Ministerstwo kultury dofinansuje folk w Czeremsze, festiwale muzyki cerkiewnej czy konkurs gry na instrumentach pasterskich. Zabrakło jednak pieniędzy na 15 innych mniejszych lub większych podlaskich festiwali muzycznych, m.in. Up To Date, Suwałki Blues Festival czy Muzyczne Dialogi nad Bugiem. Większość zawiedzionych organizatorów imprez złożyło odwołania
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Resort kultury rozstrzygnął konkursy w ramach tzw. programów ministerialnych (pierwszy nabór). I rozdał pieniądze m.in. na wydarzenia z zakresu: muzyka, kultura ludowa czy taniec.

Względny spokój

I tak spokojnie spać mogą organizatorzy takich wydarzeń jak:

* XXXVI Międzynarodowy Festiwal Hajnowskie Dni Muzyki Cerkiewnej (organizowany przez Stowarzyszenie Miłośników Muzyki Cerkiewnej) – 175 tys. zł (w ub.r. festiwal też otrzymał pieniądze w pierwszym rozdaniu, ale teraz o prawie 1/3 mniej);

* XXII Festiwal Wielu Kultur i Narodów „Z wiejskiego podwórza” w Czeremsze – 90 tys. zł;

– To bardzo dobra wiadomość, bo pozwala nam na względny spokój. Możemy się zająć przygotowywaniem programu, choć oczywiście będziemy musieli stukać jeszcze do sponsorów, bo oczywiście pieniędzy potrzebujemy więcej – mówi Barbara Kuzub-Samosiuk, organizatorka znakomitego festiwalu folkowego organizowanego w urokliwej Czeremsze, w plenerze i za darmo.

Światło w Babilonie i w Czeremsze. Tańce na bosaka, gra z opaską na oczach

Pięć innych, mniejszych festiwali też w tym roku dostało pieniądze z resortu, ale to dużo mniejsze kwoty, niewystarczające, organizatorzy w dużo większym stopniu muszą szukać innych źródeł finansowania. Są to:

* XXVII Konkurs Gry na Instrumentach Pasterskich (Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu) – 35 tys. zł;

* XXIV Ogólnopolskie Dni Kultury Kurpiowskiej (Regionalny Ośrodek Kultury w Łomży) – 20 tys. zł;

* Oj Wiosna, Ty Wiosna – Festiwal Kultury Tradycyjnej (Stowarzyszenie Krusznia) – 35 tys. zł;

Kredyt zaufania na trzy lata

Pamiętać też trzeba o tym, że pieniądze popłyną także do trzech innych organizatorów, których w tym roku nie ma na liście z wynikami programów. Ale resort w ub.r. trzem imprezom organizowanym w naszym regionie dał kredyt zaufania i postanowił przyznać im dofinansowania wieloletnie.

I dlatego w tym roku martwić się nie muszą organizatorzy takich wydarzeń jak:

* Festiwal Sztuk Dawnych – Imieniny Izabeli Branickiej (Fundacja Pro Anima) – dotacja na rok 2017 to 51 tys. zł (a na rok 2018 – 62 tys. zł)

* festiwal organizowany na Suwalszczyźnie i w Pieninach – Letnia Filharmonia AUKSO – Wigry/Pieniny (Suwalski Ośrodek Kultury) – dotacja na rok 2017 to 117 tys. zł (a na rok 2018- 119 tys. zł)

Z wieloletniego dofinansowania korzysta w tym roku po raz trzeci (i ostatni) też Fundacja Muzyka Cerkiewna, która organizuje drugi z festiwali muzyki cerkiewnej w regionie – a konkretnie w Białymstoku. Otrzyma 209 tys. zł.

W sumie na wydarzenia muzyczne w Podlaskiem minister kultury przeznaczył w br. troszeczkę wyższą kwotę co w roku ubiegłym – 723 tys. zł.

Akademicki chór z Charkowa z Grand Prix festiwalu muzyki cerkiewnej

Kto nie dostał

I to już niestety koniec dobrych wiadomości.

