pierwszym rzucie informacji ogłosił, że znalazły się w nim m.in. prezentacje Teatru Pieśni Kozła, Teatru Kana, czeskiej VerTe Dance Company, koncert Kristen i Kobiety z Wydm. Teraz dochodzą kolejni, bardzo ciekawi goście.

Cisza w Troi

Wieloletnich fanów DSW i zaangażowanego teatru ulicznego ucieszy fakt, że w Białymstoku po dość długiej przerwie pojawi się Teatr Biuro Podróży. Jego plenerowe spektakle w białostockiej przestrzeni miejskiej, m.in. Carmen Funebre”, to były głośne wydarzenia, o których pamięta się potem długo. W kolejnym widowisku – „Cisza w Troi” – artyści znów zmierzą się z trudnym tematem wojny. W „Carmen...” opowiadali o wojnie w Jugosławii, w „Ciszy...” – językiem teatru opowiedzą o uchodźcach i ich masowym exodusie na niespotykaną skalę (27 maja, Dziedziniec Pałacu Branickich).

– Teatr przygląda się sytuacji z punktu widzenia mieszkańca oblężonego miasta, na które spadły bomby, człowieka, któremu jeszcze kilka lat temu nie przyszłoby do głowy, że stanie się uchodźcą. Bohaterami spektaklu są dzieci – niewinni świadkowie śmierci bliskich, ofiary tułaczki i głodu. Dla tych dzieci i ich przyszłego spokoju, spróbujmy choć na chwilę postawić się w roli uchodźcy – zaprasza Anna Łuszyńska z Białostockiego Ośrodka Kultury.

Po śladach

Bardzo ciekawie zapowiada się spektakl muzyczny zrealizowany przez Fundację Centrala 71/Supernova, będący kompilacją „Matki” oraz „Gyubala Wahazara” Witkacego. To studium toksycznych relacji w małym zamkniętym rodzinnym układzie matka-syn, w którym trwa nieustająca próba sił: walka o władzę.

Aktorzy nagrodzonego we Wrocławiu spektaklu stworzyli psychodeliczne widowisko, w którym łączą śpiew operowy, melorecytacje, performatywne zabawy z głosem i elektroniką (28 maja, Białostocki Teatr Lalek).

Ci, którzy widzieli na jednym z wcześniejszych festiwali projekt Ludomira Franczaka z pogranicza teatru, sztuk wizualnych i dokumentalistyki w budynku dawnej żydowskiej szkoły Tarbut, znów będą mieli okazję zanurzyć się w intrygujący świat stworzony przez artystę. Tym razem Franczak poprowadzi widzów śladami pewnej kobiety, w sześć lat po jej śmierci.

– Punktem wyjścia „Życia i śmierci Janiny Węgrzynowskiej” jest postać artystki, która całkowicie poświęciła się pracy twórczej, pozostając zarazem osobą nieznaną publiczności i środowisku artystycznemu. Franczak stawia pytania: Jak opowiedzieć o kimś, kto wymyka się poznaniu? Jak pozbierać w całość ludzkie życie i ślady, które po nim pozostały? – mówi Anna Łuszyńska.

Tym razem Franczak zajmie magazyn na Węglowej 8 (27-28.05).

Z kolei w metafizycznej przestrzeni dawnej żydowskiej szkoły Tarbut (Lipowa 41 D) zainstaluje się z swoimi urządzeniami Emiter (Marcin Dymiter). Autor instalacji dźwiękowych, słuchowisk radiowych, muzyki do filmów, spektakli stworzy słuchowisko „Terytorium snu” (24-27 maja).

Muzyka będzie towarzyszyła wielu spektaklom – muzyczny ma być spektakl białoruskiego Independent Theatre and Music Project -„From life of insects (Z życia owadów)”. To – jak zapowiadają organizatorzy – przedstawienie z pogranicza epickiego dramatu i dziecięcych wyliczanek – mówiące o owadach w świecie ludzi i o ludziach żyjących wśród owadów, o zachwycaniu się wiedzą naukową i przerażeniu, spektakl o próżności, pięknie i wszechświecie. Inspiracją stało się 14 wierszy Nikołaja Olejnikowa – wybitnego poety z grupy OBERIU, redaktora legendarnych czasopism Hedgehog i Siskin (27 maja, Akademia Teatralna, ul. Sienkiewicza).

Kobiecy huragan

Po raz pierwszy w Białymstoku wystąpią Dakh Daughters, wywodzące się ze środowiska legendarnego Teatru Dakh.

– To aktorski kabaret osobliwości i jedno z najbardziej niezwykłych, prowokujących i elektryzujących zjawisk artystycznych na Ukrainie. Siedem kobiet na scenie zamienia się w istny huragan – mówi Katarzyna Połeć z BOK-u.

– Artystki, wyglądające jak aktorki z czarno-białych, niemych filmów, z bielonymi twarzami, przydymionymi oczami i krwistoczerwonymi ustami, śpiewają po ukraińsku, rosyjsku, angielsku, francusku i niemiecku, grają na instrumentach, krzyczą, tańczą i wykonują szalone akrobacje. To teatr, kabaret i burleska w jednym. Wszystko to 26 maja w Teatrze Dramatycznym.

Sporo w programie działań wystawowych. Do siebie zaprosi Galeria R5 przy ul. Raginisa 5. Autorami wystawy „Uparta obecność” będą Magdalena Franczak i Paweł Matyszewski (25 maja), ci sami artyści zaproszą też na „Kwiatostany” – warsztaty, podczas których zostaną przygotowane kwiatowe wypieki. Podczas warsztatów zostaną przygotowane kwiatowe wypieki. Spody z kruchego ciasta posłużą jako podobrazie pod kompozycje z jadalnych kwiatów. Uczestnicy będą kandyzować i krystalizować fiołki, mniszki, nasturcje stokrotki, używać świeżych i lukrowanych (28 maja). Warsztaty skierowane do każdego, bez ograniczeń wiekowych. Liczba miejsc ograniczona. Zapisy będą prowadzone w maju.

Spektakl w suchym stawie

Tradycyjnie w ramach festiwalu swoje realizacje mogą pokazać białostoczanie. Do programu dołączono spektakle „Nazywam się wojna” (historie dzieci, które doświadczyły koszmaru wojny) oraz „Amor Omnia Vincit” (opowieść o życiu pisarza Hansa Christiana Andersena) przygotowane przez aktorów z Wydziału Sztuki Lalkarskiej Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza. Dwa spektakle zostaną pokazane 24 maja w siedzibie uczelni przy Sienkiewicza.

Będzie teą coś dla dzieci – Wędrowny Teatr Lalek Małe Mi zaprosi dzieci od lat dwóch do 102 na spektakl plenerowy „TUWIM Julek” – „PARA buch, FRAZY” w ruch według scenariusza Marty Guśniowskiej znakomitej autorki sztuk dla dzieci, która połączyła wiersze z książek Chotomskiej, Rusinka, Frączek. To spektakl o dzieciństwie niesfornego Tuwima Julka, który zaprezentowany zostanie w suchym stawie w Parku Branickich, w otoczeniu mobilnej scenografii, z lalkami i brawurową muzyką Jacka Budynia Szymkiewicza, doskonale znanego z zespołu Pogodno (27 maja). Gościem festiwalu będzie też Teatr Małe Mi, wierny tradycji wędrownych opowiadaczy Autorski Teatr Lalek, teatr Sławy Tarkowskiej, absolwentki białostockiej Akademii Teatralnej. Teatr pokaże spektakl „Joanna.Johanna.Johanan”. Spektakl z muzyką na żywo Jacka Mazurkiewicza, który mogą także obejrzeć starsze dzieci (wiek: 12+), opowiada o znalezionej w poniemieckim domu na Dolnym Śląsku pięknej lalce. Kim była jej właścicielka, a może właścicielki? Jakie były ich losy? (24 maja) Wydarzeniem towarzyszącym 32. Dni Sztuki Współczesnej będzie wystawa zdjęć Aliny Gabrel-Kamińskiej „Backstage” – fotograficzny zapis tego, jak wyglądały ubiegłoroczne Dni Sztuki Współczesnej od zaplecza, które jest niedostępne dla widzów (18 maja, Fama).

Eksperymentalna tortura

Z wcześniej podanych informacji warto przypomnieć, że w ramach festiwalu zobaczymy spektakl, który zachwycił krytyków na festiwalu Fringe w Edynburgu – jednym z najważniejszych festiwali teatralnych w Europie. To obsypane nagrodami przedstawienie „Korekta” czeskiej VerTeDance Company (26 maja) okrzyknięte też m.in. mianem Spektaklu Tanecznego Roku i Czech Theatre DNA.

„Doskonale sportretowane człowieczeństwo” – tak pisał o nim Stuart Wilson w „Edinburgh Fringe Reviews”. A Nina Vangeli w Divadelni Noviny: „Każdy detal, każdy mały gest wywołuje reakcję publiczności. To konceptualna sztuka w niesłychanie zrozumiałej formie. Eksperymentalna tortura, na którą Jiri Havelka wystawia siedmioro tancerzy, jest uosobieniem tego, co aktualnie dzieje się na europejskich scenach”.

– Spektakl w reż. Jiri Havelki z dużą dozą teatralności, choreografii i subtelnego humoru opowiada o braku wolności, odpowiedzialności i naszych zdolnościach do podejmowania decyzji – zaprasza Anna Łuszyńska.

W festiwalowy weekend 27-28 maja 2017 zaplanowano też warsztaty pracy z ciałem – Ukryty przeciwnik – master class Roberta Nižnika (związanego z VerTeDance Company) dla pełnoletnich aktorów i tancerzy. Odbędą się w dniach 27-28 maja w godz. 10-16.

Projekt: Ojciec

W ub.r. na Dniach Sztuki Współczesnej mogliśmy oglądać znakomity spektakl Teatru Kana „Projekt Matka”, w którym aktorki odgrywały doświadczenia własne i innych kobiet na temat macierzyństwa. Nie zawsze będącego cudownym stanem. Teraz teatr i reżyser Mateusz Przyłęcki wracają z „Projektem: Ojciec” (27.05)

– Tym razem skonfrontujemy się z doświadczeniem ojcostwa oraz jego jasnymi i ciemnymi stronami – mówią twórcy. Scenariusz jest kompilacją tekstów ojców, którzy piszą blogi i książki na temat ojcostwa oraz autorskich tekstów aktorów-ojców biorących udział w spektaklu.

– W trakcie rozmów z publicznością okazało się, że istnieje zapotrzebowanie na opowiedzenie o doświadczeniu bycia rodzicem z perspektywy młodych ojców. I tak powstał „Projekt: Ojciec”. Chcemy w nim opowiedzieć o tym, jak młodzi mężczyźni odnajdują się dzisiaj w roli ojców, co daje im doświadczenie ojcostwa, czy i w czym różnią się od swoich partnerek w podejściu do wychowywania dzieci, czy udaje im się godzić obowiązki rodzicielskie z zarabianiem na utrzymanie rodziny – mówi reżyser Mateusz Przyłęcki.

Po spektaklu (27 maja) odbędzie się spotkanie z twórcami. W ub.r. ze spotkania z aktorkami i reżyserem publiczność nie chciała wychodzić, tak było ciekawe. Jak będzie teraz – warto przekonać się samemu.

Z powodu niedyspozycji jednego z artystów nie odbędzie się spektakl Teatru Pieśń Kozła „Return to the Voice”. W zastępstwie organizatorzy zapraszają na spektakl Teatru Pieśń Kozła „Portrety wiśniowego sadu” w reżyserii Grzegorza Brala w tym samym miejscu i czasie (Forum, 28 maja). Osoby, które kupiły bilety na „Return...”, mogą je zwrócić w kasie kina Forum za okazaniem paragonu. Mogą także obejrzeć spektakl „Portrety wiśniowego sadu” bez konieczności wymiany biletów. Rezerwacje miejsc pozostają bez zmian.

Kobieta z Wydm

Już wiadomo, że na Dniach Sztuki Współczesnej 26 maja wystąpią: zespół KRISTEN (zaliczany do najważniejszych polskich zespołów niezależnych i którego albumy wymienia się wśród najlepszych polskich płyt) oraz nowy skład Kobieta z Wydm.

Ze swoim nowym projektem powraca Błażej Król. Kobietę z Wydm współtworzy z Iwoną Król i Mateuszem Rychlickim, który związany jest także z zespołem Kristen. Kristem przyjedzie z swoim nowym krążkiem „Las”. Ich przedostatni album „The Secret Map” przyniósł grupie entuzjastyczne recenzje, a wokaliście i gitarzyście Michałowi Bieli nominację do Paszportu Polityki.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Aleksandra Sobczak poleca
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem