Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Na zdjęciach w Białymstoku „napromieniowani” uwiecznili m.in. splądrowane przez złomiarzy hale fabryczne, pomieszczenia biurowe z porzuconym sprzętem oraz łazienki z porozbijanymi umywalkami. Są też zasuszone kwiatki, pozostawione przez robotników kaski i ubrania robocze czy taczki. Skojarzenia z pokazywanymi obok zdjęciami z opuszczonego ukraińskiego miasta Prypeć wzniesionego dla pracowników pobliskiej czarnobylskiej elektrowni atomowej nasuwają się same.

Przy okazji Napromieniowani.pl przywołują historię zakładów.

– Mostostal Białystok – taka była ostatnia nazwa zakładu powstałego w 2004 roku, który ze względu na bankructwo zakończył działalność w pierwszej połowie 2014 roku. Zakład zajmował się produkcją różnych konstrukcji stalowych. Historia tego miejsca sięga jednak końcówki XIX wieku, kiedy to przez wioskę Starosielce przebiegała carska linia kolejowa Brześć-Grajewo, stanowiąca korytarz transportowy z Odessy do Królewca. Wówczas w Starosielcach, oprócz stacji kolejowej, powstały „Zakłady Remontowe Zaplecza Kolei Żelaznych” specjalizujące się w naprawie taboru. Niestety podczas I Wojny Światowej zakłady zostały zniszczone przez wojska rosyjskie, po czym dzięki ofiarnej pracy kolejarzy ponownie odbudowane w latach 20. XX wieku jako „Warsztaty drogowo-mostowe”. Praktycznie zaprzestano już napraw taboru, a zaczęto m.in. regenerować rozjazdy kolejowe, budować mosty i produkować drezyny. Pod koniec lat 30. XX wieku zaczęto zgrzewać szyny. Zakłady zatrudniały około pół tysiąca osób. W roku 1939 wybuchła II wojna światowa, podczas której Niemcy przywłaszczyli sobie zakłady. Polscy kolejarze musieli remontować tabor dla potrzeb okupanta, co było wykorzystywane przez Armię Krajową do stawiania oporu czy wszelkiego rodzaju akcji sabotażowych (m.in. uszkadzanie maźnic w wagonach, sypanie piasku). Po wojnie zakłady miały nową nazwę „Kolejowe Zakłady Konstrukcji Stalowych”, w których wyprodukowano większość mostów kolejowych znajdujących się we wschodniej Polsce. W latach 70. XX wieku właśnie tutaj wyprodukowano znaczną część konstrukcji stalowych wykorzystanych do budowy obecnego dworca „Warszawa Centralna” – czytamy na profilu facebookowym.

Wszystkie zdjęcia można obejrzeć na profilu facebookowym napromieniowani.pl

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.