Dofinansowania w tym roku bowiem nie dostały festiwale:

* Up To Date Festival (Pogotowie Kulturalno-Społeczne);

* Suwałki Blues Festival (Suwalski Ośrodek Kultury, podobnie jak w roku ubiegłym prosił o dofinansowanie trzech edycji);

* XIII Międzynarodowy Festiwal Kameralistyki Sacrum Et Musica (Filharmonia Kameralna im. Lutosławskiego w Łomży; w ub.r. Filharmonia na ten festiwal pieniądze dostała w pierwszym rozdaniu);

* Festiwal Piosenki Literackiej im. Łucji Prus (Wojewódzki Ośrodek Animacji Kultury);

* XXIV Międzynarodowy Festiwal Muzyczne Dni – Drozdowo (Regionalny Ośrodek Kultury w Łomży);

* Festiwal Kalejdoskop (Podlaskie Stowarzyszenie Tańca);

* Obwieszcza, Wychwala, Nawołuje – VIII Międzynarodowy Festiwal Cerkiewnego Dzwonienia w Supraślu (Fundacja Oikonomos);

* Ogólnopolskie Prezentacje Kultur Mniejszości Narodowych i Etnicznych „XXVII Muzyczne Dialogi nad Bugiem” (Gminny Ośrodek Kultury Sportu i Rekreacji w Mielniku);

* XIV Moniuszkowski Festiwal Cztery Pory Roku (Białostockie Towarzystwo Śpiewacze im. Stanisława Moniuszki);

* XI Festiwal Muzyczny Gloria (Dom Kultury Śródmieście);

* Wigry Muzyka i Sacrum (Fundacja Wigry PRO)

* Muzyka w Dworze Lutosławskich (Muzeum Przyrody w Drozdowie)

* IV Międzynarodowy Festiwal Piosenki Poetyckiej im. Okudżawy w Hajnówce – Wiara Nadzieja Miłość (Stowarzyszenie Społeczno-Kulturalne Granie bez Granic);

* Łapskie Te Deum (Dom Kultury w Łapach);

* Białowieskie Integracje Artystyczne „Peretocze” (Fundacja Muzyka Cerkiewna);

Dzika energia, mnóstwo kontrastów. Finał Up To Date Festival

Odwołanie czasem pomaga

Nadzieją są odwołania – i organizatorzy z nich skorzystali. A robić to warto – choć np. w 2015 roku rozpatrzono pozytywnie zaledwie kilkadziesiąt spośród kilkuset odwołań z całej Polski, to w przypadku naszego regionu w tej liczbie znalazło się kilka podlaskich festiwali, co do których eksperci zmienili decyzję (to m.in. właśnie festiwal kameralistyki „Sacrum et Musica”, Muzyczne Dni Drozdowo-Łomża czy Muzyczne Dialogi nad Bugiem w Mielniku.

Niestety, mimo odwołań bez dotacji zostało wiele innych podlaskich wydarzeń – m.in. znakomity festiwal muzyki elektronicznej Up To Date (przez fanów uznany za jeden z najlepszych festiwali tego typu w Polsce).

– W tym roku oczywiście złożyliśmy też odwołanie, korzystamy z każdej możliwości. Ale w sumie taką, a nie inną decyzją resortu się nie zdziwiliśmy. Ostatni raz w ramach programów ministerialnych wsparcie otrzymaliśmy w 2011 roku. Potem jeszcze od NCK, a więc też od ministerstwa, a później już nic. To bardzo frustrujące, trudno przełamać to status quo. I co roku – kolejne rozczarowanie – mówi Jędrzej Dondziło, który wraz z Pogotowiem Kulturalno-Społecznym organizuje we wrześniu Białymstoku festiwal Up To Date.

Zawieszenie

Niestety, podobnie jak w kilku ostatnich latach – trend w przyznawaniu dotacji w ramach programów „Muzyka” jest dość wyraźny: zdecydowana większość dofinansowanych imprez to festiwale filharmoniczne, kameralne, ewentualnie jazzowe. Również po odwołaniach w poprzednich latach było widać, jaki rodzaj muzycznych imprez cieszył się sympatią resortu. Te prezentujące muzykę odległą gatunkowo – m.in. elektroniczną, niestety przepadły. Tymczasem brak dotacji ministerialnej dla organizatorów festiwali to zazwyczaj spory cios finansowy, czasem stawiający imprezę od znakiem zapytania. Od wsparcia resortu organizatorzy często uzależniają kształt i poziom festiwalu, choć oczywiście szukają wsparcia też w innych źródłach. W przypadku Up To Date (ale innych miejskich festiwali również) sytuacja jest dodatkowo trudna, jako że ciągle miasto nie ogłosiło kolejnego konkursu ofert na realizację zadań publicznych w dziedzinie kultury. A czas goni. Przesuwanie terminu ogłoszenia konkursu przesuwa bowiem też możliwość przystąpienia do spokojnego układania harmonogramu imprez.

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem